Jump to content

Så var båtsesongen brått slutt for meg - motorhavari (B30)


FredrikW

Recommended Posts

Var på mandag ute med Dracoen for å nyte en av de få dagene vi har fått med sol her på Østlandet. Marsjet utover fra Oslo mot Drøbak på litt over 4000 omdreininger, da jeg plutselig hørte en svært ubehagelig lyd fra motoren. Det hørtes ut som en høy skrape-/knuselyd :nonod: Stoppet motoren (B30) umiddelbart. Kjørte opp drevet i håp om at propellen skulle være ødelagt, men den var like hel. Så jeg måtte bare innse at lyden kom fra motoren, og ikke fra at jeg traff noe drivgods e.l. :sad:

 

Sjekket oljenivå, temperatur og kjølevæske, og alt var OK. Forsøkte så forsiktig å starte med litt gass. Motoren gikk rundt, men startet ikke. Ga litt mer gass, og den hørtes mer startvillig ut. Enda litt mer gass, og den startet. Lot den gå noen sekunder på ca.2000 omdreininger i fri, for å høre på motorlyden. Merket at det var mer vibrasjon i båten enn normalt, og motorlyden var også litt annerledes, syntes jeg. Ingen raslelyd eller noe slikt, men kanskje litt "grovere" motordur.

 

Dro så gassen av mot tomgang, men motoren stanset da den kom ned på 1000-1200 omdreininger. Forsøkte å starte igjen, og det samme skjedde; motoren startet og gikk i fri på 1200 omdreininger og oppover, men stoppet på lavere turtall. Det er noe mer vibrasjon i båten når motoren går enn tidligere, og motorlyden er noe annerledes (syntes jeg i alle fall å høre). Ellers ser eksos og annet normalt ut. Måtte bare bite i det ofte omtalte sure eplet, og slå nummeret til Redningsskøyta for slep tilbake til båtplass.

 

Selv om jeg ikke har allverdens kunnskap om motor og mekking, så regner jeg med at et hendelsesforløp med en slik ulyd som oppstår i marsjfart vil bety stor skade og store utgifter i de aller fleste tilfeller. Det første jeg tenkte da jeg hørte lyden var at det kunne høres ut som f.eks. et lager som skar seg. I så fall betyr vel det en god del penger i deler, i tillegg til arbeidstimer for jobb / motor inn - ut...?

 

Jeg har nettopp fått båten tilbake fra verksted, hvor bunnpanne ble byttet pga. liten oljelekkasje. Verkstedet byttet også tetning og pakning for veiv i bakkant (står det i fakturaen). Kan det som skjedde evt. ha noen sammenheng med denne jobben? Uansett hva det er som har skjedd, så har jeg innstilt meg på at sesongen er over for meg. Hvis det blir nødvendig med en ny omgang på verksted med motor ut og inn, så har jeg ikke penger til dette, i alle fall ikke nå som jeg nettopp har betalt verkstedet for en 19 timers jobb. Er derfor redd det kan bli til at jeg må selge båten med defekt motor, og forbli båtløs på ubestemt tid. Kan ikke annet enn innrømme at dèt er en svært deprimerende tanke :nonod:

 

Hva tror folket her kan ha skjedd ut fra beskrivelsen? Er takknemlig for alle innspill og forslag om løsninger. Har hørt at det kan være mulig å få såkalt byttemotor. Noen som vet hvor (Iglebæk?) man kan få slikt gjort, og ca. kostnad?

 

Takker for alle svar!

 

Mvh

Fredrik

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle høre hva forum-folket her mener kan ha skjedd før jeg kontakter verkstedet. Siden min motorkunnskap er noget begrenset, og dèt vet verkstedet, så er jeg redd de kan komme til å si at det som har skjedd ikke kan ha noen sammenheng med jobben de har gjort, uansett hva som er sannheten. Har ikke kjempegod tone med verkstedet i utgangspunktet, siden de leverte båten 4 måneder senere enn avtalt!

Link to post
Share on other sites

Min teori er at et stempel har tatt kvelden. Skru ut alle pluggene, kikk nedi hver sylinder (med lykt) og snu på motoren og se om ting beveger seg nedi...

 

Hvis et (eller flere) stempel ikke beveger seg, har du funnet svaret.

Hvis alle beveger seg, skru av toppdeksel og se om alle ventilene beveger seg når motoren roteres.

 

Det er tryggest å skru motor manuelt rundt (uten tennplugger er det ikke særlig tungt)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...