Astrix Startet 7.August.2007 Del på Facebook Startet 7.August.2007 (redigert) Jeg ønsker å legge inn landstrøm inn i båten, ønsker primert å bruke 12v anlegget som er i båten.(med tanke på taklys, toalett, ETC. hvordan går jeg frem?? Jeg kommer lett til velgeren mellom batt 1 og 2, der har jeg også + og - pole. Noe som kan gi meg tips??? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Landstrøm?.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Redigert 8.September.2007 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 220V er forbeholdt godkjent eletrikker, så snakk i tilfelle med en slik kar. Ellers burde du greie deg med en god lader. Ladix har et system som du selv kan montere (også 220V delen), men koster litt. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Bøttevis med tidligere emner om samme sak finner du i emneoversikten. Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Rablet sammen et skjema full fart. Håper det kan være til hjelp. Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Larspo Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 (redigert) Huglo27: Dette var en merkelig måte å løse problemet på. Det er da vanlig å koble laderene direkte til batteriene, ikke ha en egen velger og kun drive forbruket med lader. Dropp siste venderen, kobl laderen direkte til begge batteriene (lader med flere utganger). Ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig. Redigert 7.August.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Ikkle minst blir det null batterilading av dette opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Astrix Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Larspro. lager du et skjema til meg???? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Det er bare noen dager siden dette her ble oppdatert. Inneholder en del gode skjema. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 ønsker primert å bruke 12v anlegget som er i båten.(med tanke på taklys, toalett, ETC.hvordan går jeg frem?? I så fall som Larspo sa: kjøp deg en bra lader som kan noe. Hvis du ikke sparer for mye på laderen, men beregner den skikkelig etter din egen behov, da sparer du deg mye bråk i forkant allerede. Hvis man bare bruker 12 eller 24V på båten, men ser bort fra andre 230V installasjoner da trenger man heller ikke noe landstrømsentral eller godkjenning. Lader - skøteledning - og rett på batterier. Og hvis den laderen er dobbelt isolert da får man heller ikke noe problemer med galvanisk tæring. Enklere og mer effektivt går det ikke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Chiba Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Lader - skøteledning - og rett på batterier.Og hvis den laderen er dobbelt isolert da får man heller ikke noe problemer med galvanisk tæring. Hallo! Har den største C-Tek laderen på mine 3 stk. 115Ah og det fungerer helt topp. Men når jeg skal skifte ut den gamle VV berederen til en med 220V kolbe, trenger jeg terminal og tilhørende utstyr eller holder det med skjøteledningen? Hilsen Chiba Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Ladac har landstrømpakker som du lovlig kan montere selv. Se f.eks Malfix.no Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Ladac har landstrømpakker som du lovlig kan montere selv. Se f.eks Malfix.no Det er jeg klar over, men spørsmålet er om jeg må ha det. Kan jeg bare koble VV-tanken rett i skjøteledningen koster det ikkeno' og det er ikkeno' arbeid! Chiba Sitér dette innlegget Link to post
Astrix Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 har idag kjøpt meg c-tec sin lader mod.7000. er det slik at jeg kan koble denne rett på batteriet og så ta strøm iland og bruke det el.anlegget som er på båten Sitér dette innlegget Link to post
Astrix Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 løfter denne igjen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Det går greit! Jeg har det slik ombord hos meg! Bruker også fra tid til annen strøm fra skjøteledningen til andre ting ombord, men kun med dobbelsisolerte apparater! Skal man derimot til med varmtvannstank etc er nok en sentral med innebygget jordfeilbryter et must! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.