Tjond Startet 8.August.2007 Del på Facebook Startet 8.August.2007 Hei båtvenner Har fått kjøpt en gammel sliter av en Evinrude 4Hk m/innebygd bensintank jeg skal ha på gummijolla. Motoren virker greit vedlikeholdt og startet lett. Plugger så greie ut, men gearolje hadde ikke så vondt av å bli bytta sammen med bensinfilter Men virker vel som den trenger litt grunnjustering av forgasser etc. Selger hadde selvfølgelig ikke brukermanual lenger. Har kjøpt en servicemanual på CD på eBay, men den er jo mer "verkstedorientert", samt at bilder var veldig dårlig/utydlige og fanger opp motorspekteret 1,25hk til 60hk perioden 1971/1989. Er det noen av baatplassen's brukere som har brukermanual til denne motoren eller som kjenner til hvordan forgasser skal grunninnstilles? Er jo andre motor-modeller som har tilsvarende forgasser. I og for seg, så er jo JOHNSON 4Hk samme motor, så er det noen som har brukermanual til denne, så hadde det vært flott med tilbakemelding. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post Share on other sites More sharing options...
andersm Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 hei, lette litt i min elektroniske manual, fant dette Du har en Type I forgasser, med justerbar tomgangsnål og fast, utbyttbar dyse. Single barrel, front draft, with adjustable low-speed and high-speed fixed orifice in a removable nozzle. * 4 hp: 1978 and later * 4.5 hp: 1980-84 Det er vel egentlig bare tomgangsskruen og synkroniseringen mellom forgasseren og tenningen som skal justeres. Her er det lille jeg har om tomgangskruen 11. Start the engine and allow it to warm to operating temperature. Shift the engine into FORWARD gear. Adjust the low-speed idle by turning the low-speed needle valve CLOCKWISE until the engine begins to misfire or the rpm drops noticeably. From this point, rotate the needle valve COUNTERCLOCKWISE until the engine is operating at the highest rpm. Tror utgangsposisjonen er 1,5 runder ut. Når det gjelder tenningen / forgasseren skal du justere etter primary pickup location D, adjustement note 7 som sier noget slikt som D = Between marks 7 = Advance throttle control with adjusting screw at base of follower Dette betyr at det på den "skiva" over forgasseren som går frem og tilbake når du gir gass er det to merker, akkurat når den stanga som skubber på spjeldet på lave turtall begnner å røre på seg skal den være mellom disse merkene. Hvis du trenger noe mer bilder / detaljer kan du bare kontakte meg, anders.mathisen@gmail.com Jeg har gjort dette på en 86 modell 25 hk og fikk det til. Jeg kan i tillegg anbefale en forgasser rebuild - jeg kjøpte et kit fra Ravns garage og skrudde fre hverandre, blåste rent, justerte flottøren - byttet pakninger og skrudde sammen. Gjort på en liten time. - Anders M. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjond Svart 12.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2007 Hei anders Takker og bukker! Jeg tar vare på dette, men har i mellomtiden lev inn motor til en generel sjekk/service. Skulle ha gjort det selv, men så var det den fordømte tida da....... Hvis Solberg Båt mener at den er i såpass stand at de finner å kunne ta service på den, er det vel værd en laks inkl deler. Time is money det også. Har også moderskipet som skal ha en gjennomgang og bytte dieselpumpe og dyser i høst. Legger inn mailadressen din for eventuell seinere kontakt. Ha en fin båthøst! Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.