Jump to content

Forskjell på Aftercooler / Intercooler?


sirius

Recommended Posts

Dette ord som i daglig tale brukes om hverandre av samme duppedingsen... så forskjellen i prisnsippet kun navnet, begge er varmevekslere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Intercooler, aftercooler eller ladeluftskjøler. Kjært barn har mange navn.

De er alle en kjøler som skal kjøle luften etter at den har passert turboen på vei inn i sylindrene.

 

En ladeluftskjøler kan vare en luft/luft varmeveksler eller en vann/luft varmeveksler. Det er sistnevte som er mest brukt i båt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Helt enig, kommer ikke på noe situasjon hvor det skulle gi mening å kjøle FØR turboen.

 

AFTERcooler - kjøler den komprimerte luften etter (='after') kompressoren

INTERcooler - kjøler den komprimerte luften mellom (='inter') kompressoren og sylindrene

 

Med andre ord: begge kjøler luften samme sted etter at den har blitt påført kompresjonsvarme i (turbo-)kompressoren

Link to post
Share on other sites

Det har liten hensikt å kjøle før turboen det er først etter at du har komprimert luften gjennom turboen at tempen stiger og du velger å kjøle.

 

http://www.trimchip.com/test/tekniske%20ar...tercooler.shtml

 

Intercooler, eller ladeluftkjøler - som er den korrekte norske betegnelsen - brukes veldig ofte i kombinasjon med turbolader.

Intercooleren har som hensikt å fjerne den temperaturøkningen som luften har fått som følge av at den er blitt komprimert av turboladeren.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

I min verden heter det ladeluftkjøler!

 

Husker da ordet Intercooler virkelig kom i vinden på mine trakter.... Var et lastebilmerke som hadde det skrevet på skrå i grillen med forniklete bokstaver.... Husker ikke merket, men en av de som kjørte den hadde T-skjorte med Intercooler på....

Mener de brukte det i avis/bladreklamen: Nå med Intercooler!!

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er ikke bare et flott navn feks, volvo p har puttet på disse kompressormotorene da?
VP har brukt dette lenge før de begynte med kompressor, f.eks. TAMD41. Prinsippet er dog det samme enten du bruker kompressor eller turbo. Luft som komprimeres øker i temperatur og pga. temperaturøkningen ekspanderer luften igjen og medfører enda høyere trykk. Inter-/Aftercooler eller helst ladeluftkjøleren reduserer temperaturen og dermed får luften større tetthet og du klarer å putte flere gram luft inn i sylindrene. Dette gjør igjen at du kan pøse på med mer diesel uten å få luftunderskudd og soting=flere Hk.

 

Her på mine kanter har vi forresten en gammel buss der det bakpå står "TUR-BO INTE-COOLER". Passer jo godt da den neppe har turbo og dermed heller ikke intercooler og det er en tur- og bobuss :lol:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...