Janef Startet 10.Januar.2004 Del på Facebook Startet 10.Januar.2004 Det har vært postinger her på rortema tidligere, herunder Becker ror med flaps. På et av bildene som har vært lagt ut var det vist et Schilling ror (Becker har overtatt dette konseptet også). Et Schillingror er et profilert ror som har "fiskeform", dvs at akterenden av rorplaten svinger ut som en fiskespor. Billigversjonen av dette er å sveise på et vinkeljern på bakkanten med spissen forover. Fordelen med et Schillingror ift vanlig plateror er blant annet at rorvinkelen kan økes fra det vanlige 35-0-35 til 70-0-70 uten at roret slutter å virke, samt at fartøyet får sterkt forbedret retningsstabilitet i stor fart. Er det noen av dere der ute som har vært borti et skilkkelig produsert Schillingror som passer for en halvplaner på ca 30 fot? Noen som har ideer om profil og størrelse? JE Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 10.Januar.2004 Del på Facebook Svart 10.Januar.2004 Hei igjen, Ja ror kan virkelig være et mangfoldig tema! Schillingroret ser omtrent sånn ut: http://www.becker-marine-systems.com/03_pr...ng_concept.html Det brukes nok en del på virkelig store fartøyer som har mange kvadratmeter med rorflate. Men jeg har vondt for å tro at profileringen skal gjøre noen revolusjonerende utslag når hele rorflaten er bare 0,1 eller kanskje 0,2 m2 som den er på en liten motorbåt. "Poseidon" har forøvrig en sterkt forenklet "Schilling-profil" på rorbladet. Forkant er bred og avrundet, det smalner akterover og helt i akterkant er der sveist på et halvt rør på hver side. Hvor meget dette slår ut i praksis har jeg ingen begreper om, etter som jeg aldri har prøvet den med noe annet rorblad. Men det jeg vet av egen erfaring er at når en 11 kgs offeranode sveises på rorbladet stående i akterkant - da gjør det et enormt utslag om den kommer på den ene eller den andre siden. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Janef Svart 11.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2004 ...Det brukes nok en del på virkelig store fartøyer som har mange kvadratmeter med rorflate. Men jeg har vondt for å tro at profileringen skal gjøre noen revolusjonerende utslag når hele rorflaten er bare 0,1 eller kanskje 0,2 m2 som den er på en liten motorbåt... Til Poseidons tilsvar vil jeg si at dersom så var tilfellet vill de fleste forsøk i skipstanken på SINTEF være meningsløse. Men, som Poseidon er inne på, det må være et matchende forhold mellom skrog og ror. Den største fordelen med et Schillingror er slik jeg ser det en radikalt forbedret tørn-radius for bruk i trange havner uten å måtte ty til dyre trusterinstallasjoner. JE Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 11.Januar.2004 Del på Facebook Svart 11.Januar.2004 Til Poseidons tilsvar vil jeg si at dersom så var tilfellet vill de fleste forsøk i skipstanken på SINTEF være meningsløse. JE Hei Janef, Akkurat den konklusjonen forekommer meg å være litt for rask I en modelltank utføres nøyaktige skalaforsøk, disse kan "transformeres" opp til riktig størrelsesorden og derved gi verdifull informasjon. Men forutsetningen er at man har en omfattende og meget nøyaktig instrumentering for å kunne lese av og nyttiggjøre seg de ofte svært små endringene som man får frem. Å mene at man uten videre skulle registrere slike små avvik og endringer på en vanlig motorbåt ute i vær og vind - det forekommer meg å være en anelse urealistisk.... Men at man kan ha moro av å eksperimentere med både det ene og det andre på egenhånd det kan vi helt sikkert være enige om mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
tja Svart 11.Januar.2004 Del på Facebook Svart 11.Januar.2004 Shilling ror er et meget effektivet styreror , men brukes lite fordi det har ene bremsende effekt ved kjøring rett frem . Roret står rett bak propellen der vannets hastighet er størst i forhold til båten, så det er meget viktig at der blir minst mulig motstand. Shillingroret gir ganske mye motstand, spesiellt ved større hastigheter, og er derfor ikke noen god ide. Trenger man øke manøvreringsdyktighet er nok da Becker-ror en bedre løsning! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.