Jump to content

GSM Alarm fra Clas ohlson?


Ulv I

Recommended Posts

Hei, sitter å titter litt på denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=8740519

 

Kunne tenkt meg å hatt en alarm i båten siden den kommer til å ligge på et sted der det ikke er noen overvåkning.

 

Samtdig tenkte jeg å legge inn slik at den varsler meg om vannet blir for høyt i båten, lar dette seg gjøre?

 

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et par stk kontakt matter til den:

http://www.clasohlson.no/Product/LargeImag...0_103824_89.jpg

Tenkte også å ha magnet kontakt på luka ned til batteriet og inn til kabinen, samt en på luka foran.

Så lurte jeg på om jeg kunne kjøpe f.eks den vipperen som brukes til vannpumper, bare montere denne litt høyere enn når vannpumpa slår inn, slik at om vannet blir 30cm høyere enn pumpa sin vipper så varsler alarmen.

Lar dette seg gjøre med den alarmen?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Har vært mye diskusjon om dette tidligere, du kan søke på +gsm +ohlson. Alarmen har to innganger, men problemet er at begge trigger hornet. Jeg har spurt Teknisk avdeling hos Ohlson om de kan legge inn en valgmulighet på hver inngang, men det vil ikke skje.... Man vil altså få akustisk alarm ved høy vannstand......

Bruks/innstallasjonsanvisningen ligger i arkivet.

Link to post
Share on other sites

har søkt og lest litt, men fant ikke helt ut en ting..

Når alarmen går, hvor lenge står den å uler? til man slår den av eller til batteriet er flatt, eller resetter den seg etter 60 sekunder eller noe slikt?

 

Synd begge kanalene gjør at sirena begynner, kan jo ha den som stille alarm da, kanskje greit å ta de på fersken og kjøl-hale dem litt, eller la dem gå planken eller noe slikt.. bare best å ikke ta med våpen, da kan det gå ille som vi har lest om for noen uker siden.. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Fikk båten stjålet i sommer fra kambo marina, fant den igjen etter en og en halv uke i tønsberg og da så den ikke ut. Etter det monterte jeg en slik alarm ombord og jeg synes den fungerer utmerket. Sirenen kan man justere hvor lenge den skal ule og etter det går den tilbake til alarm innstilling. Kan også velge att sirenen ikke skal ule men bare sende sms. Har montert en bevegelsesensor nede i salongen og på kalesjen har jeg magnetbryter som står på skroget og nylon med kroker som jeg hekter på glidelåsen, når glidelåsen går opp røskes magnet bryterene av og alarmen aktiveres.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke vurdert slike trykkplater som de også selger på CO?

Kunne tenkt meg å lagt et par slike matter under dørken nede i båten og bak, samt magnetventil på døra inn til kabinen og lukene ned til der batteriene og det er tenkte jeg å montere slike man har til panseret på bil.

Samt en slik vippearm sak som flyter opp med vannet..

 

Like greit å sette alarmen til å hyle i 50-60 sekunder, er nok til å få oppmerksomhet men likevel ikke plager vettet av naboer etc.

Får man vite på sms'en om hvilken av kanalene som er utløst? (Det fikk man vist ja.. søkte litt mer og fant mer info) ;-)

 

 

Ser også at den krever 15-30 volt, går det bra å kjøre den på batteriene i båten hvis man kobler pluss til ene batteriet og minus til det andre slik at den får 24 volt?, eller går det ikke å gjøre på den måten hvis resten av strømmen er 12v ombord?

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Alarmtiden kan stilles fra 1-10min. Tråkkematter fungerer bra, men krever at man har teppe på dørken.

 

Når det gjelder spenning så henter du det fra landstrømmen via den batterieliminatoren som følger med. Batteriene i båten fungerer som backup på egen 12V tilkobling. Da kan man få varsling hvis landstrømmen faller ut.

Har man ikke landstrøm bruker man bare batteribackup inngangen. Har vært endel diskusjon rundt dette tidligere.

Link to post
Share on other sites

Har ikke landstrøm i båten, og ikke er det strøm langs elvebredden jeg har fått båtplass, så det blir nok bare 12v og gå på gitt.

 

Fant flere tråder nå, endel interessant å lese ja..

 

spørs om ikke det blir en alarm på meg også i båten når jeg får den, må jo ha litt å syssle med i vinter mens båten koser seg i krybba/bukkene i hagen under pressenning.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ohlson har også en annen GSM alarm, 36-2405 som koster 1295.- En fordel er at den kan fjernstyre en 220V switch, men det er det vel få som har bruk for i båten.

Spurte for en stund siden om noen har kjennskap til denne uten å få svar. Noen ulemper må den vel ha siden prisen er nær det halve.

Utfra de sparsomme opplysningene hos Ohlson ser eneste forskjell ut til å være at den har en utgang, mens den "vanlige" har to.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har montert alarm modulen som du nevner i starten og den fungerer perfekt. Har stillet sirenen/blått strobe-lys til å lyde/blinke i 2 minutter. Regner med at evt. ubuden gjest vil være over alle hauger innen den tiden.

Modulen tåler begrenset strømgjennomgang og jeg har derfor benyttet vanlige vende releer som mellomledd til sirene og blink.

Har også montert CO sin berøringsmatte, men fikk ikke NC kontakten til å fungere og måtte derfor, også her, benytte et rele som trigges med mattens NO kontakt. Releet inngår da som et element i NC alarmkretsen sammen med seriekoblede magnet brytere.

 

Den andre alarmkretsen har jeg benyttet som vann-nivå vakt.

Hver av kretsene gir forskjellige selvdefinerte sms meldinger til definerte mottakere.

 

I tillegg så benytter jeg den samme modulen til også å fjern slutte/bryte landstrømmen til motorvarmerne. Dette er gjort ved hjelp av Den ene av modulens 2 rele-utganger samt et Defa rele som styres av 12VDC og er beregnet for 230 VAC opptil 16Amp.

Ved å sende en kort SMS "R1=ON" til modulen så vil jeg slå på motorvarmerne. For å slå de av sender jeg "R1=OFF".

 

Kjempe greier for meg som bor ca 10 km fra marinaen hvor skuta ligger, og som trenger oppvarmede motorer for å unngå røyklegging av hele marina-anlegget

 

SIM kortet er kjøpt som kontantkort startpakke hos Netcom. Sammen med ny telefon kostet kortet under 300 kroner. Har knyttet abonementet opp mot Netcom familie og bruk er derfor bortimot gratis !!!

Modulen passer meg midt i blinken og kan anbefales på det varmeste!

 

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...