Jump to content

Bytte fra cabin- til daycruiser, fordeler? Hvilke type?


erund

Recommended Posts

Hallo - familien min vurderer og spekulerer om evt å bytte båten, fra halvplaner 29 fots cabincruiser fra 86 årsmodell til nyere modell av daycruiser på 21- 23 fots størrelse med dieselmotor pga flere årsaker bl.a. mer bruk og til lokalkjøringer (enklere ved ankring på uthavner/øyer) pluss har småbarn. Min nåværende båt begynner kanskje å bli gammel og risikerer evt store reparasjoner fremover (man vet aldri om dette) selv om den ser bra ut. Den blir mest brukt til sommerferie til langtur som Bergen - Kristiansand, ellers lite brukt i vår og høst da vi er opptatte om helgene med barn som har ulike aktiviteter. Derfor lurer vi på om daycruiser med mulighet for en dags eller en helgsovernatting kan være en god ide.

 

Har dere noe liknende erfaringer? Hva med evt anbefaling for hvilken type daycruiser vi kan se etter? Har sett litt på disse båtene:

 

Askeladden 645 Beetle

Askeladden 705 Voyager (for dyrt?)

Uttern D68

Nidelv 690 (for dyrt?)

Nidelv 610 (for liten?)

Ibiza 21 Weekender

Ibiza 23 Weekender (for dyrt?)

 

Ønsker enkel vedlikehold i forhold til vår nåværende båt, rimelig driftsbudsjett, trygg og solid på sjøen etc.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Deres nåværende båt er vel både rimlig i drift og vedlikholskostnadene på slike er små med mindre det er snakk om reparsjoner. Det meste kan man gjøre selv.

 

Vi lurte også på å gjøre det samme som dere tenker på å gjøre for et par år siden. Etter å ha sett på en del forskjellig mindre båter og hva man må betale for slike skrinla vi det ganske raskt. Det var rett og slett mer fornuftig å våre øyne å kjøpe en litt eldre båt med mer plass som går billig enn å bruke omtrent like mye på en daycruiser.

 

Alternativet var å kjøpe en eldre rimligere daycruiser, men med tanke på vedlikholsutgifter synes jeg heller ikke det er noe særlig smartere. Eldre drev kan fort koste deg mye.

 

Det var nå min mening :cryin:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror mange kjenner seg igjen i de tankene du skisserer. Likevel blir jeg litt i tvil om hva som er familienes egentlige behov. Du skriver at dere har brukt båten stort sett som turbåt om sommeren og har lite tid vår og høst til dagsturer. Likevel vurdere du en dagsturbåt. Dere tenker kanskje da å endre bruksmønster fra å dra på langtur i ferien til å dra på lokale dagsturer i ferien?? Om dette er tilfelle tror jeg det er lurt å ha tenkt gjennom at dette blir en helt annen type båtliv en det dere har hatt - ikke nødvendigvis dårligere, men annerledes.

 

Vurderingen av forutsigbart båtliv skjønner jeg veldig godt. Mange har fått sitt båtliv sabotert av uforutsigbare utgifter som har en tendens til å komme etter hverandre. Du er selvsagt ingen garantier mot at noe skal dukke opp på en nyere båt heller, men sjansen er betydelig mindre og i tillegg har du gjerne garanti og reklamasjonsrett. Det å minske riskoen for skuffelser, irritasjoner og uforutsette utgifter er en viktig faktor for et kvalitativt båtliv, mener nå jeg.

 

Av de båtene du setter opp, ligger det slik jeg leser det en prioritering i forhold til pris. Dette er selvsagt en viktig og fornuftlig faktor. Synes Uttern D68 gir mye båt for pengene. Kvaliteten er nok kanskje ikke helt som Askeladden og Ibiza, men likevel på ingen måte dårlige båter. Beetle`en er også en romslig og fin båt, men kikk også på 605 `en - bred og mye båt for pengene selv om den blir litt mindre. Ibiza Weekenderen er jo en lekker båt, men altfor dyr etter min mening.

 

Lykke til med valget!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Swande; vedr ferieturer så mener jeg at daycruiser ikke kan brukes lengre enn en weekendtur (evt en ukes ferietur). Med en daycruiser vil en kanskje stå mye friere og ikke være bekymret over med bl.a. "avhengig bruk" av en større båt som cabincruiser hver sommerferie. Båten er jo ikke billig å eie i løpet av ett år at man må nesten bruke den hver sommer. Med en daycruiser båt vil en stå kanskje mer friere i forhold til reisevalg i sommerferie og dermed likevel vil få sjølivets herlige opplevelser i andre fine dager enn selve sommerferien i kortere strekninger som f.eks. innen 60 nm.

 

Det går an å prøve med en daycruiser i en periode og får vurdere etterpå om vi evt ønsker å ha den gode og gamle cabincruiseren tilbake. Jeg er sikker på at vi vil savne noe med en slik båt når vi har valgt daycruiseren, men til andre type av båtgleder så kan det være verdt forsøk likevel hm....? Vet ikke om vi tør å gamble på båtbyttet. Båtplass er også et spørsmål (bredde i båsen).

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...