Jump to content

Bensinmåler på dashbord med giver montert i løs/bærbar tank?

Helge

Recommended Posts

I min største båt, Skibsplast 655, er det fast tank på 145 liter og da selvsagt(?) bensinmåler på dashbordet. Jeg har etter hvert begynt å savne slik bensinmåler i min lille speedbåt. Der er det kun en bærbar plast-tank på ca 30 liter og denne har mekanisk tankmåler med nål/viser innebygget i skrulokket. Da plasseringen av tanken er helt akter bak sofabenken må hele sitteplaten (skumgummi-/skaitrukket treplate) i aktersofaen tas løs og løftes fram og videre tanken dras fram for å lese av drivstoffnivået. Ingen kjempejobb :lol: men upraktisk nok, særlig om man er flere enn 2 ombord. Så mye el-opplegg som jeg har lagt opp i denne Sunwin speedbåten ser jeg slett ikke mørkt på å montere en bensinmåler (instrument) i dashbordet (Wema, Faria, VDO el.lign.) og trekke ledninger tilbake til bensintanken. Men finnes det noen nivågivere til å skru ned i tankens ordinære påfyllingshull som passer til dashbordinstrumenter? Jeg har ikke funnet noen så langt.

Kan du ikke bare borre et hull i tanken der du vil ha giveren, hvis jeg ikke husker feil så monteres Wema i fra toppen

Har tenkt på det, men jeg ser det ikke som noen god (mulig) løsning da det ikke er spesielt tykk plast i bensintanken så festeskruer må ha muttrer på innsiden. Skruer uten mutter vil ikke sitte i den tynne plasten. Måtte kanskje bruke et eller annet herdende pakning/fugemateriale som tåler bensin og så skru fast flensen på giveren med gjennomgående rustfrie skruer med mutter på innsiden av tanken. Men altså VANSKELIG å komme til de muttrene! Det beste er helt klart om det finnes givere som kan monteres ned gjennom påfyllingshullet som erstatning for bensinlokket. Gjerne en giver med en løs/roterende gjenget flens rundt slik at giveren settes rett ned i tanken og kan stå stille mens den gjengede ringen rundt skrues til.

Vel Wicma..... når jeg ser på bilde av Wema sine drivstoffgivere

8017-20-97.jpg

...så kan det jo se ut som om de kan brukes ned gjennom påfyllingshullet på tanken under 2 forutsetninger:

- at platen på toppen av giveren har sånn nogenlunde riktig diameter, ikke for liten i alle fall

- at jeg finner en ring med gjenger som passer på påfyllingshullet og som har hull i midten som passer rundt wemagiveren og klemmer denne ned mot kanten av påfyllingshullet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...