Jump to content

VP280 drev: bytte til hydraulisk styring

Kiwi

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte fra mekanisk styring, til hydraulisk (ikke servo) på mitt 280-drev. Sleipner har løsninger til 290, men ikke til 280 i flg. oversikten deres. Er det allikevel mulig benytte samme sylinder? Evt. mulig å modifisere festet? (hvordan?) Andre løsninger som kan anbefales?

Teleflex Seastar produktene har det du trenger. Har hatt dette systemet på to båter med 280 drev.

Produsent:

www.teleflexmarine.com

Norsk importør:

Telmo Control A/S

Norway

Postbox 2906 Toyen

0608 Oslo

Norway

Tel: 00 47 2318 0810

Fax: 00 47 2318 0811

email: postmaster@telmo.no

Selges antakelig av alle de større utstyrsforretningene, men (som vanlig, dessverre) langt billigere å hente inn fra nettbutikk i USA. F eks wmjmarine.com, hvor jeg har handlet i noen år med bare positive erfaringer.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Takk for nyttig info! Er systemene sammenlignbare m.h.t. kvalitet/egenskaper forøvrig? Ser at Sleipner legger vekt på at de har ventiler i rattpumpen for å hindre at krefter fra sylinderen tilbakeføres til rattet. Regner med at samme funksjon er ivaretatt hos Teleflex? Jeg ser at Teleflex setter som krav at trim-tab er montert på kavitasjonsplaten for å kompensere for vridningskreftene....?

Hmmm... har akkurat vært i kontakt med Sleipner. De har ingen sylinder for 280-drev (slik som for 290), men de mener at jeg skal kunne få det til allikevel med en standard ror-sylinder, med en selv-mekket festebrakett. De foreslår en SP60-sylinder. Er det en slik løsning du har montert?

Jepp jeg brukte en SP60 sylinder og den passet rett på uten noe mikk makk. Du må bare finne en egnet plass til å montere brakketten til selve sylinderen mot skroget.

Nissan_SD33.jpg

Jeg hadde ikke noe godt bilde her men "kula" på sylinderenn passet rett på styre brakketten på 280 drevet. Mener denne ble festet med en M12 bolt.

I nedre venstre billedkant kan du skimte sylinderen og innfestning. Sylindren leveres med en brakett som må festet inn i en solid vegg/bjelke i båten. Jeg festet denne i veggen til selve motorrommet.

Dette er en båt jeg nå har solgt men tror jeg kan ha noen bedre billder hjemme (er nå på jobb). Skal sjekke.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg monterte en sylinder fra Sleipner på mitt 280 drev for 3 år siden. Fungerte helt perfekt. Brukte en standard sylinder og måtte sveise meg en brakkett til selve sylinderen selv. Var lite problem og fungerte helt utmerket. Utfordringen var å få styringen lineært. Dvs. at fra midt stilling, så skulle det være like antall omdreininger til hver ende. Derfor måtte jeg trixe litt for å få fetstet sylinderen, slik at dette ble opprettholdt. Tror jeg har noen bilder på dette et sted.

Redigert: Fant ingen bilder ved første øyekast. Men lagde en solid brakket som jeg festet i de to øvre gjennomgående boltene til skjoldet. Gikk akkurat klar av tiltmotoren. Størrelsene husker jeg ikke helt, men det er helt avhengig av hvor mangre rattutslag/kraft du ønsker. Jeg skulle montere en stor V8´er i denne båten og måtte derfor ha mer kraft. Valgte det slik at det ble totalt 6 omdreininger på rattet (dette hjelper Finn på Sleipner deg med). Men har du mindre motor, vil jeg anbefaler deg mindre utslag. Blir mye "ratting"

Edited by Larspo (see edit history)
  • 1 year later...

Man får ikke mer kraft ved hjelp av hydraulikk, og noe lettere blir det derfor ikke. Man har i både hydraulikk og vaierstyring momenter som gir "tap" av krefter underveis, disse vil jeg anta er ca. likeverdige. Skal du ha det lettere, må du til med servo eller større utslag (flere omdr. på rattet for å vri drevet). Fullt mulig å sette servo på mekanisk styring. Anbefaler deg å kikke på hvordan dette er gjort på eks. 290 drevene og så flytte dette utstyret over til et 280 drev.

Det eg lurer på, er om styringen blir merkbart lettere med hydraulisk styring, ?

Svaret er JA!

På min forrige båt ble den betydelig lettere. Det er en del utveksling i den hydraulske pumpa som gjør at den føles mye lettere, du må ratte litt mer for å få fullt utslag men det gjør ingenting. Dessuten om du kjøper en med tilbakeslagsventil så merker du ikke krefter som jobber på drevet inn på rattet.

I den gamle båten min var forskjellen mellom Sleipner hydraulisk og Teleflex som himmel og helvete.

Edited by SF (see edit history)

290 utstyret passer ikke på 280 pga helt ulike bakplater

Passer ikke direkte, men fullt mulig å modifisere for å få til en løsning. 280 har aldri vært levert med servo (etter hva jeg har erfart), så modifisering må til om du skal ha servo på dette drevet. Utslag og det meste er likt mellom 280 og 290, mens festeanordningene er ulike. Bruk gjerne fra et Mercruiser drev om så ønskelig, men da kan det hende du må modifisere enda litt til for å få dette til å passe.

På min forrige båt ble den betydelig lettere. Det er en del utveksling i den hydraulske pumpa som gjør at den føles mye lettere, du må ratte litt mer for å få fullt utslag men det gjør ingenting. Dessuten om du kjøper en med tilbakeslagsventil så merker du ikke krefter som jobber på drevet inn på rattet.

Dette er enkel fysikk, og du får ikke noen større krefter ved hydraulisk. Dette er helt avhengig av hva for en størrelse du har på sylinderen og hvor mange ccm3 rattpumpa gir pr. omdreining. Som du skriver, så har du tydeligvis øket antall omdreininger, og da er det klart du har større kraft mot drevet, men summen av arbeid er fortsatt den samme, det tar bare lengre tid å utføre det.

Tilbakeslags ventil er helt enkelt en enveis ventil. Korrekt at du ikke merker kreftene som jobber fra drevet mot rattpumpen når du ikke styrer, men så fort du styrer, så må du fortsatt overvinne trykkforskjellen for i det hele tatt å styre og det hjelper ikke noe så lenge du vrir på rattet. Hele poenget med tilbakeslagsventilen er at drevet blir ståendes der hvor du slipper det (ikke som i bil hvor rattet retter seg opp automatisk). Det gir mindre "føling" med båten og noen liker at kreftene virker tilbake mot sentrum slik som ved mekanisk styring. Dette er en smakssak. Selv foretrekker jeg hydraulisk styring selvom det er litt "dødere" å styre med. Tilbakeslagsventil er også et must om du skal ha autopilot, ellers risikrerer du at rattet styrer rundt isteden for drevet når autopilot pumpa jobber om dette er koblet på samme krets.

Dette er enkel fysikk, og du får ikke noen større krefter ved hydraulisk.

Og det er det heller ingen som har sagt.

Men velger du en rett dimensjonert pumpe og sylinder så får du en mye mer presis og lettere styring en med bruk av kabelstyring.

Larspo, du tar feil 280 er levert med sevostyring men den lingner overhodet ikke på 290 systemet med konsollen skruet fast tilsiden og toppen på drevplatens forlengelse/hals. På 280 er konsollen festet på de to øverste boltene til feste av drevplata. Festet går opp fra bakplaten. Jeg har sprengskissen fra VP men vet ikke hvordan jeg legger den opp på siden.

Og det er det heller ingen som har sagt.

Men velger du en rett dimensjonert pumpe og sylinder så får du en mye mer presis og lettere styring en med bruk av kabelstyring.

Kanskje jeg misforto deg. Det blir lettere når man endrer på utvekslingen, men dette har ikke noe med at det er hydraulisk. Man kan også få mekanisk i forskjellige utvekslinger (selvom det kanskje er vanskeligere å oppdrive)

Tror vi begge er enige uansett :cheers: Ellers støtter jeg deg på at det blir mer presis, selvom det virker litt "dødere" å styre med. I hvilket system man mister mest krefter underveis (kabel eller hydraulikk) tør jeg ikke påstå, men vil tippe de er tilnærmet like (i hvertfall på nytt system). Gamle vaierstyringer har en tendes til å bli tråkke og slarkete, noe hydraulikken har langt lengere levetid på.

Larspo, du tar feil 280 er levert med sevostyring men den lingner overhodet ikke på 290 systemet med konsollen skruet fast tilsiden og toppen på drevplatens forlengelse/hals. På 280 er konsollen festet på de to øverste boltene til feste av drevplata. Festet går opp fra bakplaten.

Kult, dette har jeg aldri sett. Har du noen skisser, send de gjerne til meg. Og enda bedre bilder. (Pupliserer de her om du ikke får dette til selv) Hva for motorer er disse levert med tro? Jeg modifiserte og monterte en hydraulisk sylinder til et 280 drev for en stund tilbake, og da brukte jeg de to øverste boltene til å feste en "hjemmelaget ramme" til.