Jump to content

Ekstra intercooler i serie eller parallell


Haarek

Recommended Posts

Jeg vurderer å montere en ekstra intercooler på min Ford 2704 ET, siden jeg har en ekstra liggende. Jeg har en formening om at disse eldre intercoolerene har relativ lav virkningsgrad. Håpet er derfor å oppnå økt effekt på motoren ved å mate motoren med luft som har lavere tempratur.

Monterer jeg de i serie og der vann og luft går motstrøms ift hverandre, vil jeg oppnå lavest tempratur. Men motstanden til luften vil øke, og motvirke effekten med lavere tempratur. Blir motstanden for stor vil gevinsten opphøre.

Monterer jeg intercoolerene i parallell (og motstrøms) vil jeg ikke oppnå samme lave tempratur som i serie, dog lavere tempratur enn med en intercooler (siden gjenomstrømningshastigheten synker), motstanden vil bli mindre enne ved enkel intercooler montering og seriell montering.

Er det noen som har en mening om jeg bør montere disse i serie eller parallell.

Redigert av Haarek (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Paralell er nok det riktige, i serie vil du strupe luften. Best er det nok å montere en større.

 

Kjølere/varmevekslere er mest effektive når mediene går motstrøms.

 

Det er ikke gunstig med for lav ladeluft på en maskin, dette kan gi deg forbrenningsproblemer.

Link to post
Share on other sites

Som du sier Hydrox så gir motstrøms den mest effektive varmevekslingen.

Parallell montering skal ikke gi noe tap ift trykk og gjennomstrømning, sammenlignet med en enkel intercooler montasje (så fremt at intercoolerene er like). En eventuell endring antar jeg er så liten at den ikke er av betydning.

Når du er inne på for lav ladeluft antar jeg at du tenker på situasjonen ved en serie kobling. Har jeg forstått deg riktig Hydrox?

Link to post
Share on other sites

Som Hifo sier så blir tempraturen aldri lavere enn sjøvanns temperaturen. Lavest tempratur har vi på vinteren, og da har jo som oftest sjøen høyere tempratur enn tempraturen i lufta. Bilmotorer opplever derfor sannsynligvis lavere tempraturer enn båtmotorer på den årstiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...