amanda1950 Startet 7.August.2007 Del på Facebook Startet 7.August.2007 Jeg trenger drevjern til nating av vestlandsskøyta vår, vet noen hvor dette kan kjøpes? Jeg har vært i kontakt med Trebåten på Nesset som kan bestille, men de er ganske dyre (600 kr). Håper noen vet hvor jeg kan få kjøpt ett sett med diverse tykkelser til en rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Hør med Jeppe Jul-Nielsen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
M/S Bastard Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 claessons i Sverige har noe verktøy, og det man ellers trenger Sjekk under "pensler og verktyg" Sitér dette innlegget Link to post
amanda1950 Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Takk for svar, ser at det her er mulig å finne billigere drevjern. Takk skal dere ha :-) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 http://www.woodenboatstore.com/products.asp?dept=123 Sitér dette innlegget Link to post
Hoppsann Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Faanessen i Bergen har noen drevjern men de er kanskje litt for brede. Hva med en billig øks fra Biltema som slipes til med vinkelsliper? I det vi er inne på temat, gammel nating gikk greit å få opp med biltemas fuge-fjerner, samtidig ble sporet slipt. Sitér dette innlegget Link to post
amanda1950 Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Hei Hoppsann, det var ett strålende tips med "modifisert øks". Jeg fant noen drevjern i Sverige på linken M/S Bastard sendte, men de koster fort 300kr og oppover. Prisene på "woodenboatstore" er jo virkelig gode. Kanskje jeg skal kjøpe drevjernene der. Takk for hjelpen:-) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Bare pass på frakten fra USA. Jeg fikk 700,- kr i frakt og omkostninger på en OMC-manual til 300,- kr. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
sbhaug Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 www.tradboats.com Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Vil sterkt anbefale drevjern, skal du bare drive litt, kan til nød slipt øks, stemjern etc. brukes men med forsiktighet. Drevjern har et lite spor som drevgarnet legges i, og som sikrer jevn hard dreving. Nedslipt øks blir gjerne litt for tykk, med den følge at du risikerer å presse bordgangene fra hverandre. Hørt med en eller annen trebåtbygger inærheten om du kanskje kan få låne? Mvh Trygve Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg ville kjøpt meg ett drevjern uansett, spiller vel ikke så stor rolle om det koster 3 eller 5 hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Kan noen forklare en med "tupperware" båt hva et drevjern er for noe og hva det brukes til og hvordan det brukes Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sleipner93 Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Et drevjern er et verktøy som har nesten lik ende som på en øks som man bruker til å dytte inn "drev" imellom bordgangene på gamle trebåter. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Sydvesten: Her er noen drivjern som er laget av smeden på Hardanger Fartøyvernsenter. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Takker, da er jeg med... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hoppsann Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Jeg har drevet egen båt med tilpasset øks, no problem. Et av innleggene ovenfor bar preg av at jeg burde beskrive dette litt mer detaljert. Ta en billigøks til ca 60 kr hos Biltama. Se til at eggen er slank. ( det er de jo, de billige) Bruk slipeskive på vinkelsliper til riktig bredde er oppnådd. Natejern har hulkil for bedre kompresjon av tråden. Skift til kutteskive på vinkelsliper. Legg vinkelsliper på bordet, bygg et minianlegg for øksebladet med et trestykke så kutteskiven går midt i den flatslipte økseeggen. Skjær ut hulkilen. Du har da fått natejern med håndtak, og så slår du med treklubben på øksehodet. Hvis du er fornøyd med arbeidet Sitér dette innlegget Link to post
faannessen Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Sjekk ut www.faannessen.no Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Kult med reklame for seg selv i en fire år gammel tråd? Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Faanesen reklamerer på Finn-torget for drivjern i dag ! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Det kan vel ikke være all verden å lage seg noen slike drevejern? De skal jo bare dytte inn drevegarnet, så det stiller vel neppe særlig krav til hardheten i stålet heller? Øks er vel litt overkill sånnsett. Hvis du tar et vanlig flattstål og kaldsmir det på en ambolt (gi det juling med en hammer uten varme) vil det ta fastning også. Deretter er det bare å slipe det til ønsket form. Vips: nesten gratis drevejern Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.