Jump to content

2 x 15 hk = blir det som en 30 hk?


GameOver

Recommended Posts

Aller mest tøft blir det med 2 X 9,9 Vmax... Har disse i tilegg elektrisk start og original YAMAHA kontrollboks, (som min har :cool: ) har du kongen av joller....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Trur det har gått litt i surr for deg rago :crazy: , så eg tok meg tid til å rette på nokre feil...

Aller mest tøft blir det med 2 X 9,9DT... Har disse i tillegg elektrisk start og original notWorthy.gifSUZUKInotWorthy.gif kontrollboks, (som jeg ikke har, men skulle ønske jeg hadde :sad: ) har du kongen av joller....

:wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Nuh.... - Skal du få samme resultat som det jeg har gitt resepten på, må du nok opp i 4 X nesten 9,9 DirekteTrybelt :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Vel, er jo mykje tøffare med fire enn med to, så skal ikkje vere ueinig med deg der :cool: . Trybelt (som i trist og grått??)... nja, den er grå, og når den ikkje får bensin vert den trist :wink:

 

Forresten, her har du litt å lese på rago. Legg spesielt merke til "In a comparison of various 9.9/15hp outboard motor brands that we test ran, this motor delivered the most power and torque." :cool:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Det er min erfaring fra da jeg var yngre og hadde slik også :cheers:

De eneste som holdt følge med meg var Tohatsu motorene

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Well, frøkenen i husholdningen dro et drag i mot en 10´ With dromedille med 10 Merc Viking i sommer. Vmax én sitter på en Terhi 400 BS (13 fot) og gjør optimalt 21 knop... - Han slapp... Syns det er glimrende å sammenligne dette med den motoren som satt på Terhien da vi kjøpte den - En Tohatsu 9,9/15. Den fikk vi ikke over 20 knop... - Når det er sagt, så har jeg skiftet propell på Vmax én i fra 11 til 10 tommer. I tillegg er det innkjøpt Boyesen Reedventiler som enda ikke er montert... - Noen hemmelige våpen må man ha - det handler om ære, vet dere..... :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Nei

 

To motorer ned i sjøen vil bl.a. gi mer motstand.

 

Mye mer motstand. Stikk en 5 cm bred pinne 30 cm ned i vannet i 20+ knop og forsøk å holde igjen, så får du et hint om hvor mye. Dessuten blir vekten mye høyere, så farten vil bli lavere. Det du imidlertid får er mye høyere skyvekraft, så dersom det er målet å slepe noe tungt blir det bedre.

Link to post
Share on other sites

Nei

 

To motorer ned i sjøen vil bl.a. gi mer motstand.

Nja, med 2 motorer må de monteres på hver sin side, de kan/skal da monteres høyere ( mindre motstand pr motor ), totalen blir noe mere en med 1, men antagelig mindre en 2 .......

En 15 hester har antagelig også mindre motstand i vannet en den større 30 hestern pga forskjellig størrelse/utførelse på undervanns hus...

 

Blir nok ikke en 30 hk men en kjempe rask ca 20 hk .

15 + 15 = 30 hk, utnyttelsen/lønnsomhet :smiley: ???

Topphastigheten vil nok øke, HVIS propellene er riktige, med 2 motorer kan en ha større stigning som igjen gir høyere hastighet.......

 

 

Men om 2 X 15 hester er raskere en en 30 hester......prøv :yesnod::lol:

 

Optimalt må du da finne 2 stk like 15 hestere som er lette og har små girhus, gjerne også med bra utvalg i propeller.

Du må også finne en båt som tillater dobbel montering, må ha mulighet for litt avstand imellom motorene.

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syns det er glimrende å sammenlingne dette med den motoren som satt på Terhien da vi kjøpte den - En Tohatsu 9,9/15. Den fikk vi ikke over 20 knop... - Når det er sagt, så har jeg skiftet propell på Vmax én i fra 11 til 10 tommer. I tillegg er det innkjøpt Boyesen Reedventiler som enda ikke er montert... - Noen hemmelige våpen må man ha - det handler om ære, vet dere..... :lol:
:yesnod: V-max fantes ikke på markedet den gang...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Well, det er jo ikke annet enn en standardmotor med et dekseldesign som skal psyke ut de "alternative" annerledesmotorene :cool::lol::lol: - Og både Tohatsu og Suzuki DT er verdige konkurrenter vet du. Det gjelder å ta alle midler i bruk.... :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Well, det er jo ikke annet enn en standardmotor med et dekseldesign som skal psyke ut de "alternative" annerledesmotorene :cool::lol::lol:
Mener å ha hørt at v-max er 15 hk allerede fra fabrikk jeg da.

Derfor den er dyrere også fordi det er betalt avgift for 15 hk

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

- Den er 9,9 i fra forhandler. Det sitter en sperre på gasspådraget inne i motoren. Denne kan fjernes. Da sier myten at den gir 15 hester. Dét er jeg ikke så sikker på....

 

Motoren kommer i 3 versjoner: 9,9, 13,5 og 15 hester. 9,9 har WW en reedåpning på 0,8mm. 13,5 har en reedåpning på 1,2mm. Sistnevnte er også brukt på europeiske 9,9 som er strupet i gasspådraget. 15 hesteren har derimot en reedåpning på 6mm. 9,9/13,5 har motorbetegnelsen 63V - og 15 hesteren har betegnelsen 63W.

 

Min Vmax er 63V - så jeg gleder meg til å få splittet inntaket og få bekreftet mine mistanker.....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

:lol: nei tror ikke det blir det samme

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...