Jump to content

Sjekkes ikke brygge- og havneinformasjon før det publiseres?


Helge

Recommended Posts

Eller sagt på en annen måte: Hvordan havnet min brygge i den norske los.... se det kunne ikke Statens kartverk i dag gi noe godt svar på heller :confused: Er det virkelig mulig å eksempelvis sende inn private tips og så havner dette inn i oppslagsverk som norske gjestehavner, den norske los etc uten at tipsene blir sjekket opp? Jeg har selv sendt inn noen få tips på flotte uthavner som ikke var med tidligere, men antok at dette ble sjekket på en eller annen måte før dette ble publisert.

 

Vi har i de årene vi har hatt vårt koselige feriested på Sunnmøre spekulert litt på hvorfor det er så mange fritidbåter som legger til på vår brygge. Vel, at lokale småbåter fra nærområdene gjerne legger til er vel kanskje ikke så rart, men at det er såpass mange langfarende i tillegg? Dette er jo en privat steinbrygge med betongdekke der det ene huset vårt (bygd i 1953) står ute på selve bryggen, få meter fra bryggekanten. Vi har forsåvidt ingen ting i mot at hyggelige båtfolk kommer og spør om de en stund kan legge til ved bryggen vår og har aldri sagt nei til noen av de som har spurt. Likevel har vi lurt litt på at "trafikken" til tider har vært så stor. Videre er det som med så mangt annet, enkeltmennesker som ikke kan å oppføre seg når vi ikke er der og passer på og som legger igjen skrot, ødelegger fortøyningspunkter, rekkverkstolper og til og med ødela en benk vi brukte å la stå ute etc etc

 

Forklaringen på "trafikken" fikk jeg kanskje nå i sommer da dette nok delvis skyldes at vår private brygge har stått oppført i den norske los (nærmest som en gjestebrygge :eek: ) med angivelse av dybde etc etc.

 

Jeg spurte i dag Statens kartverk om hvordan denne bryggen har havnet i den norske los da de vi kjøpte eiendommen av heller ikke visste om dette og ikke var akkurat begeistret for at bryggen hadde stått i den norske los også mens de bodde der. Men noe godt svar fikk jeg ikke selv om det var en meget hyggelig mann jeg snakket med :yesnod: Men altså ingen sikker informasjon på hvordan/hvorfor bryggen vår havnet i den norske los eller eksakt når den gjorde det.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får stille deg opp med pengeveska og kreve betaling. :wink:

He-he, ja det var noe i den gata en annen kollega av meg foreslo også. "Sett opp låst postkasse sammen med informasjonsskilt om gjestehavnavgift" :lol: Må vel legge ut vann og åpne bredbåndet også :rolleyes:

 

Vel...... nå har ikke vi så mye i mot at det av og til svinger noen innom brygga vår så lenge de oppfører seg pent og ikke ødelegger noe eller ettelater skrot (som flere dessverre har gjort til nå). Dette gjelder jo spesielt når vi selv ikke er der nede. Også når vi er på stedet har vi alltid svart ja når båtfolk har spurt om å få legge til. Men når vi selv er der føler vi imidlertid det er litt vel tett innpå vår private sfære når folk går rett over vår eiendom (ca 6 meter bred brygge fra husveggen til bryggekanten) mens vi eksempelvis sitter der på brygga og spiser middag. Brygga er faktisk på en måte en del av hagen vår. Når man er på tur i sin egen båt ut i den frie natur eller i gjestehavner er man jo vant til å få folk ganske tett på seg en del ganger. Men dersom fremmede ofte begynner å parkere bilen sin i innkjørselen din og gå tvers gjennom midten av den 700 kvm hagen din 2 meter fra stuevindu og soveromsvindu etc... da blir det liksom ikke fullt så trivelig og privat lenger :confused:

 

Men jeg stusser nå fremdeles på at såpass seriøse publikasjoner som norske gjestehavner og ikke minst den norske los kanskje ikke sjekker eventuelle tips de får inn om fortøyiningssteder, brygger etc etc før de publiserer det....?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...