*Mathilde* Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 Hei! I forskriften for særavgifter på båtmotorer står det følgende: "(2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet." Er dette grunnlaget for at enkelte motorer blir annonsert med lavere antall Hk i Norge enn i utlandet? F.eks Yanmar 6LP-STP er oppgitt med 290hk i Norge, og 315hk i USA. Quote Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE Link to post
880 Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 Mener at noen har sagt at det er ytelsen på propellen som gir grunnlaget... Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
*Mathilde* Posted August 9, 2007 Author Share Posted August 9, 2007 Det har du sikkert rett i. Men denne regelen fører i alle fall til at det ikke blir særlig lønnsomt å "skryte oppover" motoreffekten i reklamen. Quote Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE Link to post
liberty Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 I Norge betaler vi hk avgift av efekten på propellen og ikke efekt på svinghjulet men Yanmar regner et meget høyt tap i drevet Yanmar 6 LPA på 315 Hk er bare 270 på propellen og det var det og når den var 300 Hk Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.