Jump to content

Fart Mørebas 7200

S/Y EIMY

Recommended Posts

om det kan være av nytte:

da vimenn (gutter) testet mørebas 7200 med den motoren i 1979 målte de, - eh - kremt... 30 knuter. kilde: vimenn - har kopi av testen.

aner ikke prop stigning.

fixet 29-30 med VP AQ140 m 125 hk. ca 5500 (på telleren i båten), 280 "D" drev med 2.15:1 omsetning, 15x17 prop.

om det kan være av nytte:

da vimenn (gutter) testet mørebas 7200 med den motoren i 1979 målte de, - eh - kremt... 30 knuter. kilde: vimenn - har kopi av testen.

aner ikke prop stigning.

fixet 29-30 med VP AQ140 m 125 hk. ca 5500 (på telleren i båten), 280 "D" drev med 2.15:1 omsetning, 15x17 prop.

Har en kompis med akkurat denne kombinasjonen. Han får drøyt 20 knop på 4500, så da er det noko gale.. vi har overhalt forgassere, sjekka registeret og tenninga og kompresjon. Men ingen bedring. Eneste han ikke har gjort er å veie båten...

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 4 months later...

Hei Har samme problemet med min og får bar ca 21kn på full.. Samme båt med AQ140. Får også bare ca 4300o/min. Etter boka så skal en få ca 5500o/min Har originalpropel 15/17. Vekta er ca 1500kg

Har overhalt forgassere. sjekka registeret. Kompresjonen er perfekt. Har ikke fått vakuum synkronisert forgasserene etter overhaling (kun etter boka), og noen sier dette er veldig viktig for å få full efekt?

Kan det være noe med at det kjølesystemet, tenker da på om det muligens kan oppstå for stort trykk når eksosen skal ut. Eksosen går jo ut i kølevannet som tas inn/ut i hekkagregatet. Kan det oppstå mottrykk når eksosen skal ut slik at effekt går ned? Hender jo at det tæres i eksosmanifoil slik at det blir hull. Vet ikke om hva som skjer da, og vilke betydning dette har? Håper det er noen som kan hjelpe frustrerte båteiere. :headbang:

Edited by Stureg (see edit history)

originalmotoren AQ140 i min var totalt ødelagt da jeg kjøpte den, stempelfjærene på alle sylindre hadde åpenbart knekt mens den var ganske ny (typisk varmkjøring før innkjøring) og sylindrene var segmentivt slitt og lakk som noe jeg aldri har sett maken til hverken før eller siden.

oljetåken fra luftingen kvelte motoren rundt tomgang når den var varm så den forrige eieren hadde lagt en slange rett ut igjennom skroget slik at gufsen ble ført ned i sjøen ved drevet.

det var skiftet fjærer senere så disse var hele, totalt bekket og kunne umulig tette mot sylinderveggene av flere grunner.

visste motoren var kaputt da jeg kjøpte båten og priisen var deretter.

imidlertid gjorde den 27 knuter (gps) med den ødelagtr motoren... tror det var oppunder 5000 o/min så de som ikke når mer enn 20+ må ha alvorlige feil.

satte inn en standard B230 med AQ140+ marinisering og da dro den 5650 o/min (31+ knuter) .

denne motoren hadde passert 200 000km i bil da jeg satte den inn - betalte 3500 for den.

gikk som en klokke - meget bra motor men AQ140 varmeveksler passer ikke om hverandre men alt annet gjør.

merkelig at en motor som tilsynelatende er "fit" ikke går bedre enn det som er beskrevet over.

Edited by The Scrutinizer (see edit history)
Vi hadde en mørebas 7200 på 80tallet med 115HK påhengsmotor og gjorde 28-29knop

Høres riktig ut.

Som Poseidon sier, er den følsom for vekt! Og en påhenger veier "noe" mindre enn innbord med drev...

Edited by Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Takk for noen synspunkter. Sjønner jo at noe er vanvittig feil, når jeg ser hva farten burde ha vert. Men sjønner ikke hva. Er det noen som har noe ideer på om hva det kan være? Det er jo vanskelig å vite noe sikkert, og det blir jo mye synsing. Veide båten nå når jeg satte den på land for vinteren. Mistenkte da at den kunne være noe "vasstrukket" Fikk da vekta på ganske nøyaktig 1510kg og det er vel der det skal ligge. Håper på noen smarte hoder, da jeg begynner å bli ganske lei av hele prosjektet :confused: Bare for å nevne det så er propellen ny og drevet overhalt.

sjekket bensintilførslen/filter og renset flammehemmerene ("filtrene" på forgasserene)?

tennplugger?

er det skiftet drev med annen utveksling?

AQ140en skal ha et "D" drev 2.15:1

mener at det finnes 4 stk 280 med 4 forskjellige utvekslinger: A-B-C-D og hvis utvekslingen er for en V8 blir standardpropellen for tung.

drevbetegnelsen A....++ står på skiltet som er naglet på drevet.

Edited by The Scrutinizer (see edit history)

Ville prøvd å synkronisere forgassere og sjekket tenning i første omgang. Samt sjekket om motoren får nok luft, f.eks ved å kjøre med motorluken på gløtt og se om det er noen forskjell da.

Ellers så er det jo mange som har byttet ut den originale Volvo Penta motoren med en tilsvarende bilmotor, som ser identisk ut men har lavere effekt. Så det kan kanskje være en ide å sjekke at det faktisk er en original AQ 140 du har?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

hvis det er en original AQ er det naglet et skilt på blokka med typebegnelsen AQ140.

det er kamakslen som er mest avgjørende om alt annet mariniseringsutstyr er flyttet over til "bilmotoren"

en annen mulighet er for trange ventilklaringer om dette ikke er sjekket.

Ellers så er det jo mange som har byttet ut den originale Volvo Penta motoren med en tilsvarende bilmotor, som ser identisk ut men har lavere effekt. Så det kan kanskje være en ide å sjekke at det faktisk er en original AQ 140 du har?

Dette er vel neppe så uvanlig, ut med den istykkertærte marineblokka, inn med en "nyovermalt" B20A på 80hk... :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dette er vel neppe så uvanlig, ut med den istykkertærte marineblokka, inn med en "nyovermalt" B20A på 80hk... :cheers:

Nettopp! Med mindre ventiler, slappere kam etc.... Blir ikke mye fart da!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, har flere kamerater som har overtatt slike prosjekter. Og slitt fælt med å få den farta som båten vissnok skal ha klart engang for lenge siden. Ser ut til at det som ofte skjer er at dreiemomentet blir for lavt, slik at motoren ikke klarer å komme opp i det turtallet den skal ha.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja får takke til alle som vrir litt på de små grå for å prøve å hjelpe. :smiley: Ivar nevner dreiemomentet. Kan dreiemomentet bli lavt når kompresjonen er ok?

Har også prøvd med ekstra lufting uten at det ble bedre, Alt av tenningsdeler er byttet og justert. Skal sjekke om det er en original AQ140, og så får jeg få synkronisert forgassarane, og så får vi se om ting endrer seg.

omtalte motorer med lite fart i har vel fått sine dager talte.. kjør på dynga :wink: mang en geip har blitt lang når deres tilårskomne stoltheter av biler i topp stand blir kjørt på rullende landevei for en effektmåling! motorene går som bare det de men de yter alltid mindre enn oppgitt til når ny. at kompresjon ser ok ut når du tørner motoren betyr ikkje at den er ok under belastning.

Edited by Korsnes (see edit history)
  • 6 years later...

Jeg hadde en slik.

Så vidt jeg husker, var det ikke mulig å ferdes i den farten du spør om. Det er over skrogfart/deplasementfart og den skvatt opp i langt mer i det den planet ut.

Jeg vil anta at den brøyter maksimalt ved ca 8 knop, og slik vil du ikke ferdes. Altså: enten sakte, eller fort.

En pussig ting ved helt sakte gange. Da ble det turbulens ved den ene steglista og ikke den andre. Dette skiftet mellom styrbord og babord, med kursendring og følgende rattkorreksjon. Litt plagsomt. Mulig dette hadde forsvunnet med trimplan, men det rakk jeg ikke å teste.

Jeg har kjørt masse Mørebas med VP31 110hk diesel og duoprop. Den er omtrent umulig å kontrolere i 6-7 knop, girer noe voldsomt pga store bæreflater bak. Jeg prøvde å justere flapsene, men virka ikke som det var så mye effekt. den gjorde 27knop med 5 voksne ombord, daff i starten men ganske bra aks når turboen kom inn. synes båten var fin å kjøre i planefart og ganske bra sjøegenskaper. innredninga slamra , men etter den var tatt ut og pussa opp og skrudd sammen på nytt ble det bedre. Fin løsning på fine sommerkvelder, man kan heve setene og sitte ut gjennom targa/HT som Mørebas har sin egen patent på..

Edited by -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv