Jump to content

Bytte eller overhale motor?


morten37

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta md5b. Det er en 83 mod. som har gått fint frem til nå. Men den begynner og vise tegn til slitasje for å si det pent. Det jeg lurer på er om det er vits i å overhale den eller om det er like greit og kjøpe ny? Ny motor koster jo skjorta men hva vil en grundig overhaling koste?

Båten den står i er en 28 fots seilbåt av samme årstall.

Link to post
Share on other sites

Ny motor koster jo skjorta men hva vil en grundig overhaling koste?

Ikke enkelt å si hva som ligger i ordet grundig overhaling. Min erfaring er at når du har pellet motoren i fra hverandre kommer det som regel opp overraskelser. Kost nytte effekten må nesten vurderes i hvert enkelt tilfelle. Videre kan en da diskutere om hva som lønner seg, ny motor, nyere brukt, nyoverhalt eller å reparere den gamle.

Link to post
Share on other sites

"Riktig" svar vil vel også avhenge noe av dine tanker m.h.t. båten videre. SKal du selge den snart, beholde den i overskuelig fremtid osv osv. Regn ikke med å få igjen pengene du betaler for å få satt inn en ny motor hvilket betyr at bytter man motor så har man på sett og vis "forpliktet" seg til å beholde båten en stund.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig i Mouche.

 

Hvis du kan skru selv, er det selvfølgelig en mulighet å plukke motoren helt frahverandre til vinteren, og kanskje få den til å holde noen år til, men ingen vil betale deg noen verdens ting for den jobben, eller delene. Skal man sette bort jobben, er det ikke lønnsomt i det hele tatt, da er det bare å hive ut den gamle og sette inn en ny motor.

En ny motor har etter min erfaring VELDIG mye å si for annenhåndsverdien, du får i hvertfall fint igjen minst halvparten av de 40000 de var antydet for en ny motor, og du har en motor du mest sannsynlig aldri vil ha noe problemer med, og de neste som kjøper båten din kommer mest sannsynlig også til å ha mye glede av motoren istedetfor en gammel volvo som hostet og gikk så lenge du hadde den og selvfølgelig havarerer rett etter de nye eierne overtar den. Regner med at den gamle er saltvannskjølt også, og da er de lite vits å vurderer å overhale den. Du kan kanskje få den til å holde noen år til med overhaling av topp, dyser osv., men skal dette gjøres skikkelig har du allerede påkostet den minst halvparten av en ny motor.

 

Se på en ny motor som en investering som både du og de neste som overtar båten har masse glede av. 40000 er 4000 kr i året for å ha en god og pålitelig motor hvis du har den i ti år. Det er det verdt i forhold til problemene og irritasjonene som ofte oppstår med gammel dritt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...