Jump to content

Tilbake fra ferie................


SpaceCab

Recommended Posts

Hei hei

Ja da er fire uker på båtferie over, det har vært en fantastik tur med skiftende vær. Skal ikke klage på været for det har stort sett vært bra, noe vind noen dager.

Det har blitt mange havner og lite utehavner i år, men havnene var stort sett flotte og godt tilrettelagt.

 

Har fulgt med på trafikken i havnene både sent og tidlig, merket meg at det var mange båter med baugpropell:-) Noe brukte den mye og noen brukte den lite, det var båter som brukte den til alle tider på døgnet og noen tror jeg har utmontert rattet sitt og brukte trusterne som styring, men selv om jeg har sett her i tidligere tråder at jeg skulle irritere meg over dette, må jeg bare inrømme at jeg ikke klarte det. (Det var ett par tilfeller jeg gjerne skulle hatt en selv med mine 23 fot). Tvert imot var det gøy og se hvem som hadde mest erfaring, når båter på 40 + fot kom inn i sidevind og det var bare ett lite kakk med trusterne før de lå trygt til brygga, ja da var det bare å ta av seg hatten.

 

En annen ting som vist nok skulle være en båtplassen sannhet er dette med mangel på hilsing, jeg hilste i hytt og vær, på småbåter, store båter, båter med motor, båter med seil og robåter og det var knapt noen som ikke hilste tilbake. Dette med at seilere skal bli så veldig interesert i masten sin dersom du hilser, det oppdaget jeg ikke en enest gang.

 

Vi har hatt en fantatisk tur :flag:

Redigert av SpaceCab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nydelig bilde Roald.

 

Vi starter vår andre 4 ukers på tirsdag. Heldig med den forrige. Det var forrige gang vi hadde varmeperiode og lite vind i mai/juni. I fellesferien var det hjemmepliktene som ble unnagjort. Håper selvfølgelig på samme værtype denne gang som sist. Liker oss best på sjøen før og etter fellesferien. Da er liksom alt vårt og det er plenty av steder å ligge i uthavnene. Forrige periode lå vi ikke en eneste gang i havn. Ikke behov. Kun mathandling. Mye takket være deg Roald..........( at det ikke var behov for å ligge i hanv altså, ikke pga. mathandlingen, ha, ha ... )

Ikke spesielle bestemmelsessteder. Reiser dit hvor været er best hvis mulig... Ha en fortsatt god eftersommer alle sammen................

 

Mvh glek

Link to post
Share on other sites

Kom hjem igår fra båtferie for første gang. Tre turer nedover Svenskekysten, superweekenden i beg. av Juni, midten av Juli og denne uken. Tilsammen 15 døgn der vi fikk utforsket mange lekre steder. Vi lå mest i en liten havn utenfor Grebbestad og i Hamburgsund.

Denne kysten er bare helt utrolig vakker og uskjenert. Må oppleves!

 

Tror vel vi har fått med oss det meste av sol i sommer. Bedøm selv på bildene:

 

klar.jpg

8. Juni: På vei inn til Hamburgsund. Rederinnen klar til å fortøye. Tau og fendere på begge sider, rede for alle muligheter.

 

kai.jpg

8. Juni: Her ligger vi godt fortøyd i Hamburgsund.

 

solnedgang.jpg

8. Juni: Nydelig solnedgang i Hamburgsund. Varmt.

 

smil.jpg

9. Juni: På dagstur fra Hamburgsund til Smögen. 6 knop. Jeg fornemmer at rederinnen koser seg.

 

soten.jpg

9. Juni: Gjennom Sotekanalen. Varmt. Stille. Rederinnen og en venninne på dekk. Tror de koser seg.

 

utsikt.jpg

25. Juli: Fantastisk skjærgård utenfor Grebbestad. Merk Carlsbergboksene og kameravesken nederst til høyre!

 

grill.jpg

25. Juli: Undertegnede tilber grillen. (Som selvfølgelig ble medtatt tilbake!)

 

kreps.jpg

7. August: Kräftorna på Skaldjurskaféet i Havstensund kan anbefales på det varmeste.

 

Vi er nå oppe i 21 døgn totaltid i båten, 20 overnattinger og 122 motortimer iår. Ikke så galt synes nå vi da.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I år var det vår første sesong med "nytt havgående" fartøy, og ferieplanene inkluderte et 10-dagers "cruise" på svenskekysten!

 

Vi startet 21. juli. Etter ei overnatting i Fredagshølet på Hvaler, ble Marieholm ved Strømstad vår første nattehavn på svensk side. Sammenlignet med de til tider ”smårølpete” tilstandene i Strømstad gjestehavn, var dette en stille, fredelig og velordnet havn. Toalett-/dusjforholdene kunne riktignok trenge en oppgradering, men ellers var forholdene utmerkede.

 

Neste dag la vi ruta via Kostersundet og ut til Ursholmene. Litt surt vær med småregn og skvalpete sydvestvind, gjorde imidlertid at vi ikke slo oss til ro her. Jeg kan imidlertid underskrive på at dette er et farvann som krever årvåken navigasjon. Det er fort gjort å ta feil av de mange småskjærene her ute, og kommer man først litt på avveie så gjelder det å skynde seg langsomt! Den hyppige bruken av båtkranen i Marieholm, mens vi lå der, tydet også på at mange (nordmenn!) hadde vært litt uheldige med navigeringen i området…

 

Etter besøket på Ursholmene gikk vi inn sundet på sydsiden av Styrsö, hvor vi fant en skjermet og fin havn ved berget på SØ-siden av øya. Her lå vi faktisk i 2 døgn og nøt freden og roen.

styrs2.jpg

 

Videre sørøstover gikk vi gjennom den idylliske trange leia via Brattebergsunden, Nappstadsundet, og Dillehuvudflo, før vi dreide styrbord gjennom Råssösundet.

styrsross1.jpg

 

Her lå idyllene på rekke og rad:

styrross3.jpg

 

Etter et kort anløp i koselige Råssöhamn for en liten fottur og etterfylling av proviantskapet -

rosshamn2.jpg

- fortsatte vi vestover ut i Kosterfjorden.

 

Litt sydover ”dukka” vi igjen inn i den indre skjærgården på sydsiden av Resö via Bissenrenna, og fulgte leia mot Havstenssund. Vi bøyde imidlertid østover forbi nordspissen av øya Havsten, og fant oss ei fin havn langs berget ved en holme innerst i bukta SV for Testholmarna. Prøvde først med hekkanker, men mye sjøgress på bunnen gjorde at Engbo’en ikke fant noe å klore seg fast i, og virka mest som en fòrhøster….

havsten_soe.jpg

 

P.g.a. at værprognosene nå lød på SV kuling snudde vi baugen nordover igjen neste dag. Bortsett fra en liten runde innom en fullpakket Resö hamn, gikk vi rett opp til Råssöhamn, hvor det igjen ble en liten stans for proviantering og etterfylling av drikkevann. Det er verdt å være oppmerksom på at det ikke er muligheter for å få fylt vanntanken via slange her!

 

Sydvest-skvulpingen i Kosterfjorden fristet ikke, så vi putra oss videre nordover langs østsiden av Daftöen. På samme måte som andre her, så ville heller ikke vi utfordre 0,6m-partiet ved Trälsund. Vi bøyde derfor vestover på sydsiden av Daftö-Valö, og fulgte denne leia opp til Strömstad, hvor vi igjen fant en ledig plass ved Marieholm. Her ”holdt” kulingen oss i 4 døgn før den endelig ga seg, og vi kunne fortsette ferden hjemover. Det er imidlertid ikke noe problem å ligge værfast her, med kort avstand både til Strömstad sentrum og flotte områder for fotturer. Den nye ”fritidslandsbyen” i Kebalviken er også litt imponerende å vandre rundt i!

kebalviken3.jpg

 

Hjemturen fra Strömstad gikk via ”indre lei”, og over Sekken til Herføl (dieselfylling). Loggen for turen i Sverige viste et gjennomsnittsforbruk på 5,5 l/time ved en gjennomsnittsfart på 5,3 knop, og dokumenterte at dette hadde vært en kosetur med mye rolig ”boblefart”. Turen videre gikk gjennom Herfølrenna og nordre/indre lei gjennom Hvalerøyene.

 

Dette var vår første tur med egen båt på svenskekysten, og det blir ikke den siste!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble helt revet med av de fine bildene og bidrar med noen minner fra to turer til Sverige, en tur til Arendal, og en impulstur til Tromsø (med fly.....).

 

Utenfor Svenskekysten kl. 0700 en morgen midt i juni:

imgp0746.jpg

 

På vei hjem for å rekke jobbben (dette var før ferien), tipper det er på vei mot Moss:

imgp0795.jpg

 

Sverigetur nr. 2 i begynnelsen av juli, mellom kosterøyene:

imgp0855.jpg

 

Fra impulstur til Tromsø i begynnelsen av juli:

imgp0873.jpg

imgp0879.jpg

 

En av de få fine sommerdagene i midten av juli, her i Lyngør på vei til Arendal:

imgp0931.jpg

 

Fra terassen hos bekjente i Arendal under båtracet i Arendal:

imgp0951.jpg

 

Nå er det bare å håpe en rekke flotte helger i august og september!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...