Jump to content

Schilling ror


Janef

Recommended Posts

Det har vært postinger her på rortema tidligere, herunder Becker ror med flaps. På et av bildene som har vært lagt ut var det vist et Schilling ror (Becker har overtatt dette konseptet også).

Et Schillingror er et profilert ror som har "fiskeform", dvs at akterenden av rorplaten svinger ut som en fiskespor. Billigversjonen av dette er å sveise på et vinkeljern på bakkanten med spissen forover.

Fordelen med et Schillingror ift vanlig plateror er blant annet at rorvinkelen kan økes fra det vanlige 35-0-35 til 70-0-70 uten at roret slutter å virke, samt at fartøyet får sterkt forbedret retningsstabilitet i stor fart.

Er det noen av dere der ute som har vært borti et skilkkelig produsert Schillingror som passer for en halvplaner på ca 30 fot?

Noen som har ideer om profil og størrelse?

 

JE

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Ja ror kan virkelig være et mangfoldig tema!

 

Schillingroret ser omtrent sånn ut:

http://www.becker-marine-systems.com/03_pr...ng_concept.html

 

Det brukes nok en del på virkelig store fartøyer som har mange kvadratmeter med rorflate. Men jeg har vondt for å tro at profileringen skal gjøre noen revolusjonerende utslag når hele rorflaten er bare 0,1 eller kanskje 0,2 m2 som den er på en liten motorbåt.

 

"Poseidon" har forøvrig en sterkt forenklet "Schilling-profil" på rorbladet. Forkant er bred og avrundet, det smalner akterover og helt i akterkant er der sveist på et halvt rør på hver side. Hvor meget dette slår ut i praksis har jeg ingen begreper om, etter som jeg aldri har prøvet den med noe annet rorblad.

 

Men det jeg vet av egen erfaring er at når en 11 kgs offeranode sveises på rorbladet stående i akterkant   -   da gjør det et enormt utslag om den kommer på den ene eller den andre siden.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...Det brukes nok en del på virkelig store fartøyer som har mange kvadratmeter med rorflate. Men jeg har vondt for å tro at profileringen skal gjøre noen revolusjonerende utslag når hele rorflaten er bare 0,1 eller kanskje 0,2 m2 som den er på en liten motorbåt...

Til Poseidons tilsvar vil jeg si at dersom så var tilfellet vill de fleste forsøk i skipstanken på SINTEF være meningsløse.

Men, som Poseidon er inne på, det må være et matchende forhold mellom skrog og ror.

Den største fordelen med et Schillingror er slik jeg ser det en radikalt forbedret tørn-radius for bruk i trange havner uten å måtte ty til dyre trusterinstallasjoner.

 

JE

Link to post
Share on other sites

Til Poseidons tilsvar vil jeg si at dersom så var tilfellet vill de fleste forsøk i skipstanken på SINTEF være meningsløse.

 

JE

Hei Janef,

 

Akkurat den konklusjonen forekommer meg å være litt for rask  :cryin:

 

I en modelltank utføres nøyaktige skalaforsøk, disse kan "transformeres" opp til riktig størrelsesorden og derved gi verdifull informasjon. Men forutsetningen er at man har en omfattende og meget nøyaktig instrumentering for å kunne lese av og nyttiggjøre seg de ofte svært små endringene som man får frem.

 

Å mene at man uten videre skulle registrere slike små avvik og endringer på en vanlig motorbåt ute i vær og vind  -  det forekommer meg å være en anelse urealistisk....

 

Men at man kan ha moro av å eksperimentere med både det ene og det andre på egenhånd det kan vi helt sikkert være enige om  :rolleyes:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Shilling ror er et meget effektivet styreror :smiley:, men brukes lite fordi det har ene bremsende effekt ved kjøring rett frem :flag:. Roret står rett bak propellen der vannets hastighet er størst i forhold til båten, så det er meget viktig at der blir minst mulig motstand. Shillingroret gir ganske mye motstand, spesiellt ved større hastigheter, og er derfor ikke noen god ide. :flag:

 

Trenger man øke manøvreringsdyktighet er nok da Becker-ror en bedre løsning!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...