Jump to content

Gelcoat gamle fargekoder. ( Nord West 900 )


sindi

Recommended Posts

Hei alle dere båtfrelste.

Jeg har en Nord West 900. 1986 modell hvor skroget skulle hatt litt flikking og stell.

I papirene fra leverandør står det 2 fargekoder. Lys: 812 og Mørk: 1480.

Denne båten har en litt gulaktig beige farge i skroget og kanskje noe lysere farge på overbygg og dekk. Den har også det sedvanlige sorte beltet under fenderlisten, som jeg antar er sort. (ser slik ut)

Disse kodene er ikkje å oppdrive i dag.

Var det noen der ute som har noen formening om dette, eller har samme typen båt og veit hvilken gelcoat som passer?

Jeg er åpen for løsninger.

Sindi

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Baatplassen. Håper du vil finne deg til rette her. En advarsel fra oss som har vært her en stund: Stedet er sterkt vanedannende!

 

Vi er tre i havna med den typen Nord West du beskriver. Det sorte er ikke sort men en blanding av sort og brunt. Stemmer ikke det?

 

Jeg fikk en ripe i det mørke beltet i sommer da vi longside et sted på svenskekysten. Jeg skal ta med den fargekoden du beskriver å høre hos Skillebekk fargehandel i Oslo om dette stemmer.

 

Hvor i landet holder du til Sindi?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk Astor!

Jeg hører til på vestlandet nærmere bestemt på Stord.

Sendte en mail til Jotun om dette, og fekk til svar at dei hadde levert alle sine gamle koder til et firma ved navn Reichhold. En tidligere avdeling av Jotun som blei skilt ut som eget firma.

Der sporet jeg opp Gelcoat kode: 812, som blei forandret til 8012, og i dag heter 80012.

Mørk: 1480 sier dei at heter 40022 i dag. Dette stusser jeg litt på.

Markedet her på Stord er litt lite til at jeg får sjekket dette opp, så om du / dere ville høre med en større forhandler for meg, så skylder jeg dere en stor takk.

Vil samtidig fortelle om et havari opplevelse for 14 dager siden.

Hadde vært i Maurangerfjorden og prøvd å fiske etter laks,(Maurangerfjorden er en sidefjord av Hardangerfjorden, hvor en side arm der isbreen Folgefonn kommer ut)og var på veg heim, da jeg under frikobling av motor fikk et smell i motorrom så hele båten hoppet på sjøen.

Det endte med at vi måtte kalle opp redningsskøyta(som ligger i Haugesund)og slepes i land til verkstedet hvor vi ligger nå.

Før redningsskøyta kom så måtte vi ha assistanse fra en stor seiler til å holde oss i le av en holme for å unngå at vi drev på land. Det var sterk kuling i området.

Det viste seg at alle boltene som sitter i flensen mellom aksling og gir var slitt ut, altså gjenget ut av sin respektive hull. Der var brukt 4 pinn bolter som var satt feil vei, altså mutter i feil ende. Det skal forresten være 8 bolter. Heldigvis så slapp propell akslingen slik at propell seig ut og stoppet i roret, dermed så sparte vi giret under slep.

Dette var kort fortalt det som var det store denne sommeren. Så i båt må en altid være forberedt på at det hender noe i løpet av en sesong.

Link to post
Share on other sites

Beklager- seint svar, men jeg har vore bortreist noen dager.

Nei havariet skjedde den 17 juli.Men som dere sikkert veit, så har vi ofte Nord Vest kuling her på våre kanter.

 

Litt galgenhumor: En nord west kuling er jo det den er bygd for. :wink:

 

Dette var trist, og det hørtes ganske dramatisk ut. Godt at båtfolk kan hjelpe hverandre.

 

Håper du får skikk på sakene i løpet av kort tid.

 

Når jeg er forbi en av de større fargehandlerne i Oslo skal jeg skjekke. Kommer tilbake med svar.

 

Inge


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...