Jump to content

Ting å huske på med fast aksel


Lotus

Recommended Posts

Har man fast aksel, er det en del gyldne regler som bør følges for at resultatet skal bli optimalt. Noen ting er laget en gang for alle av båtprodusenten, andre ting har man mer kontroll på selv.

 

Bilde

 

Det er ikke tilfeldig at ting ser ut som de gjør:

 

Smal kjøl lager mindre turbulens for propellen

Grunn kjøl gir bedre planingsegenskaper for halvplanerskrog som ønsker seg 3/4 planer uten å ri på kjølen.

Innsparingen i bakkant av kjøl forbedrer vanntilførselen til propellen.

Avrundingen under stevlageret har samme funksjon.

Buen i bunnen av skroget forbedrer vannstrømmen og øker klaringen mellom propell og skrog.

Rorbladet er avrundet langs kanten mot propellsiden.

Rorbladet er tynnere i bakkant.

Rorbladet har så stort areal at man har en viss styringseffekt ved bakking.

Rorbladets dreiepunkt er 1/4 av bredden for lett rorutslag men uten overstyring.

Rorbladets gjennomføring til skroget har kraftig mellomlagsskive med stor diameter på begge sider.

Rorbladet er laget i high density polypropylen iblandet partikler for ytterligere forsterkning/armering. "Evigvarende"

Det er montert på en flyndre som beskytter ror og propell.

Flyndra er festet med solide gjennomgående bolter/muttere i kjølen.

Hele flyndra sitter støpt til kjølen i polyuretanlim (Sikaflex)

Flyndra understøtter roret, stabiliserer roret og holder det i konstant loddrett vinkel.

Flynda er meget solid.

Flyndra skråner nedover med en slak vinkel for å kunne skli over hindringer uten å henge fast.

Avstanden mellom flyndre og propellblad er mer enn 8-10% av propelldiameteren.

Flyndrejernets underdel er av rundtstål for å minske støyen fra propellen.

Propellen har mer enn 0,10 x Diameter_propell klaring til rorbladets start.

Propellen har mer enn 0,10D klaring til skrog

Propellen har mer enn 0,08D klaring til flyndrejern.

Propellen er 4-blader for høyt nok bladareal uten for stor diameter på propellen i forhold til plassen/klaringskravene.

Propellen har progressiv stigning på bladene for lettere å kunne tilpasse seg varierende kombinasjoner av fart og last.

Akselen er trukket ut slik at avstanden mellom kant stevnlager og kant propell er 3 ganger akseldiameter. Det er stengt tatt for mye. Mer enn 2 ganger akseldiameteren ut vil gi økning i vibrasjoner og slitasje i lageret. Fordelen er forbedret vanntilgang til propellen og god plass til sinkanoden.

Vinkelen på akselen nedover er mindre enn 12 grader i forhold til horisontalen. Mest mulig kraft bakover og ikke nedover.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hay..

Hva menes med:"Innsparingen i bakkant av kjøl forbedrer vanntilførselen til propellen".

Bakerst på kjølen, rett over der stevnlageret stikker ut, er kjølen klemt sammen den siste biten slik at enden på kjølen bare er et par cm tykk. Vannet som strømmer langs denne innsparingen får ingen voldsom turbulens når det forlater kjølen på vei mot propellen. Propellen på sin side snurrer da rundt i vann i steden for å piske turbulent vann med masse luft. På noen båter utgjør forskjellen i fart flere knop, alt etter hvor tykk kjølen var i utgangspunktet.

 

Propellen krever sitt. Gi den nok vann uten luft og riktig klaring til alle kanter, så gjør den en ekstra god jobb med å skyve båten fremover uten for mye støy og vibrasjoner.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...