Jump to content

Webasto Air Top 3500 stopper etter kort tid.


NOC

Recommended Posts

Min Webasto dieselvarmer Air Top 3500 starter, men etter kort tid slår den seg av. Deretter begynner displayet å blinke. Prøver å starte opp denne på nytt, men det samme skjer hver gang. Med den varmen vi har hatt i sommer har det blitt noen hustrige kvelder uten varmer. :sad:

 

Fikk levert ny båt i juni, med Webasto innstallert så dette er jo en garantisak, men det hadde vært fint om noen her på forumet har tips å komme med. :confused:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Webasto dieselvarmer.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme med 3500'en i båten vår. Den gjorde ett startforsøk for så å komme opp med 5 korte blink (repeterende).

Fant ut at det var feilkode for at brenneren manglet drivstoff. Det viste seg at slangen for dieselen var tett på innsuget.

Det er en blank slange og det var flere luftlommer i den. Følg slangen fra brenneren til dieseltanken. Sjekk for blokkeringer. Tenker det er der problemet ligger.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Som det er nevnt tidligere viser blinkene i displayet til en feilmelding. Men i følge anvisningen min er de korte blinkene etterfulgt av et antall lengre blink og det er antallet av disse som indikerer feilmeldingen:

 

Antall lange blink: Feilbeskrivelse:

 

0: Styringsfeil

1: Ingen start (etter to startforsøk)

2: flammen slukket

3: under- eller overspenning

4: for tidlig flammedeteksjon

6: brudd eller kortslutning i temperatursensor

7: brudd eller kortslutning doseringspumpe

8: brudd eller kortslutning eller feil turtall viftemotor

9: brudd eller kortslutning glødestift

10: overopphetning

11: brudd eller kortslutning temperaturbegrenser

12: brudd eller kortslutning temperaturføler

 

Håper du finner ut av det....

Link to post
Share on other sites

Var en tur nede i båten i kvelde for å begynne å undersøke feilen. Fant fort ut at det var overoppheting som var feilen, og det viste seg at de som har montert varmeren har glemt igjen 4-5 filler oppå varmeren og at disse stengte for luftinntaket. SLØVT! Kan varmeren ha tatt skade av gjentatte oppvarmingsforsøk?

 

Ved første oljeskift fant jeg også et gjenglemt skrujern (under motordekselet), fra de som installerte motoren. Dette har ligget og vibrert slik at dieselrøret har tatt skade av det. Kunne fort utviklet seg til diesellekkasje!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...