GameOver Startet 10.August.2007 Del på Facebook Startet 10.August.2007 Hei lurer på om det blir det samme ytelse og hastighet og ha to 15 hk`ere enn en 30 hk? sikkert dumt spørsmål ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Nei To motorer ned i sjøen vil bl.a. gi mer motstand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y EIMY Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Blir nok ikke en 30 hk men en kjempe rask ca 20 hk . Høres stiligt ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GameOver Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Det jeg tenkte og, 2, 15 hk yamaha 4 takts motorer, ser litt kulere ut en en 30 hk :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 Aller mest tøft blir det med 2 X 9,9 Vmax... Har disse i tilegg elektrisk start og original YAMAHA kontrollboks, (som min har ) har du kongen av joller.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 Trur det har gått litt i surr for deg rago , så eg tok meg tid til å rette på nokre feil... Aller mest tøft blir det med 2 X 9,9DT... Har disse i tillegg elektrisk start og original SUZUKI kontrollboks, (som jeg ikke har, men skulle ønske jeg hadde ) har du kongen av joller.... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 Nuh.... - Skal du få samme resultat som det jeg har gitt resepten på, må du nok opp i 4 X nesten 9,9 DirekteTrybelt Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 Vel, er jo mykje tøffare med fire enn med to, så skal ikkje vere ueinig med deg der . Trybelt (som i trist og grått??)... nja, den er grå, og når den ikkje får bensin vert den trist Forresten, her har du litt å lese på rago. Legg spesielt merke til "In a comparison of various 9.9/15hp outboard motor brands that we test ran, this motor delivered the most power and torque." Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 Det er min erfaring fra da jeg var yngre og hadde slik også De eneste som holdt følge med meg var Tohatsu motorene Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 (redigert) Well, frøkenen i husholdningen dro et drag i mot en 10´ With dromedille med 10 Merc Viking i sommer. Vmax én sitter på en Terhi 400 BS (13 fot) og gjør optimalt 21 knop... - Han slapp... Syns det er glimrende å sammenligne dette med den motoren som satt på Terhien da vi kjøpte den - En Tohatsu 9,9/15. Den fikk vi ikke over 20 knop... - Når det er sagt, så har jeg skiftet propell på Vmax én i fra 11 til 10 tommer. I tillegg er det innkjøpt Boyesen Reedventiler som enda ikke er montert... - Noen hemmelige våpen må man ha - det handler om ære, vet dere..... Redigert 12.August.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Cutty Sark Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Nei To motorer ned i sjøen vil bl.a. gi mer motstand. Mye mer motstand. Stikk en 5 cm bred pinne 30 cm ned i vannet i 20+ knop og forsøk å holde igjen, så får du et hint om hvor mye. Dessuten blir vekten mye høyere, så farten vil bli lavere. Det du imidlertid får er mye høyere skyvekraft, så dersom det er målet å slepe noe tungt blir det bedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 (redigert) Nei To motorer ned i sjøen vil bl.a. gi mer motstand. Nja, med 2 motorer må de monteres på hver sin side, de kan/skal da monteres høyere ( mindre motstand pr motor ), totalen blir noe mere en med 1, men antagelig mindre en 2 ....... En 15 hester har antagelig også mindre motstand i vannet en den større 30 hestern pga forskjellig størrelse/utførelse på undervanns hus... Blir nok ikke en 30 hk men en kjempe rask ca 20 hk . 15 + 15 = 30 hk, utnyttelsen/lønnsomhet ??? Topphastigheten vil nok øke, HVIS propellene er riktige, med 2 motorer kan en ha større stigning som igjen gir høyere hastighet....... Men om 2 X 15 hester er raskere en en 30 hester......prøv Optimalt må du da finne 2 stk like 15 hestere som er lette og har små girhus, gjerne også med bra utvalg i propeller. Du må også finne en båt som tillater dobbel montering, må ha mulighet for litt avstand imellom motorene. Arne Kjetil Redigert 12.August.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Syns det er glimrende å sammenlingne dette med den motoren som satt på Terhien da vi kjøpte den - En Tohatsu 9,9/15. Den fikk vi ikke over 20 knop... - Når det er sagt, så har jeg skiftet propell på Vmax én i fra 11 til 10 tommer. I tillegg er det innkjøpt Boyesen Reedventiler som enda ikke er montert... - Noen hemmelige våpen må man ha - det handler om ære, vet dere..... V-max fantes ikke på markedet den gang... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 (redigert) Well, det er jo ikke annet enn en standardmotor med et dekseldesign som skal psyke ut de "alternative" annerledesmotorene - Og både Tohatsu og Suzuki DT er verdige konkurrenter vet du. Det gjelder å ta alle midler i bruk.... Redigert 12.August.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Aaaahhhh.... - Fantastiske YAMAHA ........ http://www.vimenn.no/baat/article5813.ece Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Well, det er jo ikke annet enn en standardmotor med et dekseldesign som skal psyke ut de "alternative" annerledesmotorene Mener å ha hørt at v-max er 15 hk allerede fra fabrikk jeg da.Derfor den er dyrere også fordi det er betalt avgift for 15 hk Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 (redigert) - Den er 9,9 i fra forhandler. Det sitter en sperre på gasspådraget inne i motoren. Denne kan fjernes. Da sier myten at den gir 15 hester. Dét er jeg ikke så sikker på.... Motoren kommer i 3 versjoner: 9,9, 13,5 og 15 hester. 9,9 har WW en reedåpning på 0,8mm. 13,5 har en reedåpning på 1,2mm. Sistnevnte er også brukt på europeiske 9,9 som er strupet i gasspådraget. 15 hesteren har derimot en reedåpning på 6mm. 9,9/13,5 har motorbetegnelsen 63V - og 15 hesteren har betegnelsen 63W. Min Vmax er 63V - så jeg gleder meg til å få splittet inntaket og få bekreftet mine mistanker..... Redigert 12.August.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Dette må vel bli det samme som å blande 2 flasker 60% å tro man har en styggelig sterk 120% Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 nei tror ikke det blir det samme Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pam65 Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Hvis man skulle gjort dette, 2 små motorer, er det mulig å få dem til å rotere hver sin vei (som er vanlig med større dobbelinst.)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Nei, meg bekjent tilbyr ingen kontrarotasjon på motorer under 115 hk....... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Aaaahhhh.... - Fantastiske YAMAHA ........ http://www.vimenn.no/baat/article5813.ece ViMenn kaller det Karbon til barna... Tror ikke mine barn hadde fått tilgang til denne så mye da det så moro ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.