Jump to content

Bensinmåler på dashbord med giver montert i løs/bærbar tank?


Helge

Recommended Posts

I min største båt, Skibsplast 655, er det fast tank på 145 liter og da selvsagt(?) bensinmåler på dashbordet. Jeg har etter hvert begynt å savne slik bensinmåler i min lille speedbåt. Der er det kun en bærbar plast-tank på ca 30 liter og denne har mekanisk tankmåler med nål/viser innebygget i skrulokket. Da plasseringen av tanken er helt akter bak sofabenken må hele sitteplaten (skumgummi-/skaitrukket treplate) i aktersofaen tas løs og løftes fram og videre tanken dras fram for å lese av drivstoffnivået. Ingen kjempejobb :lol: men upraktisk nok, særlig om man er flere enn 2 ombord. Så mye el-opplegg som jeg har lagt opp i denne Sunwin speedbåten ser jeg slett ikke mørkt på å montere en bensinmåler (instrument) i dashbordet (Wema, Faria, VDO el.lign.) og trekke ledninger tilbake til bensintanken. Men finnes det noen nivågivere til å skru ned i tankens ordinære påfyllingshull som passer til dashbordinstrumenter? Jeg har ikke funnet noen så langt.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare borre et hull i tanken der du vil ha giveren, hvis jeg ikke husker feil så monteres Wema i fra toppen

Har tenkt på det, men jeg ser det ikke som noen god (mulig) løsning da det ikke er spesielt tykk plast i bensintanken så festeskruer må ha muttrer på innsiden. Skruer uten mutter vil ikke sitte i den tynne plasten. Måtte kanskje bruke et eller annet herdende pakning/fugemateriale som tåler bensin og så skru fast flensen på giveren med gjennomgående rustfrie skruer med mutter på innsiden av tanken. Men altså VANSKELIG å komme til de muttrene! Det beste er helt klart om det finnes givere som kan monteres ned gjennom påfyllingshullet som erstatning for bensinlokket. Gjerne en giver med en løs/roterende gjenget flens rundt slik at giveren settes rett ned i tanken og kan stå stille mens den gjengede ringen rundt skrues til.

Link to post
Share on other sites

Vel Wicma..... når jeg ser på bilde av Wema sine drivstoffgivere

8017-20-97.jpg

...så kan det jo se ut som om de kan brukes ned gjennom påfyllingshullet på tanken under 2 forutsetninger:

- at platen på toppen av giveren har sånn nogenlunde riktig diameter, ikke for liten i alle fall

- at jeg finner en ring med gjenger som passer på påfyllingshullet og som har hull i midten som passer rundt wemagiveren og klemmer denne ned mot kanten av påfyllingshullet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...