Jump to content


Avgift på båtmotorer


*Mathilde*

Recommended Posts

Hei!

I forskriften for særavgifter på båtmotorer står det følgende:

"(2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet."

 

Er dette grunnlaget for at enkelte motorer blir annonsert med lavere antall Hk i Norge enn i utlandet?

F.eks Yanmar 6LP-STP er oppgitt med 290hk i Norge, og 315hk i USA.

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post


Mener at noen har sagt at det er ytelsen på propellen som gir grunnlaget...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Det har du sikkert rett i.

Men denne regelen fører i alle fall til at det ikke blir særlig lønnsomt å "skryte oppover" motoreffekten i reklamen.

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post

I Norge betaler vi hk avgift av efekten på propellen og ikke efekt på svinghjulet men Yanmar regner et meget høyt tap i drevet Yanmar 6 LPA på 315 Hk er bare 270 på propellen og det var det og når den var 300 Hk

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...