Jump to content

290 drev. går ikke i gear fremover


ola_dunk

Recommended Posts

290 drev: En kamerat har problemer med at den ikke går i gear når han setter hendelen i gear og gir gass, dette problemet er kun fremover.

Etter flere forsøk kom den plutselig i gear .(sist holdt han på i en halv time før den gikk i gear og da slo/banket han i hendelen i ca. 30min. sa han.. Dette har sjedd to ganger.

Kan det være vaieren som er løsnet en plass ?

 

jeg skal ta meg en tur ut å sjekke litt for ham, men lurt å spørre først her :-)

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det første jeg ville sjekket var at girvaieren sitter som den skal i kontrollboksen.

 

Neste punkt er å sjekke vaierens innfesting i drevet. Bak på drevet er det et deksel som beskytter vaier og girvelgermekanismen. Dette dekselet sitter i bakkant av drevets øvre del, og løsnes enkelt med en stor skrutrekker. Er du heldig klarer du å komme til ved å tilte drevet helt opp, er du uheldig må du bade ;)

Sjekk at vaieren løper fritt, og at den dytter girvelgeren på drevet tilstrekkelig til at giret slår inn.

Smør gjerne inn mekanismen med vannbestandig fett.

 

 

- Bjørn

Link to post
Share on other sites

Jeg ville skjekket oljen i drevet , er den hvit av farge så tyder det på vannintrenging og da blir den treg å få i gir og for all det ikke gi gass for å få drevet i gir.

Har hatt 290 drev før og da var det simeringene rundt akslingen som jeg måtte bytte.

 

 

Ole

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde (nesten) tilsvarende problem på mitt 280 drev, men hos meg var det reversen som var problemet. Skjedde helt plutselig når jeg var i ferd med å legge til for dieselfylling. Seg inn mot bryggen og skulle reversere - og giret ville ikke sjalte til revers. Lå en liten 14-foter like foran, og mor fikk det travelt med å støte ifra så godt hun kunne. Det gikk imidlertid bra....

 

Problemet kom og gikk - noen ganger slo reversen inn, andre ganger ikke. Kjørte forsiktig resten av sesongen, og fikk sjekket drevet etter at båten ble tatt opp på høsten. Det var "konen" som måtte skiftes. Ikke så ille dyrt, mener at jeg betalte 2500 for jobben (3 år siden)

Link to post
Share on other sites

Er det ikke reversen som ryker først ?

 

Ofte er det reversen som slurer først, det har seg at revers konen sitter øverst og må vandre opp og vis det er for stor døgang i shimmingen da har det lett for å slurre for lenge før det setter seg fast som den skal.

 

For over da er det ofte slitt kon, særlig vis det er den gammle messing konen. I de nyere er det stål kon og teflon belleg i anleggsflatene.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå ha sjekket justeringen av girvaieren først jeg da. Koster ingen ting, og kan enkelt gjøres mens den ligger på vannet og med en liten "dukkert". Alle drev jeg har hatt gjennom tiden har vært veldig fintfølende på justeringen. Dvs. liten sikkerhetsmargin å gå på, så å justere det riktig er viktig. Du har også mulighet til å justere litt i gir-konsollen, men tror det er lettere å komme til på drevet.

 

Deretter kan jo alt annet prøves om det enkle og mest vanlige ikke fungerer.

Link to post
Share on other sites

Problemet kom og gikk - noen ganger slo reversen inn, andre ganger ikke. Kjørte forsiktig resten av sesongen, og fikk sjekket drevet etter at båten ble tatt opp på høsten. Det var "konen" som måtte skiftes. Ikke så ille dyrt, mener at jeg betalte 2500 for jobben (3 år siden)

 

Det var da veldig billig. Sjekket opp prisen på ny kon i fjor og bare den var på 3700 så kom arbeid og øvrige deler i tillegg. Ble forespeilet en total på 8-10000. Fikk imidlertid gjort det et annet sted og på annen måte ved at den gamle konen ble slipt opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå ha sjekket justeringen av girvaieren først jeg da. Koster ingen ting, og kan enkelt gjøres mens den ligger på vannet og med en liten "dukkert". Alle drev jeg har hatt gjennom tiden har vært veldig fintfølende på justeringen. Dvs. liten sikkerhetsmargin å gå på, så å justere det riktig er viktig. Du har også mulighet til å justere litt i gir-konsollen, men tror det er lettere å komme til på drevet.

 

Deretter kan jo alt annet prøves om det enkle og mest vanlige ikke fungerer.

 

 

Ja det er ofte krøll her, det er ikke sjeldent jeg har løst problemet med å forlenge slaget på gearwieren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...