Jump to content

Lekkasje i dieseltank (?) DRACO 2300SC


ArvidKa

Recommended Posts

Vår Draco 23 Suncab fra 1980 har fått et problem:

Jeg oppdaget i forrige uke at det var dieselvæske i kjølsvinet, UNDER dieseltanken, som ligger nedbygget i et eget tankskott under dørken, fortil mellom stolsetene, med en dreneringsplugg til neste skott/lagerrom akterover.

Da dreneringspluggen mellom disse to skottene ikke sto i, hadde det sivet diesel/vannblanding til neste (oppbevarings-)skott. Mottorrommet med Steyr 236 var knusktørt, for det sto dreneringspluggen i, heldigvis.

 

Tørket opp aktre skott, prøvekjørte og ganske riktig, under planingsfasen kom det mer dieselblanding sivende ut av dreneringshullet fra tankskottet. Alt er så trangt og uoversiktelig! Gikk så løs på tankskottet: Med speil og lykt i bakkant av tanken fant vi dieselsøl i kjølsvinet, og med oljesugepumpe fikk jeg opp tilsammen 15 liter diesel/vannblanding fra kjølsvinet under tanken.

Vet jo ikke hvor lenge dette har ligget der, men det virker absolutt som om det er tæret et hull i tanken.

 

Den er såvidt jeg vet på nærmere 250 liter, i aluminium, og påfyllingsstuss og lufting og mannlokk var iorden. Vi har heller ikke hatt noen uhell under tanking, f.eks.

Så til problemet: Tanken er så stor/bred/lang at den er bygget og plassert før dørkrammen i aluminiumsprofiler er lagt over. Dieseltanken ligger altså innunder dørkrammen på alle bauger og kanter. For å få tanken ut må vi fjerne all innredning inklusiv stoler, benker etc. Så må vi prøve å få ut aluminiumsrammen for å kunne komme til / løfte ut tanken. En himla jobb!!!

Noen som har gjort dette, og har noen gode råd?

Vi har tenkt som så at det kanskje blir enklere å "slakte" tanken ved å skjære av toppen (innenfor alu-rammens begrensninger) og så få laget og slippe ned/montert en NY tank på 150-200 liter nedi denne igjen. Så kan vi lage bedre oversikt, få større mannlokk som jeg føler jeg trenger for renhold av slam i bunnen , og har muligheten til senere å heise tanken rett opp igjen å en enkel måte.

 

Noen som har tanker omkring dette?? Setter pris på innspill.

Dette innlegget er også lagt på dracofan.no

Link to post
Share on other sites

Du har vel egentlig konkludert selv. Det er de to valgene du har. Jeg måtte bytte en ferskvannstank som lå omtrent like ille. Valgte å skru fra hverandre halve båten. Det tok noen dager, men var overkommelig. Benyttet anledningen til å legge ny dørk samtidig.

 

Det er de som må sende båten til verftet og få den splittet, dvs ta av overbygget. Det slipper vel du.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Både diesel pick-up og retur ligger tørt og fint innsveiset på toppen av tanken, så det er ikke det. Dette ble også kontrollert/skiftet ved motorbytte til Steyr ifjor.

På siden av tanken får vi også tilsyn til påfyllingsstussen/slangen og luftingen, tørt og fint her også. Normal gurglelyd da jeg sist tanket og det nærmet seg full tank. Stopper da alltid i god tid.

Når en tung mann trår rett på tanken hører vi også luft unnslippe slik den skal. Alt av slanger inkl. Racor-filter/vannutskiller er potte tett (misforstå meg rett!!) :smiley:

Jeg har i formiddag - før jeg skrev innlegget - oppsøkt og vist frem problemet til Rogaland Lystbåtservice, og Bjørnar var enig i min mistanke. Slikt skjer jo av og til, sist i en kamerats Windy 25.

Rog. Lystbåtservice og jeg skal sammen tenke ut den beste løsning, men jeg er åpen for alle innspill og gode ideer...

 

Jeg har siden innlegget ble skrevet tidligere idag tatt en ny to timers kjøretur igjen, og jeg er redd det pipler litt diesel påny ut i det rengjorte akterskottet.

Tipper det er en sveiseskjøt i tanken som glipper eller det har korrodert et lite hull, godt hjulpet av vestlandets bølger og det faktum at tanken er 27 år gammel....

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Høvdingen. Vi har nytt interiør, ny motor, ny kalesje - så vi ønsker å holde vår Draco i topp stand, den er jo straks veteran med sine 27 år. Er bare litt spent på hvor mye som må demonteres for å få ut inventaret og ikke minst aluminiumsrammen som går som et gitter over hele utedørken og forhindrer at tanken kan løftes opp. Skal uansett bli godt å få tanken ut, laget ny med stort mannlokk, tappekran etc. for originalkonstruksjonen fra Kåre Drangsholt er ikke god i det hele tatt! Den er montert som om den aldri skulle by på problemer.

Søkte på nytt her på forumet, og fant da en tilsvarende historie fra april i år hos en annen uheldig båteier, nokså identisk med min. Jeg får sette min lit til Rogaland Lystbåtservice igjen, men vil prøve å gjøre det meste av demonteringen/monteringen selv. Kommer tilbake i morgen med noen bilder av den åpenbare problemstillingen med stor tank/umulig adkomst! Nå får jeg sove på problemet....

Link to post
Share on other sites

Ny statusrapport:

 

I løpet av natten og kjøreturen igår kveld har det lekket ut ytterligere ca. en liter diesel, såvidt jeg kan måle. Lekkasjen er altså betydelig.

Har tenkt å begynne demonteringen av all innredning/benker/stoler, Ardic defroster etc. for deretter å gyve løs på aluminiums"bjelkelaget". Tok noen bilder for å illustrere hvor krøkkete dette er konstruert, og hvorfor man må ta ut hele dørken og deretter hele "bjelkelaget" av en aluminiumsramme og deretter forsøke å heise tanken opp. Det går nok på millimeteren. Som det er nå, stikker tanken innunder på alle fire kanter, som det fremgår av disse bildene:

 

 

draco_tank_skott.jpg

 

draco_tank.jpg

 

trangt_skott.jpg

 

 

 

Jeg ønsker meg: En mindre, ny tank som kan slippes rett nedi aluminiumsrammens begrensninger, som har stoooooort mannlokk, evt. to stk., slik at tanken kan få tilsyn og renses regelmessig - og som har en tappekrananordning for bunnfall. Nåværende tankkonstruksjon er irriterende dårlig!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om du kan skjære av toppen på nåværende tank, rense den og kle den på innsiden med glassfiber. I mellomtiden sveiser noen to nye tanker som du slipper ned i resten av den gamle gjennom åpningen du har i dekket.

 

Du må vel kutte den ene bjelken, men du vil spare deg mye skruing og du får aldri lekkasje igjen ned på kjølen igjen. Disse tankene kan du jo da ta ut igjen om nødvendig. Det blir dyrt, du mister en del liter kapasitet og du må fintenke mål og rørkoblinger. Men du slipper å demontere båten.

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg er en god ide.

 

Foreslår dessuten nye tanker ikke lages i aluminium. Det begynner vel nå å bli mange som har lekkasjeproblemer med aluminiumstanker?

Jeg ville brukt glassfiber/epoxy til diesel, med alle kanter og hjørner godt avrundet og forsterket.

 

Ellers er det en uting at verftene bygger båten rundt tanker og annet utstyr, slik at det ikke kan demonteres.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal han finne lekkasjen i en tom og rengjort tank? Det er ikke så lett å se. Og hvordan reparere den fra innsiden, må vel sveise/lodde skal det holde. Ikke veldig enkelt i en tank som sitter fastmontert.

 

Erfaringen min med tanker som får sin første lekkasje, er at det står en kø av kommende lekkasjer å venter.

Link to post
Share on other sites

Nei selvfølgelig, hvis lekkasjen ikke lar seg lokalisere fra innsiden, så er det ikke lett å gjøre noe med. Og dersom du forutsetter at tanken stadig får nye lekkasjer er dette helle ikke noen god løsning, men jeg forstod det som om lekkasjen var sånn noenlunde lokalisert og at denne ble antatt å være i en sveiseskjøt. Da skulle det allikevel være mulig å finne denne. Det finnes jo sånn plastiske kunststoff lekkasjetettere til tanker som faktisk er ganske så holdbare - 10-15 år repporterer enkelte brukere. En eventuell ny lekkasje oppdages jo lett, men da er det i hvert fall ikke brukt for mye penger og krefter på den første reparasjonen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Den tanken er tært i stykker i bunnen (vannet er tyngre og det er det som gjør at det terer )

 

Ta ut tanken og få sveist på en ny bunn (pris. ca.1000 kr.) Tanken blir som ny og du for rengjort den skikkelig:-)

 

Av bildet ser det ut som om du kan vri tanke og løfte den ut. Du har plenti plass til å lage større åpning i golvet ser jeg, en ankell jobb skal du se. (begynn med å fjerne det som er løst av luker og fjern noen bere-skinner og lag en større åpning..

Link to post
Share on other sites

Vi har tenkt som så at det kanskje blir enklere å "slakte" tanken ved å skjære av toppen (innenfor alu-rammens begrensninger) og så få laget og slippe ned/montert en NY tank på 150-200 liter nedi denne igjen.

Er det ikke da bedre å gjøre endelig slutt på den, kutte i biter som kan løftes ut uten å demontere innredning. Etpar timer med vinkelsliper og den bør være ute. Biltema har kuttskiver for aluminium.

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo det beste forslaget, hvis det går.

 

Snakket med en erfaren båtmekker i sommer. De hadde stadig flere kunder som måtte demontere store deler av båtene pga tanker som lekker. De hadde måttet sende båter til verftet som engang bygget dem, for å få båten splittet i to.

 

Årsaken til tæringen er i følge ham små vannperler på bunnen av tanken, disse gir tæring på dette punktet, dette er så lite vann at man ikke merker det eller får det opp i vannutskillere. En tank med bare diesel i, og som ligger tørt fra utsiden, kan jo være nær sagt uendelig lenge.

 

Noen andre skrev om et preparat som heter Hammerdown, dette emulgerer alt vann 100% i diesel, slik at tankene blir kvitt disse små vanndråpene. Det skal jeg bruke fra nå av, og det bør kanskje du bruke i de etterhver nye tankene dine.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange innspill!! Har gått løs på båten, og boret inspeksjonshull i kabindørken, der var det tørt. Det går et sinnrikt rørsystem gjennom skottene som vi nå har funnet ut av. Alt er nå korket igjen, vasket med varmt Zalo-vann, skvalpet hit og dit og tørket opp. Nå er tankskottet isolert fra omverdenen, og små inspeksjonshull boret i aluminiumslistene for å få oversikt over kjølsvinet her. Det ser IKKE ut til å ha samlet seg så mye siste to døgn, bare et par spiseskjeer etter nye kjøreturer. Med den farten må jeg altså ha hatt lekkasjen lenge!!!

 

Men lekkasje av diesel ER det jo, så noe må uansett gjøres!

 

Jeg takker alle bidragsytere for innspill - kjekt å ha kyndige venner her på forum'et! Det blir nok full slakt av tanken, ut med den, full oversikt over kjølsvinet for rens, og ny tank som er noen centimeter mindre i alle retninger som jeg så kan heise rett nedi alu-rammen uten å demontere noe. Foreløpig planlegges dette litt utpå høsten, og jeg kan evt. komme tilbake med bildereportasje fra tankbyttet da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...