Jump to content

Montering av oljekjøler på MB 240D


simon

Recommended Posts

har en marinisert mercedes 240 d .uten smøreolje kjøler påmontert.er det noen som kan gi tips om hvor på motoren man kobler oljeslangene

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig oljekjøler.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Hei

Dett er ikke det jeg har mest peiling på, men mener det må settes på en adapterplate mellom oljefilter og motor. På denne er det montert slanger og olje kjøler.

Hilsen Smaapala

Link to post
  • 2 months later...

MB 240D ja, riktig, du må ha tak i et oljefilter hus med uttak for oljekjøler.

De gamle MB motorene brukte olje filter av cartridge typen og ikke de mer moderne spin-on filtere. På motorer med spin-on filter er det ei sånn adapterplate med koblinger for oljekjøler som gjelder.

Du får ta deg en tur på et vel assortert bil opphuggeri og finne en gammel W123 merce eller eldre, noen av disse hadde slikt oljefilter hus med koblinger... mener noen av bensinerne også hadde tilsvarende om jeg ikke husker feil :rolleyes:

Link to post

Jeg mariniserte for noen år siden flere MB 240D motorer. Disse hadde cartridge oljekjøler. Plasseringen av disse, helt nede ved bunnpannen gjør det vanskelig å skifte filter uten en masse oljesøl. Jeg lagde derfor 2 stk adapterplater av ca. 15mm stålplate. den ene skrudde jeg på plass på blokka og den andre på filterhuset. Så monterte jeg filterhuset oppe i akterkant av blokka, der er det noen skruehull du kan feste den til. så monterte jeg slanger for tur og retur av olje mellom blokkadapteret og filteradapteret. På returslangen koblet jeg oljekjøleren (da jeg ville ha varm olje gjennom filtret). Dette funket helt fint.

Edited by Showtime (see edit history)
Link to post
Jeg lagde derfor 2 stk adapterplater av ca. 15mm stålplate. den ene skrudde jeg på plass på blokka og den andre på filterhuset. Så monterte jeg filterhuset oppe i akterkant av blokka, der er det noen skruehull du kan feste den til. så monterte jeg slanger for tur og retur av olje mellom blokkadapteret og filteradapteret. På returslangen koblet jeg oljekjøleren (da jeg ville ha varm olje gjennom filtret). Dette funket helt fint.

 

Disse adapterne kan vel fint lages i ca. 15 - 20 mm aluminium...? Blir lettere da. Mener å huske jeg lagde slike til en motorsykkel som skulle ha remote filter og kjøler..

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...