Baatmannen Startet 12.August.2007 Del på Facebook Startet 12.August.2007 (redigert) Mitt motorrom ble fylt med vann for en stund siden pga utette pakninger på varmeveksler. Oppdaget dette ganske fort og fikk straks tømt båten for vann. Det problemet er nå løst med nye pakninger. Et annet problem har nå dukket opp. Min startmotor streiker ofte. Dvs at det stort sett sier "klikk" når jeg vrir om nøkkelen. Prøver jeg ca. 10-15 ganger så kommer den. Hvis jeg da stopper for å deretter starte igjen så er det samme problem. Dette er vel en følge av at startmotor har vært under vann? Må den byttes eller er det noe annet jeg kan gjøre? Motoren er en BMC 1,5 Captain og starteren skal iflg Kdtrading-manualen hete Lucas M45G. Har ikke sjekket dette nærmere. Redigert 12.August.2007 av Baatmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Mest sannsynlig er startmotoren din helt OK. Det du må , er å skru den av, åpne opp og rengjøre. Bruk fint smergelpapir og puss alle kontakter, spes. i startinnslaget og påse at dette vandrer lett. Likeens bendix-drev. Så må du se til at børstene ikke henger i børstebroen. Så sprayer du alt invendig stål med "nordlandsvatten" , 556 eller lign. Siden det ikke er tørrklutch som avgir støv, kan du med fordel smøre bendixdrev med olje. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 12.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2007 Takker for fine tips. Har du samme motor selv? Skal ned en tur i båten i morra for å sjekke starteren. Vet du om det er vanskelig å ta ut denne? Må vel ut med dynamo og kanskje dieselpumpa da det ser ut som disse sitter i veien. Må jeg tømme motor for olje før jeg begynner? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Hei!! Døpte nettopp min lucas M45G under sjøsetting.fikk samme feilene som deg. Her bør du handle raskt! Jeg skrudde ut starter, spylte den i ferskvann, sprøytet den i 556 mens jeg ventet på at den lokale guruen skulle komme hjem fra hyttetur. Innslaget var brent over pga vann. Vann på vikklingene inni selve motoren og den var kaputt. Guruen vasket hele starteren inni med withespirit og sjekket viklingene. Skiftet hele innslaget. HVis du ikke finner noen kjapt til å sjekke starteren for deg før den irrer helt i sund, send meg en IM så skal jeg sende deg nummeret til "my lockal connection" Han er flink og rimelig! Denne tråden tar for seg samme problemet! Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.