Jump to content

Vannlinje - bunnstoff


roaldbj

Recommended Posts

Mener du hvordan de kommer frem til hvor vannlinjen skal være? - Eller hva er det du forsøker å fine ut av? (Jeg forstod ikke spørsmålet sånn med første tanke i alle fall ;-) )

 

Mener du hvordan man første gangen finner grensen, eller mener du om den skal være 1 cm eller 6 cm over reell vannlinje? Evt? :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var uklart. Jeg har i løpet av to sesonger irritert meg noe over at vannlinjen på vår båt er så pass lav at det stadig er "møkkastriper" over vannlinjen. Dette har ført til at jeg i løpet av sommeren har observert vannlinjen, slik jeg forstår dette: der hvor bunnstoffet opphører i forhold til skrogsiden over vannspeilet. Viser her et bilde av forholdet bunnstoff/vannlinje på en Grand Banks og en flott norsk båt, Saga 315. Først GB.

 

gbvannlinje.jpg

 

 

Her er Saga 315 - en nydelig båt - men jeg synes vannlinjen her er lav og vil gi mye arbeid med å holde vannlinjen ren.

 

saga315vannlinje.jpg

 

 

Jeg har forsøkt å legge inn forskjellige vannlinjehøyder på vår båt. Utfordringen er å ha en så høy vannlinje at det blir minst mulig "møkkastriper" samtidig som båten ikke virker for "tung".

Link to post
Share on other sites

Legger inn et bilde som kanskje er for stort av båten.

 

vannlinje2007.jpg

 

I forkant av steglinjen er vannlinjen høy, ca 10 cm over vannivå.

Bak steglinjen er forholdet slik (detaljbilde)

 

vannlinjedetalj.jpg

 

Tanken er å fjerne den blå plasttapen - som nok vises som sort på bildet - og heve vannlinjen til overkanten av denne. Dette betyr at den 1 1/2 cm hvite linjen mellom bunnstoffing og pyntestripe forsvinner. Jeg kan ikke se de viktige argumentene mot å gjøre dette? Jeg tror ikke at båten vil virke mer "tung" etter dette? Noen synspunkter? Jobben blir ikke utført før til høsten/våren 2008.

Link to post
Share on other sites

Om vannlinjen ligger 1 eller 10 cm over vann spiller liten rolle men den bør være like langt over vann hele veien. Jo mindre bunnstoff som er synlig jo mindre slakk har du å gå på mht. lasting. Min båt har rundt 20 cm bunnstoff synlig og det synes jeg ikke gjør noe da det er like mye over alt men hadde jeg valgt selv så ville jeg nok gått for omlag halvparten...

BeneOcea443-0.jpg

 

Den blå plasttapen du har synes jeg gjør seg godt, det ser liksom litt skikkeligere ut når der er noe mer enn bare bunnstoff som markerer vannlinjen.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jepp, jeg er enig. 10 cm er bare flott på denne båten. Nydelig båt forresten!

 

Jeg har vel en rundt 3 cm over vannlinjen på min 16 foter. Det holder hos meg, men så duver den ikke så mye der den ligger heller. Men noe brunt over vannlinjen blir det: tenker å prøve å ta det bort med slik saltsyreløsning/ vannlinjerens som Maritim selger.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...