Jump to content

VP MD11C mangler oljetrykk


tom-ass

Recommended Posts

I går var jeg utpå bøljan den blå i finværet som endelig kom etter at ferien er slutt! Etter å ha gått i ca 30 min oppdaget jeg at oljelampa lyste. Stoppet umiddelbart motoren, og sjekket olje. Oljenivået var OK, Startet opp igjen, og lampa lyste likevell. Det kom så en del andre båter, og vi ble stående der i flere timer med sosialt samvær.

 

Da jeg skulle hjemover igjen, lyste ikke lampe, jeg gikk og holdt jeg igjen litt turtall hjemover, og da kom ikke lampa i hele tatt.

 

I dag var jeg utpå igjen, og gikk på høyt turtall kom lampa igjen etter ca 30 min. Om jeg ga enda mere gass ble lampa borte.

 

Har også sett dette symptomet før, men det er når motoren har gått veeeeldig lavt på tomgang, men da har lampa slokt med en gang jeg ga gass.

 

Hva kan være galt?

 

- Defekt oljetrykksmåler (håper jeg)

- For lite olje (tror ikke det, hvis det er rett oljepinne da)

- Feil olje ( for tynn olje til oljepumpa?)

- Defekt oljepumpe (Neeeei...)

- For lite kjøling (Varm olje blir tynn, og oljetrykket minker)

- Flere forslag???

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

På den motoren skal det være en gummipakning rund peilepinnen, og peilepinnen skal skrus god til. Dersom denne mangler, er dårlig, eller at peilepinnen er for dårlig skrudd til kan det resultere i dårlig oljetrykk. Det er en enkel sak å sjekke og evt fikse.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet på en MD11D jeg hadde i en seilbåt før, der viste problemet heldigvis å være så enkelt som en defekt oljetrykksføler. Kanskje lurt å ta den ut, rengjøre og måle om den funker. Det koster hvertfall ikke stort :wink:

 

Hvordan sjekker jeg om den funker?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Det er også et lokk til som enten er skrudd sammen med en pinne nøkkel eller en sekskantnøkkel der sitter en kobber pakning det kan hende at den suger falsk luft.

Det er kanske sikkert ikke oljepumpen din for det er en tannhjulpumpe men den sitter over oljebadet

så det er avhengig at det er dønn tett pga at vacumet skal holde seg slik at oljestrømmen ikke tømmer pumpa for olje :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde mistanke om vann i olja, har skiftet olje i dag, men har ikke fått varmkjørt enda. Hvis det er vann i olja, blir vel olja så tynn, og tynn olje klarer ikke å opprettholde oljetrykket... (ble jeg forklart i dag).

 

Stemmer det?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Har prøvekjørt nå, og problemet er løst!

 

Jeg skifta olje i går, og det var sikkert lurt uansett, men olja var ikke grå!

Feilen var derimot, som jeg håpet: Feil på føleren.

 

Da oljelampa begynte å lyse i dag, tok jeg å lea på ledningen/føleren, og lampa slokte, stoppet og den lyste. Startet og den slokte! Så nå er jeg glad!!! :) Var redd jeg hadde kjøpt katta i sekken et øyeblikk...

 

Så nå skal jeg bestille ny føler, Noen som har tips til hvor jeg skal kjøpe den??

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Hej tom-ass.

Har for en del år tilbage selv haft en VP 11 c i en Joda. Du kan selvfølgelig købe en ny hos Volvo ....og betale dyrt for den. Prøv en butik med auto reserve dele. Jeg mener at den jeg købte passer til en gammel Ford Cortina. Samme giver til under halve pris. Samme med oliefilter. Samme filter til en Renault 5 og igen langt under halve pris.

Der er penge at spare ved at spørge forskellige steder.

Fortsat god sommer.

Hilsen Wiking 28 dk :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...