Jump to content

Bytte Mercr. V8 7,4 l til 7,3 l Mercr/Ford Diesel V8

Sealine S34

Recommended Posts

Hei Båtfolk ! :sailing:

Jeg har ønske om å bytte ut min mercruiser 7,4 l V8 Big Block bensin motor med en mercruiser/Ford 7,3 liter V8 Diesel som jeg har hørt skal passe rett inn. Mulig noen cm for lang ??

Denne nye V8 Diesel motoren som jeg kan få tak i er en 1996 mod.

Har en Bayliner 2855 som har kort motor rom.

Håper noen kjenner til denne V8 Diesel motoren og kan gi meg noen føringer

Arve :sailing::sailing:

Jeg vil ikke anbefale den fordi den veier vel ca 75o kg med drev. Altså 300kg mer enn 7,4 liter'n. Samme som å kjøre med 4 ekstra personer bak i båten :crazy:

Jeg ville valgt en lettere motor med minimum 250hk :cheers: lykke til

tittet på Finn og der lå denne ,men er kanskje for lang

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=1&tot=217

Denne er det mange som skryter av :

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=217&page=4

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

• 2 uker senere...

Hei.

Jeg har nettopp tatt hjem en Wellcraft 3400 Gran Sport, og fikk beskjed om det samme. Jeg gikk så bort og kjøpte meg 2 st 7.3 L D-Tronic motorer.

Vel..... de passet ikke rett inn...............

Dvs, jeg har Borg Varner V-gir. Har du gir fra ZF Hurth, så går det nok, men ikke uten problemer. Svinghjulskåpene er dyre, og du må kjøpe nye startere (ettersom 7.3 kun kom med drevmontering, og da står starteren andre vei på kåpa). I tillegg så har denne motoren et sinnsykt dreimoment på over 800 Nm, så du må også sannsynligvis bytte aksel, pluss propell naturligvis. Den er ca 25-30 cm lengre enn 7.4 big block, men har samme bredde og motorfester på samme sted, så der passer det nok. Tror ikke vekten blir avgjørende. Dette er en råsterk motor, og båten er ganske bred.

Er du så heldig å ha gir som de passer til, så har jeg 2 st 7.3 til salgs

Hei Båtfolk ! :sailing:

Jeg har ønske om å bytte ut min mercruiser 7,4 l V8 Big Block bensin motor med en mercruiser/Ford 7,3 liter V8 Diesel som jeg har hørt skal passe rett inn. Mulig noen cm for lang ??

Denne nye V8 Diesel motoren som jeg kan få tak i er en 1996 mod.

Har en Bayliner 2855 som har kort motor rom.

Håper noen kjenner til denne V8 Diesel motoren og kan gi meg noen føringer

Arve :sailing::sailing:

Hei SkienBayliner

Jeg hadde samme utfordringen i vinter da jeg skulle bytte ut samme bensinmotor som du har med en V8 diesel i min Bayliner 3055. I mitt tilfelle hadde jeg en GM Peninsular 6,5 l diesel med 340 hk. tilgjengelig. Den fysiske monteringen gikk veldig greit, og motorfester, svinghjulskåpe og alt annet passet fint i forhold til hva som stod der tidligere. Jeg måtte imidlertid gjøre følgende modifikasjoner:

- lage et eget 5" eksosutløp da eksosløpet gjennom drevet ble for trangt. Ble fortalt at turboen måtte få god plass til å "puste ut".

- Lage returtilkobling for diesel på tanken.

- sette på et separat 1 1/2" kjølevannsinntak da også her drevet ble for smått.

- bytte drev, da utvekslingen (2:1) ble feil. Byttet fra Bravo 2 til Bravo 2x med utveksling 1,81:1.

- bytte propell.

Ser også i ettertid at jeg skulle brukt en del tid på støydemping av motorrom. Dieselmotoren har et HELT annet støynivå, men er totalt sett veldig fornøyd med motorbyttet.

mvh.

Terje

Jeg monterte inn en 6.5L Marinediesel i min Sea Ray 290 og den passet utmerket, men noen 7.3L tror jeg du bare kan glemme med det samme, så sant du ikke skal flytte veggen inn til stikk køya da. Med Marinediesel sin motor var det minimalt med ommgjøringer som måtte til. Det som jeg måtte gjøre var å legge gasswiren annerledes da den skal inn på motor forrfra. Legge ny kabel til trim indikator, for MD har brukt pinne 7 i multikontakten til glødelampe i steden (var ikke klar over dette selv så min trimindikator gikk i stykker). Montere glødelampe på dashbord, legge opp ledning for nivåvarsler til drevoljal. Legge opp tykkere kabel til starter. Bytte drev pga utveksling, jeg gikk kanslkje litt for langt da jeg byttet til 1.65:1 tror jeg skulle ha hatt 1.81:1. Det meste annet passet rett på. Fikk beskjed om å lage nytt vanninntak i tillegg til drevet.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...