Jump to content

Impeller Yamaha 8 HK-skifting?

staut

Recommended Posts

Har du løsnet alle bolter i undervannshus og girsjalter legger du et godt trestykke over kavitasjonsplata og slår moderat vekselvis på den ene og andre siden med f.eks en 1,5 kg´s hammer..

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

ok, da må du ha fått løsnet alle bolter som holder huset.

Under blokka er det festet et rør som drivakslingen går igjennom. Dette er av aluminium og kan korrodere slik at man ikke får ut akslingen. Forsøk det som rago sier, forhåpentligvis klarer du å få akslingen gjennom røret.

Dessv. er det ikke alltid det går, det kan sitte noe utrolig fast. På en 4hk måtte jeg kutte ett hull i stammen slik at jeg kom til og fikk løsnet røret fra blokka.

:nonod: Ja da. Fikk av girhuset, men akslingen løsnet i feil ende. Har satt motoren på hodet og pøst på med rustløser. Lar den stå natten over og prøver igjen i morgen. Ellers ser det ikke ut til at det var impelleren som var problemet likevel. Blir vel et verkstedbesøk likevel. :smiley:
:nonod: Ellers ser det ikke ut til at det var impelleren som var problemet likevel. Blir vel et verkstedbesøk likevel. :smiley:

Jeg har opplevd at impelleren på utenbordsmotor kan være defekt selv om den ser helt OK ut. Det har sannsynligvis noe med stivheten på skovlene å gjøre.

Bytt den ihvertfall når du først har den ute!

Når du først har kommet så langt er det fort gjort å ta av motorblokka. Da vil du få skikkelig adgang til problemområdet.

Du sier at det ikke var impelleren likevel, hva var det som utløste reparasjonen?

Hei igjen. Foranledningen til at jeg begynte å plukke motoren fra hverandre var mistanke om problemer med impelleren på grunn av lyden. Motoren hadde satt seg fast så jeg ikke klarte å dra den rundt med startsnora. Når jeg satte på en tang rundt hjulet på toppen av motoren kom den en tydelig "gummilyd" fra girhuset i området der impelleren sitter. Skal fortsette å skru i morgen kveld, så har du flere tips er jeg mottakelig for det. :yesnod:

• 9 years later...