Jump to content

Dufour 3800, sprekker rundt stag, lekkasje i overbygg.

Bello

Recommended Posts

Har oppdaga eit par litt mindre kjekke ting med båten, dufour 3800.

Først og fremst så er plasten rundt festet til eit av sidestaget til masta sprukket. Stagfestet i metall er dratt opp ca. 1cm gjennom plasten. Må kikka nærare på problemet, men reknar med at eg må ta av rigg, og plastre opp igjen og forsterke rundt dette festet.

Ein anna ting er at det har stått ein skorstein til eit varmeapparat på skandekket. Dette har tydeligvis lekket ei stund. Skandekket (og sikkert det meste av overbygg) har innplastret kryssfiner for forsterkning/avstivning/?. I gjennomføringa til skorsteinen er det sjølvsagt ikkje dette tett inn til kryssfiner og vatn har lekt inn. Enno usikker på omfang, men har stått eit varmeapparat rettet mot hullet i 3-4 dagar no og enda er det fuktigt. Kor alvorleg er dette for styrke/konstruksjonen på båten? Korleis/kva skal eg gjere for å utbetre dette? Kostnadar?

Båten er nykjøpt og føler meg lurt... har eg noko angrerettigheter? Har brukt standard kontrakt frå forbrukerrådet. Men liker dårlig at det under andre vilkår står "Båten selges i besiktiget stand - uten kjente feil eller mangler". Bisetningen hjelper uansett litt på. Dessuten så har selger krysset av på kontrakten at det ikkje er skader i skrog eller rigg, og heller ikkje fukt/råte skader.

Bello

Stagfeste er umulig å kommentere uten å ha sett det. Bilde? En viktig ting i denne sammenheng er om man kommer til fra innsiden. Både for å avdekke omfanget og reparere.

Såsant ikke finéren har råtnet vil den over tid tørke ut etter at hullet er tettet. Små lekkasjer gjennom gamle skruehull, gjennomføringer etc. er svært vanlig på båter.

Det kommer selvsagt an på hva du har betalt, men i utgangspunktet synes jeg ikke disse manglene høres så ille ut.

Alderen på båten er også av betydning.

Mnjaaaa skeptisk ... hva selger krysser av for er ting han vet/mener å vite og kan neppe tas helt bokstavelig, dessverre. Om disse forholdene er nok til hevning, kommer nok an på hvo9rdan det står til med resten av båten. Hevning finner sted etter en helhetsvurdering av om misligholdet er et vesentlig kontraktsbrudd, og det kan man neppe avgjøre ut fra bare infoen i innlegg # 1.

At det kan være mangler, er en annen sak; men også det spørsmålet beror på en grundigere vurdering. Relevante momenter deri er 1) hva selger visste og 2) hva selger fortalte og 3) om båten med manglene er i tilstrekkelig dårligere stand enn kjøperen med rette kunne forvente.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

I utgangspunktet liker eg veldig godt båten, men er alltid kjedelig å finne ting i etterkant som selger har latt være å fortelle.

Staget er eg totalt overbevist på at han har visst om. Lekasjen i eksospipa er eg ikkje like sikker på...

Konklusjonen er vel at eg i utgangspunktet ynskjer å behalde båten...

Ser ikkje heilt for meg at det blir så lett, men har eg noko muligheter til å få prisavslag som dekker skadene?

Bello

Snakker vi røstjernet nå ?

Er vantene samlet i 1 punkt på dekk og går gjennom dekk for så å fortsette videre på innsiden ned mot ett eller annet punkt inne ved skrogsiden i salongen ?

Eller er vantene rett og slett skrudd rett i dekk på et eller annet vis ? , kan det være at det her bare er å stramme opp under dekk til festet igjen flukter dekksoverflaten ?

Står masten rett om du ser på båten bak eller forfra ?

Råte og vanninntrengning i glassfiber og trekjerner er ikke uvanlig og det lages enda båter i dag som ikke har skikkelig gjenplastede huller i dekk (ta f.eks en titt i ankerrommet i baugen på bavaria) , dette er da fra fabrikk mens i ditt tilfelle så er dette en ettermontert ovn og da ville det vel bare være et tidsspørsmål før problemet dukket opp om det ikke var en utomordentlig godt gjennomført jobb da denne var montert.

Jeg ville tatt kontakt med selger og opplyst om dette i en hyggelig tone , og så foreslått at dette kan løses på 2 måter.

Få en takstmann som har peil på båt til å vurdere dette raskt og så etter at skadene er dokumentert , ville også sagt fra om du er interessert i å heve kjøpet om dette er det du vil , jeg tror dog det beste er å være litt smidig da dette er en eldre båt og heller prøve å finne en løsning med forrige eier om hvordan reparasjon skal dekkes

Redigert av Enzo (see edit history)

Er ikkje så sterk på båtterminologi men er godt mulig det er røstjerna. Er to vant, eit frå toppen av masta som går via salingshornet, og eit frå midt på masta som begge henger fast samme plass. Inne er det ein lang og smal metallplate som er skrudd fast fleire plasser på midtskott / skillevegg.

Fant ei side med ein del bilete av tilsvarande båt: http://www.mathieuleroy.com/

Der er både bilete utvendig og innvendig.

Innvendig har eg ikkje kikka like nøye, må ta ned ei finerplate for å komme til. Men plasten i gjennomføringa har altså to sprekker pga av feste/røstjernet på utsida er trekt opp igjennom plasten ca. 1 cm. Er det vanlig at ein kan stramme festet frå innsida?

Kan heile skandekket faktisk ha sunket pga. av dette og være årsaken til at problemet rundt staget...

Dette vil du isåfall merke ved at dekket er helt mykt. prøv å stå rett ved siden av vantinnfestingen og hopp/gyng litt opp og ned. Hvis dekket beveger seg i forhold til røstjernet har du nok et problem ja...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvis dekket er et intakt dekk i sandwichlaminat skal det vel ikke flekse nevneverdig ved tramping/gynging. Hvis du kommer til fra undersiden kan du evt prøve å borre et lite hull for å se hva slags kjerne du kommer til (finer, divinycell eller balsa) og hvordan tilstanden er. Er det store råteskader burde du oppdage det ganske fort. Du kan også prøve å låne deg en fuktmåler for å måle fukten i dekket. Du burde uansett prøve å komme til fra undersiden for å sjekke om det er etterstramming av reøstjernsinnfestingen som skal til, eller om du har en alvorlig strukturell skade.

Hei,

Har våre å kikka litt. Ser langt frå så gale ut som frykta. Er sikkert berre røstjernet som må teitast opp.

Men forstår ikkje heilt korleis røstjernet som er skrudd fast i innredninga er festet til delen ute på skandekket. Det er to gjennomgåande boltane frå vantfestet på utsida og gjennom skandekket. Dei er jo berre skrudd fast på innsida med mutter og skive rett på plasten trur eg. Er røstjernet vanligvis berre plastra fast i plasten, eller er den festa i vantfestet på noko vis?

----

Dersom de ikkje har forstått dette inndirekte så er dette min første seilbåt. Har derfor eit par spm. ang reprasjon av problemet. Må sikkert ta av dei to vanta for å kunne kanskje plastre litt og få vantfestet stramt og tett og bra igjen. Kan eg gjere dette utan å ta av masta? Reknar med at eg då må ha eit midlertidig feste på samme side så masta ikkje faller av. Framgångsmåte og tips ønskes...

Bello

Hei,

Har våre å kikka litt. Ser langt frå så gale ut som frykta. Er sikkert berre røstjernet som må teitast opp.

Men forstår ikkje heilt korleis røstjernet som er skrudd fast i innredninga er festet til delen ute på skandekket. Det er to gjennomgåande boltane frå vantfestet på utsida og gjennom skandekket. Dei er jo berre skrudd fast på innsida med mutter og skive rett på plasten trur eg. Er røstjernet vanligvis berre plastra fast i plasten, eller er den festa i vantfestet på noko vis?

Hei,

Røstjernet er det festet som sitter på skandekket. Det er vanligvis forbundet med noe i båten, f.eks et skott eller en ramme i bunnkonstruksjonen vha. tie-rods. Jeg tipper at det sitter et festebeslag under røstjernet som er forbundet med beslagene som sitter på skottet. Det virker litt rart at muttrene her skal kunne løsne, men desto større grunn til å sjekke.

Må sikkert ta av dei to vanta for å kunne kanskje plastre litt og få vantfestet stramt og tett og bra igjen. Kan eg gjere dette utan å ta av masta? Reknar med at eg då må ha eit midlertidig feste på samme side så masta ikkje faller av. Framgångsmåte og tips ønskes...

Såvidt jeg kunne se har du masten på dekket. Det går greit å ta løs vantene, MEN du må sørge for at de er festet på et vis, slik at ikke masten kan tippe. En skikkelig surring med tynt dynema-tau i relingslisten burde holde sakene på plass, også om du får bølger og vind mens du holder på. Og så bør du ha strammet inn slakket i vantene så masten står sånn noenlunde stabilt. Det er kjedelig med en løs mast når en av hekksjøgeneralene toger forbi.

Vi får krysse fingrene for at det bare er etterstramming som må til, og hvis så er tilfelle ville jeg brukt låsemuttre/locktite her så ikke det rister løs igjen.

Legg ut noen bilder, så er det lettere å bedømme situasjonen.

Har våre litt vekke og har ikkje fått sitt meir på problemet før i kveld.

Løyste av dei to staga. Stagfestet som kjem opp av dekk er det samme røstjernet som er inne og som er festa i innredninga inne (mahogneyfiner?). Skrudde alt av og då var det jo enkelt å sjå kva som hadde skjedd. Dei fire gjennomgåande boltane i den innredningsplata var alle dradd opp eit par cm. Plata var mjuk og fuktig under beslaget og rundt desse boltane... :nonod::nonod:

Konklusjonen er at skandekk og alt er i grei stand, akkurat rundt vantfeste må ein plastre opp litt. Det kipe er at den plata er ganske herpa. Veit ikkje om det er så lett å skifte plata heller då den sikkert er satt inn før før skrog og overbygg er sett samen. Får den i alle fall ikkje ut/inn døra... I tillegg er det vel ingen lett sak å få verken lik plate og i alle fall ikkje den samme fagen/glansen i lakken...

Snakka litt med eigar... sa han ikkje kjente til problemet... men virka relativt grei og me kunne snakkast sidan dersom dette vart eit dyrt problem å fikse. Kom med ein mulig løysing på problemet... å lime/skru på ei ny plate på baksida slik at røstjernet får ny frisk ved å henge i. Men alt i alt så er eg vel ikkje overbegeistra for løysinga. Først og fremst vert det jo ikkje lika fint, dessutan så reduserer vel dette verdien av båten ein del ved vidare salg.

Nokon som veit om båtverksteder i hordaland / rogaland som kan utbedre slike skadar?... Bur forøvrig i Sunnhordland...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...