Jump to content

Mercury/Nissan 30 Askeladden 435 Propell


435Lite

Recommended Posts

Heisan folkens

 

Eg har ein Mercury/Nissan/Tohatsu 2T 30hk på en askeladden 435 Lite, begge 2006 mod. Båten er forlenget fra og med 2006 modellene for å gi bedre bæring bak for tyngre firtaktsmotorer. Dette i form av at skroget er forlenget med ca 20 cm bakover på hver side av motorfestet slik at motoren kommer imellom. Båten gjør 27 GPS knop med 2 pers og går meget billig på marsj 22-24 knop.

Skroget er meget lettdrevet men eg opplever kavitasjon når eg provoserer i sving og rett fremmover i grov sjø, 1m+ bølger. Samtidig spruter det 2 høye søyler med vann 1 til hver side bak når eg kjører. Propellen min er 9,9 og 11 stigning, kan det være at den har for liten stigning/grep i sjøen. Det varierer ikke så mye om eg trimmer motoren ut eller inn.

 

Er det noen synspunkter på om dette er normalt eller andre som har erfaringer med dette?

 

 

Mvh: Vidar

Edited by 435Lite (see edit history)
Link to post

Kavitasjonsplata er ca 2cm under kjølen, alt er montert av forhandler båte/motor har ikke skader eller groe. Eg skal teste med kavitasjonsplata i flukt med kjølen.

 

Mvh: Vidar

Link to post

Nissan Japan produserer motor som blir solgt som Tohatsu 25/30 og som Mercury 30hk i Norge. Desse er identiske utenom lakkering/Navn, I Japan/Asia selges den som Nissan:-)

 

Mvh: Vidar

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...