Jump to content

Drevjern, noen som vet hvor jeg kan kjøpe dette?

amanda1950

Recommended Posts

Vil sterkt anbefale drevjern, skal du bare drive litt, kan til nød slipt øks, stemjern etc. brukes men med forsiktighet. Drevjern har et lite spor som drevgarnet legges i, og som sikrer jevn hard dreving. Nedslipt øks blir gjerne litt for tykk, med den følge at du risikerer å presse bordgangene fra hverandre.

Hørt med en eller annen trebåtbygger inærheten om du kanskje kan få låne?

Mvh

Trygve

Kan noen forklare en med "tupperware" båt hva et drevjern er for noe og hva det brukes til og hvordan det brukes

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takker, da er jeg med...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 uker senere...

Jeg har drevet egen båt med tilpasset øks, no problem.

Et av innleggene ovenfor bar preg av at jeg burde beskrive dette litt mer detaljert.

Ta en billigøks til ca 60 kr hos Biltama. Se til at eggen er slank. ( det er de jo, de billige)

Bruk slipeskive på vinkelsliper til riktig bredde er oppnådd.

Natejern har hulkil for bedre kompresjon av tråden. Skift til kutteskive på vinkelsliper. Legg vinkelsliper på bordet, bygg et minianlegg for øksebladet med et trestykke så kutteskiven går midt i den flatslipte økseeggen. Skjær ut hulkilen.

Du har da fått natejern med håndtak, og så slår du med treklubben på øksehodet.

:drink: Hvis du er fornøyd med arbeidet

• 3 år senere...

Det kan vel ikke være all verden å lage seg noen slike drevejern? De skal jo bare dytte inn drevegarnet, så det stiller vel neppe særlig krav til hardheten i stålet heller? Øks er vel litt overkill sånnsett.

Hvis du tar et vanlig flattstål og kaldsmir det på en ambolt (gi det juling med en hammer uten varme) vil det ta fastning også. Deretter er det bare å slipe det til ønsket form. Vips: nesten gratis drevejern :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...