ola_dunk Startet 8.August.2007 Del på Facebook Startet 8.August.2007 (redigert) 290 drev: En kamerat har problemer med at den ikke går i gear når han setter hendelen i gear og gir gass, dette problemet er kun fremover. Etter flere forsøk kom den plutselig i gear .(sist holdt han på i en halv time før den gikk i gear og da slo/banket han i hendelen i ca. 30min. sa han.. Dette har sjedd to ganger. Kan det være vaieren som er løsnet en plass ? jeg skal ta meg en tur ut å sjekke litt for ham, men lurt å spørre først her :-) Redigert 8.August.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sproc Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Det første jeg ville sjekket var at girvaieren sitter som den skal i kontrollboksen. Neste punkt er å sjekke vaierens innfesting i drevet. Bak på drevet er det et deksel som beskytter vaier og girvelgermekanismen. Dette dekselet sitter i bakkant av drevets øvre del, og løsnes enkelt med en stor skrutrekker. Er du heldig klarer du å komme til ved å tilte drevet helt opp, er du uheldig må du bade ;) Sjekk at vaieren løper fritt, og at den dytter girvelgeren på drevet tilstrekkelig til at giret slår inn. Smør gjerne inn mekanismen med vannbestandig fett. - Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 hvor ligger justeringen ? Ligger ikke den bak den platen på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg ville skjekket oljen i drevet , er den hvit av farge så tyder det på vannintrenging og da blir den treg å få i gir og for all det ikke gi gass for å få drevet i gir. Har hatt 290 drev før og da var det simeringene rundt akslingen som jeg måtte bytte. Ole Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
ola_dunk Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Er det ikke reversen som ryker først ? Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 det jeg opplevde var at etter jeg hadde satt drevet i gir ,så slo det først inn etter ei stund p.g.a av oljen var for tykk/ødelagt Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Kiwi Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg hadde (nesten) tilsvarende problem på mitt 280 drev, men hos meg var det reversen som var problemet. Skjedde helt plutselig når jeg var i ferd med å legge til for dieselfylling. Seg inn mot bryggen og skulle reversere - og giret ville ikke sjalte til revers. Lå en liten 14-foter like foran, og mor fikk det travelt med å støte ifra så godt hun kunne. Det gikk imidlertid bra.... Problemet kom og gikk - noen ganger slo reversen inn, andre ganger ikke. Kjørte forsiktig resten av sesongen, og fikk sjekket drevet etter at båten ble tatt opp på høsten. Det var "konen" som måtte skiftes. Ikke så ille dyrt, mener at jeg betalte 2500 for jobben (3 år siden) Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Er det ikke reversen som ryker først ? Ofte er det reversen som slurer først, det har seg at revers konen sitter øverst og må vandre opp og vis det er for stor døgang i shimmingen da har det lett for å slurre for lenge før det setter seg fast som den skal. For over da er det ofte slitt kon, særlig vis det er den gammle messing konen. I de nyere er det stål kon og teflon belleg i anleggsflatene. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg ville nå ha sjekket justeringen av girvaieren først jeg da. Koster ingen ting, og kan enkelt gjøres mens den ligger på vannet og med en liten "dukkert". Alle drev jeg har hatt gjennom tiden har vært veldig fintfølende på justeringen. Dvs. liten sikkerhetsmargin å gå på, så å justere det riktig er viktig. Du har også mulighet til å justere litt i gir-konsollen, men tror det er lettere å komme til på drevet. Deretter kan jo alt annet prøves om det enkle og mest vanlige ikke fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Problemet kom og gikk - noen ganger slo reversen inn, andre ganger ikke. Kjørte forsiktig resten av sesongen, og fikk sjekket drevet etter at båten ble tatt opp på høsten. Det var "konen" som måtte skiftes. Ikke så ille dyrt, mener at jeg betalte 2500 for jobben (3 år siden) Det var da veldig billig. Sjekket opp prisen på ny kon i fjor og bare den var på 3700 så kom arbeid og øvrige deler i tillegg. Ble forespeilet en total på 8-10000. Fikk imidlertid gjort det et annet sted og på annen måte ved at den gamle konen ble slipt opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg ville nå ha sjekket justeringen av girvaieren først jeg da. Koster ingen ting, og kan enkelt gjøres mens den ligger på vannet og med en liten "dukkert". Alle drev jeg har hatt gjennom tiden har vært veldig fintfølende på justeringen. Dvs. liten sikkerhetsmargin å gå på, så å justere det riktig er viktig. Du har også mulighet til å justere litt i gir-konsollen, men tror det er lettere å komme til på drevet. Deretter kan jo alt annet prøves om det enkle og mest vanlige ikke fungerer. Ja det er ofte krøll her, det er ikke sjeldent jeg har løst problemet med å forlenge slaget på gearwieren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.