jo_no Startet 8.August.2007 Del på Facebook Startet 8.August.2007 Joda, jeg vet det finnes uttallige innlegg på forumet men i stedet for å lete i jungelen poster jeg like gjerne spørsmålet mitt... ..så får den som orker å svare svare.. Historikk: Overhalte pakkboksen i vår med nye simmerringer (2 stk.) og ny hylsegummi. Erfarte at pakkboksen ble litt varm men ikke faretruende. Dette skyldtes mest sannsynlig at jeg monterte en armert slangebit (kjøpt på TESS) som hylsegummi som er stivere enn det som selges i båtutstyrsforretninger. Koplingen aksel/gear ble justert for å unngå vibrasjoner; i det hele tatt går akslingen nær sagt uten vibrasjoner i det hele tatt. Problemet: Pakkboksen har begynt å lekke litt. Ikke mye - bare litt. Hadde ikke skrudd på fettkoppen siden sjøsetting tidligere i sommer. Trodde at pakkboks med simmerringer i begge endene pr. def. var tett. Trodde at simmerringen i bak-kant ville holde sjøvannet ute 'åkke som' og at fettet kun er for smøring. Klemmer jeg i fett, slutter det å lekke. Tar jeg feil vedrørende dette? Kan simmerringen i bakkant være skadet? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Hei, kansje har du fått en skade på leppa når du har tredd akselen på, skal lite til. ellers kan det hende at det er et slitespor i akselen som gjør at diameteren er litt mindre akkurat her. Er det "originale" ringer som er kjøpt ? mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Hei,kansje har du fått en skade på leppa når du har tredd akselen på, skal lite til.ellers kan det hende at det er et slitespor i akselen som gjør at diameteren er litt mindre akkurat her.Er det "originale" ringer som er kjøpt ?mvhJon Slitespor: Dette var en av grunnene til at jeg gikk til TESS. Flyttet boksen 3 cm. lengre frem (pga slitespor) med annen gummi.Ringene er kjøpt på mål; tilsynelatende identiske med de som var der. Fjæra ble skiftet til rustfri. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 ja, skjønner. Det skal jo egentlig være helt tett med simmeringer. Spørs om det ikke er en skade på leppene. De bør vel gjerne smøres når man trer boksen på plass. Jon Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 (redigert) 1. Er ringene montert riktig mhp på tetteleppene? (leppene skal vende akterover på begge simmeringer) Akterste simmering skal tette mot sjø samtidig skal overskudds grease ha mulighet til å bli presset ut. Hvis aktre simmering er montert feil så vil "aksel-rommet" mellom simmeringene bli "lukket" og overskudds-grease vil dermed kunne vrenge leppene!! 2. Er det syrefaste fjærer simmeringene?(Gjelder spesielt aktre simmering hvor tette-leppene vender mot sjø!, forre simmering skal tette slik at greasen ikke kommer inn i motor-rom) 3. Er rommet mellom simmeringene i "aksel-rom" fylt opp med grease/olje? (Grease/olje skal smøre begge simmeringer!!) Redigert 8.August.2007 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
jo_no Svart 9.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2007 1. Er ringene montert riktig mhp på tetteleppene? (leppene skal vende akterover på begge simmeringer) Akterste simmering skal tette mot sjø samtidig skal overskudds grease ha mulighet til å bli presset ut. Hvis aktre simmering er montert feil så vil "aksel-rommet" mellom simmeringene bli "lukket" og overskudds-grease vil dermed kunne vrenge leppene!!2. Er det syrefaste fjærer simmeringene?(Gjelder spesielt aktre simmering hvor tette-leppene vender mot sjø!, forre simmering skal tette slik at greasen ikke kommer inn i motor-rom) 3. Er rommet mellom simmeringene i "aksel-rom" fylt opp med grease/olje? (Grease/olje skal smøre begge simmeringer!!) Joda, 1. Begge montert riktig vei. 2. Syrefaste fjærer; nye i mai. 3. Her er du inne på en sak: Fylt opp, ja, men siden boksen ble litt varm, kan det tenkes at fettet er blitt så tynt at det har piplet ut i hylserøret. Som nevnt over, er boksen tett når jeg klemmer inn litt fett... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 nå skal vel ikke slangen du kjøpte ha noe å si på varmgang..det skal jo bare være sjøvann inni den.. var hylsa di full av fett når du byttet ut cimmerringer?? da blir den varm. fettet i en slik pakkboks skal vel bare tette for sjøvann og gi litt smøring til pakkbokshylsa..hvor stor mengde fett har du dyttet inn siden rep?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
jo_no Svart 9.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2007 nå skal vel ikke slangen du kjøpte ha noe å si på varmgang..det skal jo bare være sjøvann inni den.. var hylsa di full av fett når du byttet ut cimmerringer?? da blir den varm. fettet i en slik pakkboks skal vel bare tette for sjøvann og gi litt smøring til pakkbokshylsa..hvor stor mengde fett har du dyttet inn siden rep?? Grunnen til at jeg tenkte på varmgang i forb. med slangen er at denne er rimelig stiv slik at den ikke beveger seg så lett ihht. vibrasjoner. Men nå er jo vibrasjonene svært små, da. Hylsa ble helt rengjordt før montering. Mengde fett etter montering? Tja, 4-5 'fingertupper' da den var helt tom (etter at akselen var satt på plass). Gjorde dette over noe tid for ikke å påføre unødvendig press på ringene. Trykket i en 'fingertupp' etter lekkasjen ble detektert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.