Jump to content

Simmerring og pakkboks (igjen)


jo_no

Recommended Posts

Joda, jeg vet det finnes uttallige innlegg på forumet men i stedet for å lete i jungelen poster jeg like gjerne spørsmålet mitt...

..så får den som orker å svare svare..

 

Historikk: Overhalte pakkboksen i vår med nye simmerringer (2 stk.) og ny hylsegummi.

Erfarte at pakkboksen ble litt varm men ikke faretruende. Dette skyldtes mest sannsynlig at jeg monterte en armert slangebit (kjøpt på TESS) som hylsegummi som er stivere enn det som selges i båtutstyrsforretninger. Koplingen aksel/gear ble justert for å unngå vibrasjoner; i det hele tatt går akslingen nær sagt uten vibrasjoner i det hele tatt. :smiley:

 

Problemet: Pakkboksen har begynt å lekke litt. Ikke mye - bare litt. Hadde ikke skrudd på fettkoppen siden sjøsetting tidligere i sommer.

 

Trodde at pakkboks med simmerringer i begge endene pr. def. var tett.

Trodde at simmerringen i bak-kant ville holde sjøvannet ute 'åkke som' og at fettet kun er for smøring. Klemmer jeg i fett, slutter det å lekke.

 

Tar jeg feil vedrørende dette? Kan simmerringen i bakkant være skadet?

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei,
kansje har du fått en skade på leppa når du har tredd akselen på, skal lite til.
ellers kan det hende at det er et slitespor i akselen som gjør at diameteren er litt mindre akkurat her.

Er det "originale" ringer som er kjøpt ?

mvh
Jon


Slitespor: Dette var en av grunnene til at jeg gikk til TESS. Flyttet boksen 3 cm. lengre frem (pga slitespor) med annen gummi.

Ringene er kjøpt på mål; tilsynelatende identiske med de som var der. Fjæra ble skiftet til rustfri.
Link to post
Share on other sites

1. Er ringene montert riktig mhp på tetteleppene? (leppene skal vende akterover på begge simmeringer) Akterste simmering skal tette mot sjø samtidig skal overskudds grease ha mulighet til å bli presset ut. Hvis aktre simmering er montert feil så vil "aksel-rommet" mellom simmeringene bli "lukket" og overskudds-grease vil dermed kunne vrenge leppene!!

2. Er det syrefaste fjærer simmeringene?(Gjelder spesielt aktre simmering hvor tette-leppene vender mot sjø!, forre simmering skal tette slik at greasen ikke kommer inn i motor-rom)

3. Er rommet mellom simmeringene i "aksel-rom" fylt opp med grease/olje? (Grease/olje skal smøre begge simmeringer!!)

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

1. Er ringene montert riktig mhp på tetteleppene? (leppene skal vende akterover på begge simmeringer) Akterste simmering skal tette mot sjø samtidig skal overskudds grease ha mulighet til å bli presset ut. Hvis aktre simmering er montert feil så vil "aksel-rommet" mellom simmeringene bli "lukket" og overskudds-grease vil dermed kunne vrenge leppene!!

2. Er det syrefaste fjærer simmeringene?(Gjelder spesielt aktre simmering hvor tette-leppene vender mot sjø!, forre simmering skal tette slik at greasen ikke kommer inn i motor-rom)

3. Er rommet mellom simmeringene i "aksel-rom" fylt opp med grease/olje? (Grease/olje skal smøre begge simmeringer!!)

 

Joda,

 

1. Begge montert riktig vei.

2. Syrefaste fjærer; nye i mai.

3. Her er du inne på en sak: Fylt opp, ja, men siden boksen ble litt varm, kan det tenkes at fettet er blitt så tynt at det har piplet ut i hylserøret. Som nevnt over, er boksen tett når jeg klemmer inn litt fett...

Link to post
Share on other sites

nå skal vel ikke slangen du kjøpte ha noe å si på varmgang..det skal jo bare være sjøvann inni den.. var hylsa di full av fett når du byttet ut cimmerringer?? da blir den varm. fettet i en slik pakkboks skal vel bare tette for sjøvann og gi litt smøring til pakkbokshylsa..hvor stor mengde fett har du dyttet inn siden rep??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

nå skal vel ikke slangen du kjøpte ha noe å si på varmgang..det skal jo bare være sjøvann inni den.. var hylsa di full av fett når du byttet ut cimmerringer?? da blir den varm. fettet i en slik pakkboks skal vel bare tette for sjøvann og gi litt smøring til pakkbokshylsa..hvor stor mengde fett har du dyttet inn siden rep??

 

Grunnen til at jeg tenkte på varmgang i forb. med slangen er at denne er rimelig stiv slik at den ikke beveger seg så lett ihht. vibrasjoner. Men nå er jo vibrasjonene svært små, da.

 

Hylsa ble helt rengjordt før montering.

 

Mengde fett etter montering? Tja, 4-5 'fingertupper' da den var helt tom (etter at akselen var satt på plass). Gjorde dette over noe tid for ikke å påføre unødvendig press på ringene. Trykket i en 'fingertupp' etter lekkasjen ble detektert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...