Jump to content

Følger du med på shorthanded regattaene ?


Enzo

Recommended Posts

http://seilmagasinet.xstream.dk/webnode//p...ayer.php?id=284 (nonestar)

 

http://www.seilmagasinet.no/id/27177

Er det noen som har tenkt å begynne å seile twostar og kanskje onestar neste sesong ?

 

Følger med. Har selv seilt Two Star de fire årene som det er blitt arrangert. Morsomt, men kan være krevende. Forberdelser er viktig og sikkerhet bør settes i høysete.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger også med. Seilte doublehanded bergen-stavanger-bergen de to første årene og gjør det gjerne igjen hvis det klaffer tidsmessig neste år. Onestar er aktuelt hvis jeg gjør østlending av meg en gang. Eller kanskje i leid båt? Enzo?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lyst å prøve meg sammens med en kompis i twostar neste år men vi har ikke redskap som er veldig godt egnet dessverre så vi får se hva vi finner på , vi er uansett ikke gode nok seilere til å hevde oss så det måtte bli for utfordringens skyld å gjennomføre

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lyst å prøve meg sammens med en kompis i twostar neste år men vi har ikke redskap som er veldig godt egnet dessverre så vi får se hva vi finner på , vi er uansett ikke gode nok seilere til å hevde oss så det måtte bli for utfordringens skyld å gjennomføre

 

Hva mangler du av redskap ? Mange seiler med rulleseil !

Link to post
Share on other sites

Har ikke spinnaker , spinbom og seiler med et forseil som ikke er max størrelse på og seilene er dacron møkkaseil som er totalt uegnet til annet en å fise avgårde på turvis, sånnsett er ikke båten optimal men båttypen er helt klart grei nok og så lange seilaser avgjøres mye på taktikk og rutevalg så det blir vel feil å si at jeg ikke har brukbar redskap , vil vel heller si redskap som ikke er så optimal at jeg synes det er morro å seile regatta slik den er i dag

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har tenkt å begynne å seile twostar og kanskje onestar neste sesong ?

 

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

 

Veldig fristet, men jeg kan forløpig ikke seile båten min alene hvis det blåser litt...Dvs. den vanskelige jobben er å heise storseilet pga. lensetakler - også har jeg ikke rodkick. Når seile blafrer kan det henge seg fast, og jeg har ikke rutiner for dette enda. Er på jakt etter rodkick nå, og håper å komme i gang med onestar neste år. Mulig jeg stiller twostar i Hollenderen i år.

 

 

Hvis du/noen trenger mannskap - eller ønsker å være mannskap - hører jeg gjerne fra deg :seeya:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke autopilot, men den er stabil nok på roret når seilene er i balanse til at jeg kan gå frem på dekk å f.eks. jibbe spinnaker. Trøbbelet er i stor grad seil-opp, men kick-strap og selvskjøtende fall-vinsj løser forhåpenteligvis problemet. Autopilot hadde også vært kjekt, da....

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Mange nyere båter har klare svakheter i noen vinder. Cayennen har masse ballast i mye vind, nok seil i lite vind, og masse vannlinje som gir fart på slør. Den er veldig pen også. Dessuten er jo Vidar Moe veldig god seiler. Han hadde sikkert gjort det bra med en anen båt også.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke autopilot, men den er stabil nok på roret når seilene er i balanse til at jeg kan gå frem på dekk å f.eks. jibbe spinnaker. Trøbbelet er i stor grad seil-opp, men kick-strap og selvskjøtende fall-vinsj løser forhåpenteligvis problemet. Autopilot hadde også vært kjekt, da....

 

Hei Kosmix.

Du vil aldri klare å jibbe båten alene med spinnaker uten autopilot med mindre det er neste vindstille og ingen sjø. Selv med autopilot vil jibbing være meget krevende. Seil-opp er ikke noe problem, da har du motor og masse tid. Fest en cleat på masten og heis det mens du står ved masten. Siste 10 cm tar du når du er tilbake i cockpit.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fulgt med...ser at Sniff (som er 3 år eldre enn regattaens "eldste båt" Cayennen...) gjorde det bra i de 2 første racene. Men kom vel ikke i mål?

 

Hadde håp om å seile twostar klassen i Ryfylke Rundt i vår, men manglet forstag på det tidspunktet, så måtte avstå. Håper på å være med "Singlehanded" nå i høst.

 

Begge regattaene er nok i vesentlig mindre målestokk enn omtalte. Men har nå seilt 2 uker på ferie alene denne sommeren...Sove under seil alene har jeg dog aldri gjort...Anton (Autopiloten) takler ikke altfor vanskelige forhold.

 

Hvorfor trenger man Rodkick?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor trenger man Rodkick?

Enklere når du skal reve. Bommen står av seg selv, uten at du behøver å tenke på toplift, og uten at du får den i panna, eller at den ødelegger sprayhood. Men man TRENGER det strengt tatt ikke. Like lite som man trenger rullegenoa, ankervinsj, kartplotter, kjøleboks, påhenger på jolla osv osv. Men kjekt å ha, det er det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har lyst på Rodkick jeg og, det er ikke det, men etter 3 sesonger har enda ikke glemt å stramme bomopphalet før jeg rever...dvs...jeg har det alltid festet, bare litt slakt, så bommen detter ikke langt ned....forøvrig er jo sprayhooden nede når jeg rever/mekker med seil.. Ellers ødelegger jeg vinduene når jeg løsner revelinene. (Gjort en gang for mye allerede).

 

...og det er mye jeg har lyst på. Men har båt/bil/garasje full av "snacks" som jeg aldri rekker å få montert...

 

Det er bortkasta det... :lol: Så det er litt investeringsstopp.

Link to post
Share on other sites

Hei Kosmix.

Du vil aldri klare å jibbe båten alene med spinnaker uten autopilot med mindre det er neste vindstille og ingen sjø. Selv med autopilot vil jibbing være meget krevende. Seil-opp er ikke noe problem, da har du motor og masse tid. Fest en cleat på masten og heis det mens du står ved masten. Siste 10 cm tar du når du er tilbake i cockpit.

 

 

Hei, p.aas!

Helt riktig; jeg klarer nok bare å jibbe båten alene i lite (veldig) vind - men det skal sies at vi stod to personer på dekk mens båten seilte sin egen rette kurs, hvor vi forsøkte å løsne spin som hadde snurret seg rundt forstaget. Brukte rorkultforlengeren som autobilot. Støttet den mot siden i cocpit, og det fungerte veldig bra. Da blåste det 4-5 m/s.

...Og takk for tipset med cleat på masta, men problemet er at jeg ikke har rodkick eller bomopphal, og må holde bommen. Jeg laget en ordning som forenkler det litt, men det er ikke nok hvis jeg seiler alene. Jeg må dessuten passe på at seilet ikke huker seg fast i lensetaklene på vei opp - og ikke bare det, men seilet har for uvane å feste seg i revekrokene når det heises :crazy: :crazy:

Når vi ved anledning skal reve, kan det selvfølgelig være kronglete å få revekrokene til å sitte :crazy: :crazy:

Det er heller ikke sikkert det er så ille som jeg innbiller meg, for jeg har faktisk ikke forsøkt å gjøre hele jobben alene enda. Det er vel det at seil-opp til tider kan være litt kaotisk selv om vi er to ombord.

 

 

:lol: :lol:

 

---> MEN: I går fikk jeg klarsignal til å investere i rodkick :cheers: :cheers: :cheers:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hei, p.aas!

Helt riktig; jeg klarer nok bare å jibbe båten alene i lite (veldig) vind - men det skal sies at vi stod to personer på dekk mens båten seilte sin egen rette kurs, hvor vi forsøkte å løsne spin som hadde snurret seg rundt forstaget. Brukte rorkultforlengeren som autobilot. Støttet den mot siden i cocpit, og det fungerte veldig bra. Da blåste det 4-5 m/s.

...Og takk for tipset med cleat på masta, men problemet er at jeg ikke har rodkick eller bomopphal, og må holde bommen. Jeg laget en ordning som forenkler det litt, men det er ikke nok hvis jeg seiler alene. Jeg må dessuten passe på at seilet ikke huker seg fast i lensetaklene på vei opp - og ikke bare det, men seilet har for uvane å feste seg i revekrokene når det heises :crazy: :crazy:

Når vi ved anledning skal reve, kan det selvfølgelig være kronglete å få revekrokene til å sitte :crazy: :crazy:

Det er heller ikke sikkert det er så ille som jeg innbiller meg, for jeg har faktisk ikke forsøkt å gjøre hele jobben alene enda. Det er vel det at seil-opp til tider kan være litt kaotisk selv om vi er to ombord.

:lol: :lol:

 

---> MEN: I går fikk jeg klarsignal til å investere i rodkick :cheers: :cheers: :cheers:

 

Flott. Rodkick hjelper. Problemet med revekrokene løser du ved å sette en tjukk strikk eller ett bredt borrelåsbånd rundt krokene når du ikke skal reve. Dette bruker du også når du skal reve for å sørge for at seilet ikke hopper ut av kroken. Dermed slipper du at det henger seg opp. Dette bruker du også når du skal reve for å sørge for at seilet ikke hopper ut av kroken. Lensetakklene kan du trekke helt frem til masta og feste der provisorisk under heising av seil. Flott at øk.sjefen har godtatt investering i rodkick. Du kunne også laget en ordning hvor du hadde ett tynt tau fra akterstaget som du festet i bomnokken slik at bommen ikke faller ned under heising / reving. En autopilot er nesten ett must under shorthandseiling selvom man må håndstyre i mye vind og sjø. Er forøvrig imponert over hvor keen du er som seiler.

Link to post
Share on other sites

Problemet med revekrokene løser du ved å sette en tjukk strikk eller ett bredt borrelåsbånd (...)

Genialt! Jeg har t.o.m. borrelåsbånd liggende! :cheers:

 

Du kunne også laget en ordning hvor du hadde ett tynt tau fra akterstaget som du festet i bomnokken slik at bommen ikke faller ned under heising / reving. En autopilot er nesten ett must (...)

Det tynne tauet er den løsningen jeg har pr. i dag. Den er 10000 ganger bedre enn ingenting :smash:

Autopilot står på ønskelista til neste år. Jeg når stort sett det jeg trenger fra cocpit, men jeg er inneforstått med at under aleneseilas vil den bli uunnværlig. Den er vel ikke blitt uunnværlig enda nettopp fordi jeg ikke har kommet igang med alaeseilasen... :diving:

 

 

Er forøvrig imponert over hvor keen du er som seiler.

Takk :cheers: -har kontinuerlig abstinenser når jeg ikke kan være ute å seile! Tror drømmejobben min er blitt båthenter (redigert: SEILBÅTHENTER) :crazy:

 

 

Burde ikke autopiloten komme foran Rodkick på prioriteringslisten om du ønsker å seile alene?

Øh...jo, egentelig, ...men det er fremdeles sammen-med-kone-seilas som er høyeste pri. En av grunnene til at hun går med på rodkick kan være at hun så jeg gikk rett i dørken i ferien etter å ha fått bommen i hodet :rolleyes:

Det var ca 8m/s +/- og bommen hang fast i "det lille tauet" fra akterstaget. Skulle ta ned seilet... Da masta er veldig myk spretter bommen opp og ned som en jojo...akterstaget virker som en fjær, og bommen ser ut som den holder på å pisse på seg. Så traff den meg, og jeg gikk rett i dørken. Hadde vondt i ei uke etterpå, og hvem vet hva det har gjort med meg :lol: :lol: :lol:

 

Så inntil videre, før jeg er igang med alene-seilas, er autopilot kun comfort-detalj.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...