Jump to content

Hvilken båt ville du valgt? (daycruiser)


tropheus

Recommended Posts

Etter et mindre hyggelig førstegangskjøp er kjøpet hevet.

Nå skal jeg ut å kjøpe min første båt nr 2 :smiley:

 

Har et par båter i kikkerten, men trenger litt hjelp.

Båten skal brukes til wakeboard,soling og dykking.

 

Dette er båtene jeg har sett på i første omgang:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10322083

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10818798

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10783385

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10055135

Hvilken av disse tror dere er det beste kjøpet utifra det som står i annonsene?

Har et budsjett på 165000, og det skal helst følge med henger.

 

Mvh Tommy

Link to post
Share on other sites

De med utenbordsmotor er helt klart en ulempe når det gjelder dykking...

Med innenbordsmotor tror jeg det bør gå greit..

Helt klart at en innenbordsmotor med bensin er mere utsatt for brann, men i min prisklasse får jeg ikke noen dieselmaskin.

(hvis jeg da ikke velger en eldre båt da)

Link to post
Share on other sites

Etter et mindre hyggelig førstegangskjøp er kjøpet hevet.

Er det den som er avbildet på profilbildet som var førstegangskjøpet? Kan skjønne at det ikke var helt blink, men til soling og dykking må den være ideel. :diving: Om du har et litt fleksibelt budsjett så hadde jeg ventet til det dukket opp en Uttern 5500, en del slike kan du få til under 200'. Flott båt!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville styrt unna bowriderne. I mine øyne egner de seg på sjøen kun de dagene hvor det er havblikk, og er du utpå nå ettermiddagsbrisen kommer risikerer du å få båten full av vann...

 

1999 mod Askeladden med sin velkjente kvalitet som gjør 40 knop med 90hk -den ville jeg satt først på listen. Baylineren som andrevalg fordi den er eldre og med sin store motor er tror jeg den er dyrere i drift. .........50 knop er jo kjempegøy, da, og Baylineren går kanskje an å overnatte i? Den har også finere linjer enn Askeladden :-)

 

Om prisene er høye eller lave på eksemplene dine vet jeg ikke. Jeg er ikke kjent i markedet for DC, men skjønner at det er vanskelig å velge.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Om betraktingene til kosmix angående bowridere er generelle og ikke bare relatert til den bowrideren det linkes til er jeg uening.

Om en ikke er interessert i en båt der en kan overnatte en natt eller to synes jeg bowridere er et bedre alternativ enn cabinbåter.

Mange bowridere har kalesjeløsninger som gjør at en i cocpitten er akkurat like beskyttet som i en cabinbåt. Bowriderene har mere areal å bevege seg på, det er lett å komme fram i baugen. Båtkonseptet gir naturlig nok mer uteplass.

En bowrider som kanskje er verdt å se nærmere på er finnmaster sin troller.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Av de du har funnet linker til ville jeg ha valgt denne fordi den dekker alle de behovene du hadde på en glimrende måte. Masse kraft og fart, gode solemuligheter, mulighet for å gå under dekk for private affærer og den har en tørr oppbevaringsplass.

 

Håper du har hellet med deg denne gangen!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg ville styrt unna bowriderne. I mine øyne egner de seg på sjøen kun de dagene hvor det er havblikk, og er du utpå nå ettermiddagsbrisen kommer risikerer du å få båten full av vann...

 

Blir vel samme problemet med alle skjærgårdsjeepene også da? Må innrømme at etter noen tiår med ymse landstedsbåter, skjærgårdsjeeper og nu i år en bowrider, så har jeg aldri "klart" å fylle, eller være i nærheten av å fylle, båten med vann. Har sort sett også hvert år hatt turer/transporter opp/ned kysten mellom Oslo/Kragerø/Lillesand da jeg, hvis mulig, mye heller tar turen til sjøs enn å ha båten på hengeren. Vært ute i ganske mye tøft vær også, men for all del, at det kan skje skal jeg på ingen måte utelukke!

 

 

Mange bowridere har kalesjeløsninger som gjør at en i cocpitten er akkurat like beskyttet som i en cabinbåt. Bowriderene har mere areal å bevege seg på, det er lett å komme fram i baugen. Båtkonseptet gir naturlig nok mer uteplass.

 

Min erfaring fra første sesong med en bowrider er identitsk med dine kommentarer her. Angrer ikke et sekund på skifte til bowrider!

 

Sjekk forsikringen på båten før du kjøper!!

 

Over 100 hk. stiger forsikringsbeløpet kraftig ( båter med utenbordsmotorer koster flesk å forsikre...

 

Tenk på bredden på båten, jo breiere jo bedre...

 

Min Whiteshark175 m/115hk var forsikret for 150' og kostet ca 2000 i året med full kasko. Har nå en helt ny båt m/90hk og foriskringssum 250' og den koster 2400 med full kasko. Forikret i Gjensidige, men har veldig gode rabatter! Bare for å gi en ide om prisnivå på å forsikre en type båt du ser etter.

 

Bredde på båten gir bedre stabilitet og fint ved ombordstigning/er, fisking osv osv, men kan vel også bli litt hardere i sjøen - som alltid en avveining.

 

Om båten gjør 33 eller 38 knop ville jeg ikke brydd meg så mye om, svært sjelden man kan kjøre over 30 knop med en båt på denne størrelsen. MEN, pass alltid på at motoren er stor nok til at den har et "kraftoverskudd" for finnes svært mange tråder her på forumet med spørsmål om hvordan man kan få en motor til å bli "større" enn den er! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har hatt amerikansk bowrider i denne størrelsen, veldig fin solskinnbåt. Du trenger 200 hk på dem, synes 135 er for lite. De er tunge bak. Men for norske værforhold hadde jeg tatt Askeladden, ganske ny, bra motor, henger og bra kalesje. Robust og fin båt, sikkert veldig lavt verdifall.

 

(Venter du til oktober antar jeg at du vil finne veldig billige båter i år...)

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Mht dykkingen ville jeg valgt en båt der du kan legge fra deg noe utstyr mens du ligger i vannet. Og da trenger du en med lav nok plattform - og det framgår ikke helt av bildene, selv om baylineren ser ut til å tilfredstille dette greiest. Får du av bly og sv.føtter går det som regel greitt å klatre opp stigen med resten.

 

Så spørs det hvor ofte du skal dykke da - har du en som står oppe i båten og tar imot er det jo ikke noe problem.

 

-koh :diving:

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...