Happy Skvett Startet 12.August.2007 Del på Facebook Startet 12.August.2007 Hei, jeg vet det har vært flere innlegg om akslinger og smøring, men har ikke funnet noe relevant for mitt problem. Motoren er en FM bensin fra 1983 (altså ganske ny) Når jeg har gått en stund (har ikke tatt tiden) så blir lageret nærmest motoren nokså varmt. Forsøkt markert med gult i bilde nr 2. Så pass varmt at jeg ikke klarer å holde fingen bortpå mer enn to sekund. Jeg trykker en dæsj grease i de to lagerne en gang i blant (ikke etter hver tur). Det ser ut som det ikke hjelper å trykke inn så mye som mulig, for det tyter ut på undersiden av akslingen (og tetter pustehullet til nivåføleren til lensepumpen). Jeg lurer på om dette er normalt varmt, og hvis ikke, hva bør sjekkes/gjøres. Jeg har en mistanke om skjeiv aksling, for det er litt bevegelse i feste ved bakerste lager, når akslingen roterer. Markert med ringer i bilde 3. Men jeg har egentlig ikke peiling, så jeg håper på noen innspill fra dere. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Varmgang i lager.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Sneila Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Kan være skeiv aksel, men må ikke være det. Kan også være enten fremre eller bakre lager som er slitt. Det bakre får du vel ikke sjekket temp på med fingrene så lett som det fremre? Ville nok tatt en sjekk av både aksling og lager. Er akselen skeiv har nok dette også ført til lagerskade. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Det fremre "lageret" på bildet er i og for seg ikke noe lager, men trekkmekanismen for den vridbare propellen. Det er helt normalt at denne blir litt varm pga friksjonen, men om den blir veldig varm kan det være noe galt. Du bør kanskje løsne akselflensen fra motoren og sjekke om akselen er skjev, fort gjort! Det er også viktig å smøre godt vha nippelen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Happy Skvett Svart 12.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2007 Du bør kanskje løsne akselflensen fra motoren og sjekke om akselen er skjev, fort gjort! Det er også viktig å smøre godt vha nippelen Takk for tips! Jeg tror det skal gå greit å løsne flensen. Men bare en liten sak, hvordan kan man sjekke om akslingen er sjeiv? Og smøring skal bli. Er det forresten flere enn de to nipplene som vises på øverste billede som skal smøres? Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
færd Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Hvis akselen ikke er skjev så kan det være at klaringen mellom den delen du har merket med gult og de to klemmene på reverseringsrøret er for liten. La det være litt klaring her, det er enkeltå sjekke, bare dra i håndtaket for reversering og se om det er litt dødgang før reverseringsrøret begynner å bevege seg. Se også om du kan få tak i fettkopper i steden for de smøreniplene du har. Mye enklere å smøre med fettkopper enn med fettpresse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Når du har løsnet flensen, dreier du akselen og ser (eller bruker søkeblad) om avstanden mellom de to flensene er jevn når de flyttes i forhold til hverandre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.