Jump to content

Brukermanual til EVINRUDE 4 HK- 86mod-Noen som har?


Tjond

Recommended Posts

Hei båtvenner

 

Har fått kjøpt en gammel sliter av en Evinrude 4Hk m/innebygd bensintank jeg skal ha på gummijolla. Motoren virker greit vedlikeholdt og startet lett. Plugger så greie ut, men gearolje hadde ikke så vondt av å bli bytta sammen med bensinfilter Men virker vel som den trenger litt grunnjustering av forgasser etc.

Selger hadde selvfølgelig ikke brukermanual lenger. Har kjøpt en servicemanual på CD på eBay, men den er jo mer "verkstedorientert", samt at bilder var veldig dårlig/utydlige og fanger opp motorspekteret 1,25hk til 60hk perioden 1971/1989.

 

Er det noen av baatplassen's brukere som har brukermanual til denne motoren eller som kjenner til hvordan forgasser skal grunninnstilles? Er jo andre motor-modeller som har tilsvarende forgasser. I og for seg, så er jo JOHNSON 4Hk samme motor, så er det noen som har brukermanual til denne, så hadde det vært flott med tilbakemelding.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

hei,

 

lette litt i min elektroniske manual, fant dette

 

Du har en Type I forgasser, med justerbar tomgangsnål og fast, utbyttbar dyse.

 

Single barrel, front draft, with adjustable low-speed and high-speed fixed orifice in a removable nozzle.

 

* 4 hp: 1978 and later

* 4.5 hp: 1980-84

 

Det er vel egentlig bare tomgangsskruen og synkroniseringen mellom forgasseren og tenningen som skal justeres.

 

Her er det lille jeg har om tomgangskruen

 

11. Start the engine and allow it to warm to operating temperature. Shift the engine into FORWARD gear. Adjust the low-speed idle by turning the low-speed needle valve CLOCKWISE until the engine begins to misfire or the rpm drops noticeably. From this point, rotate the needle valve COUNTERCLOCKWISE until the engine is operating at the highest rpm.

 

Tror utgangsposisjonen er 1,5 runder ut.

 

Når det gjelder tenningen / forgasseren skal du justere etter primary pickup location D, adjustement note 7 som sier noget slikt som

 

D = Between marks

7 = Advance throttle control with adjusting screw at base of follower

 

Dette betyr at det på den "skiva" over forgasseren som går frem og tilbake når du gir gass er det to merker, akkurat når den stanga som skubber på spjeldet på lave turtall begnner å røre på seg skal den være mellom disse merkene.

 

Hvis du trenger noe mer bilder / detaljer kan du bare kontakte meg, anders.mathisen@gmail.com

 

Jeg har gjort dette på en 86 modell 25 hk og fikk det til. Jeg kan i tillegg anbefale en forgasser rebuild - jeg kjøpte et kit fra Ravns garage og skrudde fre hverandre, blåste rent, justerte flottøren - byttet pakninger og skrudde sammen. Gjort på en liten time.

 

- Anders M.

Link to post
Share on other sites

Hei anders

 

Takker og bukker! Jeg tar vare på dette, men har i mellomtiden lev inn motor til en generel sjekk/service. Skulle ha gjort det selv, men så var det den fordømte tida da.......

Hvis Solberg Båt mener at den er i såpass stand at de finner å kunne ta service på den, er det vel værd en laks inkl deler. Time is money det også.

Har også moderskipet som skal ha en gjennomgang og bytte dieselpumpe og dyser i høst.

Legger inn mailadressen din for eventuell seinere kontakt. Ha en fin båthøst!

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...