Jump to content

Stol ikke blindt på denne (Garmin)?


Dykker

Recommended Posts

Tjaa?

 

Tenkte kanskje at noen har denne ifra før og ikke er helt enig i anmeldelsen. Jeg har selv ikke Garmin, men en Lorenz plotter og kan derfor ikke uttale meg om den nye Garmin'en.

 

Tror at når Garmin lanserer nye produkter, ville de være mer gjennomtenkt enn hva artikkelen tilsier.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

"Generelt sett kan man si seg relativt fornøyd, for i de fleste tilfellene viser plotteren deg en trygg vei til målet. Imidlertid gjør den av og til noen merkelige avstikkere, og bryr seg ikke mye om å passere på korrekt side av sjømerker så lenge dybden er ok."

 

Vel...ikke sjelden at jeg sjekker dybden i kartet for så evt. å passere på feil side :-\

 

 

Red: Når det står at Garmin har fått nye menyer kan vel ikke det tolkes annet enn positivt...

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Personlig kjører jeg etter båtsportskartet og bruker plotteren som visuellt hjelpemiddel. Vet at båtsportskartene kan henge etter oppdatering av de elektroniske, men bruker det jeg lærte på båtførerprøven; Følg sjømerkene og kartet (og plotteren).

 

Litt avsporing av innlegget; Spennende med ny teknologi innen plottere.

 

Noen som har erfaring med Garmin's nye serie?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vet at båtsportskartene kan henge etter oppdatering av de elektroniske, men bruker det jeg lærte på båtførerprøven; Følg sjømerkene og kartet (og plotteren).

 

Samme her. Kjører/seiler ikke med viten og vilje på feil side av en stake uten å ha sjekket dybden først. :smash:

Den nye serien er hvertfall lekker å se på, og forhåpenteligvis kommer den tid jeg får en å klå på...

 

 

Er du på shoppern, Dykker?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Vet at båtsportskartene kan henge etter oppdatering av de elektroniske, [...]

Det skader ikke å ta en titt på rettelsene som gjelder for området du ferdes i: http://www.statkart.no/efs/meldingmain.html

 

De elektroniske kartene er en annen historie. Kartbrikken som står i plotteren min nå ble utgitt i januar, men siste rettelse som kom med i produksjonen av brikken er nok omtrent ett år gammel. Ny brikke kommer vel snart, men de færreste oppdaterer vel kartbrikken på slutten av sesongen.

 

Å stole på en anmeldelse av elektronikk som ikke forteller hvor mye plotterens avanserte funksjoner er testet er litt naivt. Omtaler de Auto Guidance så burde de prøvd den ut på et utvalg kjente havner/uthavner og kommentert resultatene. At den legger ruter på feil side av sjømerker behøver ikke være så oppsiktsvekkende, men det kommer an på hvilke merker det er snakk om. (Enkelte ganger er det bare bra at fritidsbåter går på feil sider av merker for å holde seg ute av skipsleia. Tar avisomtalen hensyn til slikt?)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en Garmin 520 som jeg har brukt nå i sommer. Og jeg er kjempefornøyd. Husk at det er en vanlig kartplotter og at disse funksjonene som er omtalt her kommer i tillegg til dette. Har prøvd "vis vei" funksjonen noen ganger men ikke så mye siden den gir deg en mye lengre rute en nødvendig.

 

mvh

Morten

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan lese av testen så står det følgender der

Imidlertid gjør den av og til noen merkelige avstikkere, og bryr seg ikke mye om å passere på korrekt side av sjømerker så lenge dybden er ok.

 

Nå gjør også jeg gjerne slike "avstikkere" og passerer på gal side av en stake om dybden er god nok for min båt som bare stikker 1,85m...så hvis dette er det dramatsiske som gjør at en ikke kan stole på plotteren så sier vel mest om Nettavisen/TV2 som ikke akkurat er mest kjent for for å omgås sannehten på en ærlig måte. Sjekket Kast loss sine sider men fant ikke noe om dette der, det er de som har gjort testen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes den Garmin testen var veldig nyttig lesing selv om den er noe overfladisk ifh en fullskala test.

 

Forfatteren tar opp en del viktige punkter som jeg ikke var klar over:

 

1. Garmin har endret menysystem. En av de tingene jeg liker med min gamle Garmin er menysystemet.

Garmin har tidligere fått mye skryt for dette, så jeg fortår ikke hvorfor man har gått over til et hierarkisk menysystem.

Kan det være noen forbedring?

 

2. En annen nyttig opplysning er at de har tatt bort tradisjonelle navigasjonsvisninger som motorveivisning, kompass m.m

Trist å lese for en som har brukt Garmin produkter i over 10 år :cryin:

 

Hadde planer om å bytte til en 525 for å kunne ta inn AIS, men etter å ha lest den testen legger jeg nok det prosjektet på hylla.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det gamlemensystemet til Garmin var meger funksjonelt og brukervennlig, men siden jeg ikke har prøvd det nye så kan jeg ikke uttale meg om dette.

 

Når det gjelder de andre modifikasjoner som kompassrosen og motorveien så blir ikke dette noe savn for meg siden jeg kun brtraktet dette som "nice to have" Jeg regner fortsatt med at kompasskursen er mulig å lese ut enten som en flytende banner på toppen av skjermen eller som kurs... Da kan en lett sammenligen med autopiloten.

 

Jeg tro fortsatt at det nye produktet er forbedring av det gamle systmetet og velger å være positiv til fornadringene så vil tiden vise om jeg føler meg hjemme med det nye menysystemet.. ny 4008 med radar blir innkjøpt i løpet av vinteren.... vil gjerne ha 4012 men sliter med plassen til å montere denne i pidestallen.. båten er rett og slett for liten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har netopp "fått" meg en 4008. Jeg har ingen erfaring med plotter fra Garmin fra før. Jeg finner menysystemet å være meget brukervennlig og veldig kjapt å bruke. Motorveivisningen som etterlyses blir vel veldig tilsvarende det som er kalt "Navigatørens 3D visning" (tror jeg det var). Da får du tegnet opp et 3D bilde av omgivelsene sett noe ovenfra og bakenfor båten. Dersom du har lagt inn eller fått generert en rute, så blir denne tegnet opp som en vei og du ser båtens posisjon i forhold til denne "veien". Du kan spesifisere bredden på "veien" og dermed velge om du vil ha "den smale sti" eller en motorvei :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei sann! :cheers: At den viser vei på feil side av merker kan faktisk ha med at man skal legge inn båtens dybde. Hvis en har lagt inn 1 meter dyptgående ja så viser den raskeste vei såfremt man har mer enn 1 meter dybde.

Sikkert fint der kartene er gode nok i områder utenfor leia, men ikke så lurt der grunnene utenfor leia oppdages en etter en. :wink:

 

En annen sak er at bølgehøyden kan være minst like viktig som båtens dyptgående. Jeg lurer litt på sikkerhetsmarginene her. :eek:

 

 

men her finner man ikke de båtsportkartene som det var snakk om; og som jeg stadig advarer imot - bl.a. av samme årsak .

Nei. man har vel et lite hint med hensyn til kartenes produksjonsdato, og så må man ha kunnskap om hvilket kystkart de dekker, men selv da skal man ikke være for sikker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...