Jump to content

Må ha ny VHF antenne - hakket komunikasjon


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Jeg har en ICOM IC-M421 (2 år gammel) og en Glomex RA 106 antenne. Hver gang jeg er i kontakt med kystradiostasjonen påstår de at jeg har en feil med min VHF, jeg kommer hakkete inn. Til tider hører de meg godt og til tider faller jeg helt ut.

 

Dette kan jeg ikke leve med.

 

Har ny antennekabel (RG58) og har direktestrøm fra batteriet. Når jeg nøkkler så faller ikke spenningen. Kjører på 25 watt.

 

Derfor mistenker jeg antenna. Dette (RA 106) er ikke noe dyr antenne men jeg får høre med dere hvor jeg skal begynne å feilsøke eller hvilken annen antenne dere anbefaler meg å kjøpe.

 

Takker for alle henvendelser.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

VHF blir diskutert i flere tråder. Her finner du en relatoivt ny tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;hl=SWR+meter hvor det blir gitt omlysninger om bruk av SWR meter for å måle antennen din. Det er noen som tidligere har uttrykt synspunkter på RA 106 Glomex antennen.

Det kompliserte med denne antennen er tilkoblingen av kabel. Dersom du har antennen på en båt hvor det er fare for saltvannssprut kan du ganske fort få kontaktvansker.

Link to post
Share on other sites

Mitt råd er å begynne med antennepluggene.

Koble til et ohm-meter og vri og dra litt forsiktig i alle overganger og se om det er "vaklekontakt".

Skulle feilen ligge her, er det bare å ta av pluggen, klippe av 5 cm og lodde pluggen på igjen.

 

I og med at feilen er periodisk, syntes det som om du har en dårlig kontakt i et eller annet ledd.

Link to post
Share on other sites

Jeg har plugger i begge endene, dvs ved radio og antenne. Antennen er litt skråstilt (ikke bra) og er montert ikke langt fra motoren. Det er alltid saltkov bak båten.

 

Det jeg er litt enkstelig for er dette med jordplan, har disse VHF antennene innebygget jordplan?

 

Kanskje jeg burde vurdert ny plassering samt kjøpt ei antenne med ferdigmontert kabel for da slipper man fluggen som står i saltkovet.

 

Finnes det SWR meter å få kjøpt? Hva koster de?

Kunne tenkt meg en antenne som kanskje er kortere og eventuelt tykkere en den jeg har i dag.

 

Det kan hende at jeg har en Glomex RA 109 og ikke RA 106, aner ikke forskjellen.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har lagt mitt VHF problem litt på hylla, se trådstart.

Ønsker å ta problemet fram nå når båten er kommet på land og uværet herjer ute.

 

Har kommet frem til at jeg bytter antenne og kabel. Er det noen her som har noen gode råd om antenne type / merke og kunne gitt meg noen linker på nettet.

Å kjøpe et SWR meter hjelper jo så lite, man finner bare ut at noe er galt og det har jeg allerede funnet ut med kommunikasjon mellom Kystradiostasjonen og min radio.

 

Jeg har en Yamarin 6210 båt og selvfølgelig kunne jeg tenkt meg en kort antenne, men jeg forstår det slik at de lange (5/8) antennene er de beste.

 

Ja da er jeg klar for tips.

 

Takker for alle tips. :wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har kommet frem til at jeg bytter antenne og kabel. Er det noen her som har noen gode råd om antenne type / merke og kunne gitt meg noen linker på nettet.

Å kjøpe et SWR meter hjelper jo så lite, man finner bare ut at noe er galt og det har jeg allerede funnet ut med kommunikasjon mellom Kystradiostasjonen og min radio.

 

Er du sikker på at det er antenna?

 

Hakkete betyr ikke at det er antenna det er noe galt med.

Link to post
Share on other sites

ok, hva kan det være da?

 

Ser nesten bort i fra at det er noe galt med radioen.

Kan selvfølgelig være noe med kabelen. Prøv å bytte den først kanskje.

 

Dersom det er noe med radioen så må jeg jo levere den inn for testing. Jeg har ikke forsket på dette noe ut over at Kystradiostasjonen antydet at jeg kommer hakkete inn hos de. Dette har de faktisk antydet flere ganger. Jeg har en Simrad HT50 håndholdt radio, denne kan jeg bruke for å teste imot. Trur faktisk at jeg testet litt i fjord med denne, men da var jeg så nære radioen at jeg merket ingen unormalt ved sending fra ICOM'n.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har faktisk sett på disse og de ser interessant ut, men svaret får du ikke før du fysisk har antennen i båten. Hvem forhandler disse antenne i Norge?

 

Edit 1:

Glemte å spørre om frekvensområde på marine VHF, jo jeg har tatt sertifikatet, men husker ikke frekvensområdet. Ble litt viktig dette da man bør ha dette klart når man kjøper antenne.

 

Edit 2:

Fant det ut; 144 Mhz og opp til 165 Mhz.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Da må jeg si tusen takk for hjelpen, dette skulle til for å returnere til min leverandør.

 

Jeg kjøpte min ICOM 421 hos VHF Communication AS i Trondheim, de anbefalte PROCOM antenne da jeg kjøpte radioen, men jeg syntes at den var en smule dyr den gangen. Jeg hadde sett meg ut en mye billigere antenne. Har jeg kjøpt denne antennen (PROCOM) så er det ikke sikkert at jeg har hatt disse problemene jeg har i dag.

 

Det jeg gjør over helgen er å kontakte min leverandøren for nærmere utredning. Det blir nok en PROCOM antenne skal du se........

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

ok, hva kan det være da?

 

Ser nesten bort i fra at det er noe galt med radioen.

Kan selvfølgelig være noe med kabelen. Prøv å bytte den først kanskje.

Trur faktisk at jeg testet litt i fjord med denne, men da var jeg så nære radioen at jeg merket ingen unormalt ved sending fra ICOM'n.

 

Da kan du nok se bort fra at det er noe galt med radioen. Tenkte siden du kom hakkete inn at det kunne være dårlig kontakt i en ledning til mikrofonen slik at modulasjonen kuttet ut.

 

Jeg ville nok kanskje ha undersøkt plugger, iallefall pluggen som sitter i antenna før en bruker en hel masse penger på ny antenne også er ikke det probemet. Den er jo utsatt.

Ser ikke for meg at det skal være noe galt med kabel om den ikke har blitt utsatt for klem...

 

Jeg har Procom antenne på bærbar VHF, fungerer meget bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...