Jump to content

Bytte Mercr. V8 7,4 l til 7,3 l Mercr/Ford Diesel V8


Sealine S34

Recommended Posts

Hei Båtfolk ! :sailing:

 

Jeg har ønske om å bytte ut min mercruiser 7,4 l V8 Big Block bensin motor med en mercruiser/Ford 7,3 liter V8 Diesel som jeg har hørt skal passe rett inn. Mulig noen cm for lang ??

Denne nye V8 Diesel motoren som jeg kan få tak i er en 1996 mod.

 

Har en Bayliner 2855 som har kort motor rom.

 

Håper noen kjenner til denne V8 Diesel motoren og kan gi meg noen føringer

 

Arve :sailing::sailing:

Link to post

Jeg vil ikke anbefale den fordi den veier vel ca 75o kg med drev. Altså 300kg mer enn 7,4 liter'n. Samme som å kjøre med 4 ekstra personer bak i båten :crazy:

Jeg ville valgt en lettere motor med minimum 250hk :cheers: lykke til

 

tittet på Finn og der lå denne ,men er kanskje for lang

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=1&tot=217

 

Denne er det mange som skryter av :

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=217&page=4

Edited by Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Hallo Balle

Ja disesel motoren veier ganske mye mere,men den er jo mye kraftigere enn bensin motoren også da så det er ikke sikkert enn merker så mye til den vekten(men litt blir det jo)..Var det 300 HK??

Link to post
  • 2 weeks later...

Hei.

 

Jeg har nettopp tatt hjem en Wellcraft 3400 Gran Sport, og fikk beskjed om det samme. Jeg gikk så bort og kjøpte meg 2 st 7.3 L D-Tronic motorer.

Vel..... de passet ikke rett inn...............

Dvs, jeg har Borg Varner V-gir. Har du gir fra ZF Hurth, så går det nok, men ikke uten problemer. Svinghjulskåpene er dyre, og du må kjøpe nye startere (ettersom 7.3 kun kom med drevmontering, og da står starteren andre vei på kåpa). I tillegg så har denne motoren et sinnsykt dreimoment på over 800 Nm, så du må også sannsynligvis bytte aksel, pluss propell naturligvis. Den er ca 25-30 cm lengre enn 7.4 big block, men har samme bredde og motorfester på samme sted, så der passer det nok. Tror ikke vekten blir avgjørende. Dette er en råsterk motor, og båten er ganske bred.

Er du så heldig å ha gir som de passer til, så har jeg 2 st 7.3 til salgs

Link to post
Hei Båtfolk ! :sailing:

 

Jeg har ønske om å bytte ut min mercruiser 7,4 l V8 Big Block bensin motor med en mercruiser/Ford 7,3 liter V8 Diesel som jeg har hørt skal passe rett inn. Mulig noen cm for lang ??

Denne nye V8 Diesel motoren som jeg kan få tak i er en 1996 mod.

 

Har en Bayliner 2855 som har kort motor rom.

 

Håper noen kjenner til denne V8 Diesel motoren og kan gi meg noen føringer

 

Arve :sailing::sailing:

 

Hei SkienBayliner

 

Jeg hadde samme utfordringen i vinter da jeg skulle bytte ut samme bensinmotor som du har med en V8 diesel i min Bayliner 3055. I mitt tilfelle hadde jeg en GM Peninsular 6,5 l diesel med 340 hk. tilgjengelig. Den fysiske monteringen gikk veldig greit, og motorfester, svinghjulskåpe og alt annet passet fint i forhold til hva som stod der tidligere. Jeg måtte imidlertid gjøre følgende modifikasjoner:

 

- lage et eget 5" eksosutløp da eksosløpet gjennom drevet ble for trangt. Ble fortalt at turboen måtte få god plass til å "puste ut".

- Lage returtilkobling for diesel på tanken.

- sette på et separat 1 1/2" kjølevannsinntak da også her drevet ble for smått.

- bytte drev, da utvekslingen (2:1) ble feil. Byttet fra Bravo 2 til Bravo 2x med utveksling 1,81:1.

- bytte propell.

 

Ser også i ettertid at jeg skulle brukt en del tid på støydemping av motorrom. Dieselmotoren har et HELT annet støynivå, men er totalt sett veldig fornøyd med motorbyttet.

 

mvh.

Terje

Link to post

Dersom du har lite plass i motorrommet, så har BayMan et poeng. 6.5 liters marine dieselen som produseres av bl.a. Peninsular/Marinediesel er like stor som en big block, og passer som regen rett inn. Bare glem 7.3 om du har liten plass.

Link to post

Jeg monterte inn en 6.5L Marinediesel i min Sea Ray 290 og den passet utmerket, men noen 7.3L tror jeg du bare kan glemme med det samme, så sant du ikke skal flytte veggen inn til stikk køya da. Med Marinediesel sin motor var det minimalt med ommgjøringer som måtte til. Det som jeg måtte gjøre var å legge gasswiren annerledes da den skal inn på motor forrfra. Legge ny kabel til trim indikator, for MD har brukt pinne 7 i multikontakten til glødelampe i steden (var ikke klar over dette selv så min trimindikator gikk i stykker). Montere glødelampe på dashbord, legge opp ledning for nivåvarsler til drevoljal. Legge opp tykkere kabel til starter. Bytte drev pga utveksling, jeg gikk kanslkje litt for langt da jeg byttet til 1.65:1 tror jeg skulle ha hatt 1.81:1. Det meste annet passet rett på. Fikk beskjed om å lage nytt vanninntak i tillegg til drevet.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...