Jump to content

Noen som har kjøpt båter usett?  


mavi

Recommended Posts

Har ikke kjøpt usett selv. Men en måte du kan gjøre det på er å betale håndpenger 10%. Skriv kontrakt på dette. Resten betales etter besiktigelse. Har selger vært ærlig går vedkommende med på dette , hvis ikke styr unna.n Noen vil kanskje ikke gi fra seg båten uten å ha fått fullt oppgjør, men da får du heller prøve noe annet.

Det er jo noen her på forumet som har kjøpt og fullt betalt USA båter usett. Disse har vel fått seg litt overraskelser, men ikke noe alvorlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett bilder og det er jo til hjelp. Men har jo ingen garanti for at bildene er nye.

Har veldig lyst på ny båt nå og finner ingen egna i mitt område, så den båten jeg tenker på er noen timers bilkjøring unna og jeg har ikke bil. :cryin::rolleyes:

Kanskje det er noen her på forumet som kan ta en kikk for deg? Hvor er båten du har sett deg ut?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Noen som har kjøpt båter usett?

 

Hva har dere evt. gjort med disse båtene for å på forhånd skjekke båten ut ifra selgers beskrivelse og for å hindre at dere har blitt lurt?

Jeg ville aldri kjøpt en båt usett. I ettertid ville jeg nok også benyttet meg av besiktigelsesmannsordningen, selv om jeg på ingen måte er blitt lurt.

 

Selv kjøpte jeg båt i Bergen, og reiste over med billig flybillett for å se og prøve (januar, men båten lå på vannet). Fikk med meg en båtvant kompis som bodde i Bergen - tenkte ikke på besiktigelsesmann der og da.

 

Fikk megleren til å ta båten på land etter at jeg dro (var ikke mulig da jeg var der) og fotografere hele skroget under vannlinjen samt drevene - fikk tilsendt det på mail.

 

Forørvrig - hvis det går en del tid fra besiktigelse til faktisk ovetakelse er det viktig at overtakelsen skjer på et sted og en måte som gir anledning til en grundig gjennomgang. Selv opplevde jeg at det hadde oppstått skade i baugen på båten etter min besiktigelse men før overtakelse. Dessverre var det ikke så lett å se dette da jeg overtok båten, og ivrig som jeg var, var slike ting ikke i mine tanker. I ettertid etter at jeg oppdaget skaden var det ikke mulig å påvise hvem som hadde påført skaden og når (selv om jeg har min klare oppfatning om hva som har skjedd).

 

Derfor - se båten og ta deg god tid både ved besiktigelse og overtakelse. En fly/buss/togbillett eller hva som skal til kan være en rimelig investering, i tillegg til noen hundrelapper for en besiktigelsesmann.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

God morgen alle sammen !

Jeg kjøpte min Sea Ray fra USA usett, kun med bilder via mail. Siden dette var en inkasso båt så var jo prisen deretter. Det jeg fikk levert svarte fullt ut til forventningen og var i samsvar med bildene. Etter handelen var en normann som bor i Florida der og kikket litt på båten før transport over dammen.

 

Skal man legge noen (hundre) store lapper i en båt så hadde jeg nok tatt turen og kikket på farkosten, billetten er fort innspart den.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det med å "shoppe" båt langt unna ens egen hjemmehavn er ikke lett! :nonod:

 

Er nå selv i en situasjon hvor den aktuelle båttypen (sjark) jeg ser etter, er å finne på vestlandet, mens jeg sitter her i Østfold. Mye går an å finne på internett, men diverse bilder som folk har av båtene sine er som regel ikke nok til å få et skikkelig inntrykk.

 

Har med hell benyttet kontakter her på baatplassen.no til å ta en foreløbig titt på en båt som lå 500km unna. Dette er en ordning som gir et visst inntrykk av båten, bare for å sile klinten fra hveten. Da vet man i hvet fall om det er noen vits i å spandere flybillett for å kikke nærmere eller ikke.

 

Dette hadde jeg faktiskt tenkt kunne være noe, man med hell kunne organisere litt her på baatplassen.no  :rolleyes:

 

Ta meg selv, f. eks. Er ivrig båtmann siden '74 - elsker å se på båter som er til salgs. Har vel ikke all verdens greie på tekniske ting, men man ser ganske fort om det er rent, vedlikeholdt, rust, råte, osv. Etterhvert har man også lært seg hvor og hva man skal se etter for evt. å avsløre "svakheter".

 

Jeg kunne godt tenkt meg å være en "foreløbig speider" (eller hva man skal kalle dette) i mitt området, for baatplassen.no-medlemmer som bor på en helt annen kant av landet. Vil ikke kalle det for besiktigelsesmann, for navnet forplikter!

Men, har man, i lengre tid, hatt med båter å gjøre, og dessuten er glad i båter, og tillegg har et digitalt kamera, så kan man formidle ganske mye informasjon over internett / mail i løpet av kort tid.

 

:lol: Melder meg frivillig!  :cryin:

 

Man kunne organisere dette her på baatplassen.no med frivillige, lagt en liste, geografisk fordelt, for å dekke hele landet, så er jeg sikkert på at det vil være til stor hjelp for mange!

 

Det er jo et stort spekter av båtfolk her, med allverdens kompetanse og ikke minst, all verdens båttyper. Har man f. eks. en frivillig til å se på en båt som den frivillige selv har, eller har hatt en gang, er man nesten garanter at vedkommende finner ting som andre vil overse. Eller i hvert fall vil vedkommende vite akkurat hva man skal se etter.

Hilsen,

Walter_S  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Noen som har kjøpt båter usett?     lurt?

:crazy:Ja jeg har kjøpt båt usett..Var lenge i markedet etter en Saga 26 men det var dårlig utvalg på ettersommeren 2002.Så dukket det opp en på tv2(internett) kjøp/salg side en 96 modell langt nord oppe i Øksfjord............temmelig langt unna der jeg bor.

Ringte og fikk kontakt med en pensjonist som gav meg et solid inntrykk etter mange telefoner.Fikk tilsendt digitalbilder og papirer på båten som jeg sjekket hos Saga Boats samt personnr. som ble sjekket mot Brønnøysundregisteret for heftelser på person.Prisen var brukbar men jeg prutet og fikk den ned i en pris hvor jeg kunne ta høyde for eventuelle overraskelser.

Båten ble satt på en Nor.Cargo båt samtidig som pengene ble overført.Det hører med til historien at Nor-Cargo først skulle til Kirkenes så det ble en skikkelig rundtur for Saga'en. :lol:

Spenningen var stor da den ankom(Måløy) en sen høstkveld....mørkt....nede på terminalen.Båten ble satt på vannet og jeg fikk startet den og kjørt den bort i småbåthavna,var derfor tidlig oppe neste morgen da dagslyset kom.Båten var absolutt et godt kjøp...heldigvis for det :nonod:...Meget pent holdt innvendig litt matt utvendig solid og velholdt motor ..Yanmar..Noen stygge riper i fribordet som var det eneste jeg kunne sette fingeren på.

Om jeg vil anbefale dette til andre.....lurt.....tja..... noen sjangser må man ta her i livet..men det tok på nattesøvnen like før den ankom...det var mye penger å sende fra seg.Imidlertid så fikk jeg igjen for svetting seg da jeg solgte den i sommer   :rolleyes:.

m.a.o. jeg kunne selge båten til markedspris og likevel tjene på handelen det er jo guleroten i å ta en slik sjangse. :cryin:

Link to post
Share on other sites

etter at min far kjøpte den forrig båten (som skulle ha overhalt motor) sin usett og opplevde å få en negrodd stygg båt med råten innredning og defekt motor, var vi ikke i tvil da eg og han skulle kjøpe neste båt at vi måtte sjå båten før vi kjøpte selv om den låg langt unna.

Syns det er litt lettere å prute da også da eg kan peike på bestemte ting som ikke er så bra på båten.

 

Vil helst ikke selge en båt der kjøperen ikke har prøvd og sett båten.

Dette gjorde vi en gang og ble litt skuffet. Vi oppfordret eieren om å vente til våren slik at han kunne teste båten eller i det minste komme å se på båten.

Men han mente at dette var unødvendig. Vi sa alt om båten. svake som positive sider.

 

Etter noen måneder ringte han til bake og hevdet at vi ikke hadde fortalt han om den ekle styringen noe som vi hadde gjort. Dessuten begynte han å hevde at motoren hadde gått lengre enn timetelleren.

Link to post
Share on other sites

For de fleste er kjøp av båt en ganske stor investering i familieøkonomien. Kanskje man også låner penger til båten.

 

Jeg ville aldri risikere å legge mye penger inn i å kjøpe noe som helst usett. Jeg liker ikke å gamble med hverken mine egne eller andres penger. Mange selgere er ærlige og hyggelige, men det finnes desverre en og annen "luring" uten samvittighet - som også er hyggelig   :smiley:. Og hvem forteller absolutt alt negativt om en ting man skal selge? Jeg tror ikke det er så mange.

 

Derfor mener jeg at man ved båtkjøpe må gjøre følgende:

1. grundig besiktigelse av båten

2. lengre prøvekjøring

3. ta båten opp av vannet for sjekk av plastpest/undervannssader

4. skriv kontrakt (det ligger en bra kontrakt på www.dinepenger.no)

5. overfør penger først når du overtar båten. Ved kontraktsinngåelse er det ikke uvanlig å gi 5-10% i håndpenger.

 

Som selger er min mening at man alltid kommer lengst ved å være ærlig - men erfaringsmessig er det desverre ikke alle som tenker likt her.

Link to post
Share on other sites

Fikk oversendt bilder og fikk selger til å ta trykktest på motor. satt inn noe håndpenger og kjørte bil fra Trondheim til Bømlo med kone og en 3 mnd baby.  

Tok mange bilder selv og ringte mange som kunne mer en meg .  fulgte rådene og magefølelsen. Er i dag veldig fornøyd med kjøpet.

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

*ut av lurkemodus*

Jeg bor i Tønsberg og kan ta en overfladisk/uforpliktende kikk på skroget for deg.  Man får ofte et inntrykk av vedlikehold bare ved å ta en rask kikk.  Har du evnt Finn / Baatnett nr?  

 

Har sendt deg en IM med telefonnummer.

 

Hilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ville heller ikke solgt en båt som ikke både selger og kjøper har besiktiget både over og spesielt under vannlinjen og begge signerer på dette.  Hva gjør man hvis båten ikke er sjekket under vannlinjen og kjøper på vei hjem får en skade og dagen etter ringer og sier at "båten har jo en skade som du ikke opplyste om" og krever X antall kroner i avslag.

Det er ikke enkelt å bevise at det er kjøper som har påført skaden? :lol:

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe båt usett er for meg en helt uaktuell problemstilling. Det kunne aldri falle meg inn å gjøre noe slikt, men vi er vel forsjellige ...

Det er greit å ha en slik ideell innstilling. Ingen problemer med å se det. Er du imidlertid i markedet etter populære og ettertraktede båter er det gjerne selger som dikterer betingelsene. Liker du ikke dette må du pent finne deg en annen båt. Så enkelt er det. Jeg var ute etter en Princess 35 som ble importert fra England. Hadde avtale med selger om å besiktige båten helga etter ankomst til Norge. Når båten en onsdag ettermiddag klappet til kai i Norge stod det 14 mann klare og rev og slet i båten å kranglet om hvem som var først.

Hva gjør man i et slikt tilfelle Lasse?

 

Da selger la ut en ny båt for salg som  fortsatt lå i England så jeg ikke annen mulighet til å sikre meg båten enn å kjøpe og betale den usett. Det jeg fikk med i kontrakten var imidlertid at hvis jeg mente båten ikke svarte til selgers beskrivelser og foreviste prospekter når den annkom, ville selger ta tilbake båten til samme pris som jeg gav.

Dette følte jeg gav meg en rimelig sikkerhet og bør være et forbehold også selger bør kunne leve med, vel og merke så lenge vi snakker om en populær og ettertraktet båt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva gjør man i et slikt tilfelle Lasse?

Huff, nei det vet jeg ikke. Dersom jeg ikke får inspisert en båt i fred og ro, får det heller være for min del. Da venter jeg til neste anleding. Som sagt er vi forsjellige, og jeg må ha med magen ellers kan jeg ikke kjøpe båt. Jeg må være ombord, og så må magen si et høyt og rungende JA! Tja eller kanskje holder ikke.

 

Nå er sikkert ikke alle like trege og samtidig like kravstore som meg da. Det tok meg ca 2 år å finne den rette båten ved siste kjøp, og har jeg først kjøpt båt så holder jeg meg til den, og går ikke rundt å vurderer andre objekter.  

Link to post
Share on other sites

Jeg er omtrent på samme nivå som Lasse, dvs. at jeg må være helt sikker før jeg kjøper noe. Sikker på at kvaliteten er bra, at prisen er rett og at det er rett båt for oss. Derfor har jeg så langt valgt å kjøpe ny båt de to gangene jeg har kjøpt båt. Jeg er litt mer i tvil om det er mulig fremover nå som drømmebåtene blir større for da blir det økonomiske skillet stadig større også mellom brukt og nytt (når det skiller 1/2 million mellom nytt og 4 år gammelt tenker jeg også på å kjøpe pent brukt)

 

Til nå har jeg da måtte nøye meg med en litt mindre båt enn drømmen - men lever lykkelig med det. Jeg vil heller ha en litt mindre båt enn drømmebåten og så ha en garanti å bruke om det er noe feil enn en brukt "drømmebåt" med mange feil.

 

Nå er det å bemerke at jeg hverken har lyst eller ambisjoner om å skru så mye selv - jeg liker å få ting gjort av andre som har greie på det de gjør enn å eksperimentere ut en løsning selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...