Jump to content

GARMIN 172 C slår seg ikke på


Apollo32

Recommended Posts

Hei

 

For noen dager siden ville plutselig ikke min Garmin 172c plotter slå seg på. Kun lyset for trykknappene kommer på når on/off knappen holdes inne. Så fort on/off knappen slippes slukker lyset for trykknappene. For øvrig ingen reaksjon og plotteren starter ikke. Har også prøvd med ny kabel uten forskjell. Plotteren får strøm !!

Har prøvd med reset ( holder inne QUIT, mens on/of knappen trykkes inn min. 10 sek. Vet at det finnes et lite memory back up batteri innvendig i plotteren som har en spenning på ca 3 volt. Mulig at fjerning av dette vill sørge for full reset ??

Får ikke noe hjelp fra Belanor, da plotteren er kjøpt via nettbutikk i USA. De tar ikke garantiarbeide på utstyr kjøpt i USA, da dette er "annerledes" enn det som er for Europa. Så vidt jeg vet er det kun instruksjonsboken på norsk som ikke følger med. For øvrig "same shit..."

Plotteren er kun benyttet 3-4 mndr, så det er full garanti på denne. Må vel prøve å kontakte Garmin i USA, og event. sende denne dit. Har prøvd med mail til Garmin, men får ikke svar ..( 5 dager siden.)

 

OM det ikke finnes noen her på baatplassen som har opplevd tilsv. og kanskje har noen tips for hva feilen kan være og event. rep. forslag ??

Link to post
Share on other sites

Regner med at du ikke har tollet den i Norge ?? Hvis den er tollet inn så har du vel garanti world wide. Har du forsøkt å lyse på displayet med en lommelykt, og sett om du ser text/kart ? Det er mulig back-lighten er død (lysrør rundt lcd-panelet) Det bør være mulig å få kjøpt dette fra Belanor løst ! Men det kan bli kostbart å bytte ting på "misstanke" ...

Link to post
Share on other sites

Den er tollet inn i Norge via UPS. Den starter ikke opp ( booter ikke). Har fått kontakt med Garmin Europe ( UK ) og de bekrefter at den må sendes til dem for rep. Importør i Norge behandler ikke garanti på utstyr som ikke er kjøpt via dem, selv om det er 12mndr. internasjonal garanti. Plotteren har kun vært benyttet i ca 3 mndr. Greit å vite ved framtidig kjøp fra USA via nettet....Vet ikke om dette også gjelder andre fabrikat som JRC, Simrad eller Raytheon etc..

Link to post
Share on other sites

Muligens et tips i løse luften...

 

Mitt ekkolodd ville ikke skru seg på her forleden, og ved nærmere måling målte jeg spenning på tilkoplingen så der var strøm. Som selverklært mekker ver jeg at strøm ikke alltid er å stole på, sjekket jeg spenningsfallet mellom batteri og tilkoplingen til ekkoloddet. Husker ikke nøyaktig, men det var lavere spenning der selv om kabellengden ikke er lav (og kablene er store nok).

 

Løsning: Skjult irr på en tilsynelatende fin sikring. Rasket i dette og fant at sikringsboksen måtte bytter ut. Ny sikring på plass. 100% operativ igjen.

 

Med andre ord: sjekk at duppedingsen din får riktig spenning og at det ikke bare er krypstrøm der. Enkleste måte å sjekke dette på er å legge opp en ny kabel til tilslutningen på branketten. Husk sikring!

 

 

Hvis ikke dette er feilen må den nok sendes inn :-(

 

 

Håper min erfaring kan hjelpe deg ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tar opp denne tråden da saken er ordnet på en "framifrå" måte.. Sendte plotteren med Posten til Garmin Europe i Southampton (kr 240.-) Fikk først et godkjenningsnummer fra Garmin på mail fra en person ved navn Alex. Etter ca 10 dager lå en ny plotter utenfor min dør. MEN, jeg hadde litt flaks, da det var 1 uke igjen av garantien på 12 mndr. ( såkalt World Wide Warranty ). Hadde i forkant en del mail utveksling med Garmin Europe + leverandøren i USA. Denne nettbutikken tok så kontakt med Garmin Europe, slik at det ikke skulle være noen tvil om den faktiske kjøpsdatoen. Summa sumarum, så ble jeg tilslutt en tilfreds Garmin kunde, "after all.."..

PS! Garmin Europe bekreftet at den norske importøren ( Belanor) ikke hadde noe garantiansvar for produkter kjøpt på nettet fra USA ( eller UK for den saks skyld).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...