Jump to content

Bruk av miljøbensin på påhenger


Tore B

Recommended Posts

Er det noen motforestillinger mot å bruke miljøbensin ( Aspen motorsagbensin) på totakter påhengsmoror ( Mercury Viking og 88 mod. 30 hk. Evinrude) Prisen er høy men det er ikke tema. Mener å ha hørt/lest at Mercury ikke skal gå på alkoholholdig bensin da alkohol er løsemiddlet i pakningsementen de bruker. Mener å ha hørt at miljøbensin innehilder alkohol, kreative sjeler har hverfal destilert den for å få sprit :puke:

Link to post
Share on other sites

http://www.statoilnorge.no/mar/LU/sto00131...atbensin_4T.pdf

 

Alkylatbensin 4T er en spesialbensin som kan benyttes

på alle typer mindre, luftavkjølte 4-taktsmotorer med

gnist-tenning, eller 2-taktsmotorer med sentralsmøring.

Typiske bruksområder er :

- Gressklippere

- Snøfresere

- Jordfresere

- Snøscootere med sentralsmøring

- mindre påhengsmotorer

- Go Carts

- Motorsykler

 

Alkylatbensin 4T er en ren bensin basert på

bensinkomponenten alkylat. Blyfri, i tillegg til at innholdet

av aromater, benzen, svovel er redusert så langt dagens

teknologi tillater. Dette betyr en meget ren forbrenning.

Alkylatbensin 4T er meget lagrings -stabil. Tar ikke skade

av lagring på redskapstanken f.eks. over vinteren.

 

Se også http://www.aspen.se/Files/PDF/ovrigt/a-lig...Aspen_Light.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

på alle typer mindre, luftavkjølte 4-taktsmotorer med

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

på alle typer mindre, luftavkjølte 4-taktsmotorer med

 

Om den er luftavkjølt eller vannavkjølt spiller nok liten rolle. Bare noen i korrekturen hos Statoil som har vært litt unøyaktig kanskje.

De spesifiserer jo mindre påhengsmotorer og disse er jo alle vannavkjølte uansett.

Det står ingenting i informasjonen fra Aspen om at motorene nødvendigvis må være luftavkjølte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette ville jeg ikke forsøkt!

 

For 3-4 år siden var bensinstasjonen ved hjemmehavna utsolgt for "Outboard" totaktsolje.

Ynglingen bak disken tok kjekt opp en kanne totaktsolje for motorsag og påstod at dette bokstavelig talt skulle gå som smurt.

 

Tross dårlig magefølelse bøyde jeg meg for den selvoppnevnte ekspertisen,

og blandet en 20 liters porsjon til motoren, en Johnson GT 10 hk.

 

Vel ute i skjærgården skulle ungene ut etter makrellen i jolla,

men moroa varte snaut 3-4 minutter før vi hørte motoren knuse der ute helt inne hos moderskipet.

Total sylinderskjæring m/ brudd og resultatet ble å kondemnere hele motoren.

 

Jeg var ganske rød i toppen da jeg tok opp saken på bensinstasjonen senere på dagen,

men hva kan man stille opp med når ekspeditøren har skiftet fra rådgiver- til forsvarervirke...

 

"Hvvvaaa...??? ... det kan aaaalldrrri jeg ha sagt.... !!!" :rolleyes:

 

 

Såvidt jeg har forstått i ettertid er det forskjell på komponenter i bensin/ olje

i forhold til om motoren er luft- eller vannavkjølt, og at det er dette som er kritisk om man bruker dette feil.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aspen leverer to typer totaktsolje, en vanlig og en for outboard med TCW3 godkjenning for innblanding i deres 4T miljøbensin. Den ferdigblanda 2T miljøbensinen er beregna på motorsager o.l.

 

"Aspen 4T passer til alle 4-takts motorer. Produktet kan blandes med outboardolje til maritimt bruk."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Om den er luftavkjølt eller vannavkjølt spiller nok liten rolle. Bare noen i korrekturen hos Statoil som har vært litt unøyaktig kanskje.

De spesifiserer jo mindre påhengsmotorer og disse er jo alle vannavkjølte uansett.

Ikke vet jeg, men jeg hadde ikke tatt den sjangsen :nonod: attpåtil er jo denne bensinen dyrere...

Det finnes eldre små påhengsmotorer som er luftavkjølte

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Om den er luftavkjølt eller vannavkjølt spiller nok liten rolle.

 

Jo det gjør det!'

 

En luftavkjølt har mye høyere driftstemp i forhold til en vannkjølt

sjøvannskjølt, rørkjølt samt varmeveksler er er det også stor forskjell på vet du kansje?

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Jo det gjør det!'

 

En luftavkjølt har mye høyere driftstemp i forhold til en vannkjølt

sjøvannskjølt, rørkjølt samt varmeveksler er er det også stor forskjell på vet du kansje?

 

Ja men i denne sammenheng, når den funker på luftavkjølt så funker den nok like bra på vannavkjølt. Hadde det vært omvendt så...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke vært redd for å brukt bensinen på mine motorer - men ville ikke brukt 2t olje for luftavkjølte motorer på en vannavkjølt motor (eller vice versa)

 

Ellers så er det vanlig flere steder med innblanding av Etanol i bensinen, som f.eks flere stater i USA.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det vanlig flere steder med innblanding av Etanol i bensinen, som f.eks flere stater i USA.

Norske bensinforhandlere bedyrer at de ikke bruker etanol i sin bensin, men vet at Svensk "miljøbensin" har hatt et betydlig innslag av det. Hvordan det er nå vet jeg ikke men noen har jo destillert dette med livet som innsats.

Link to post
Share on other sites

For et par år siden prøvde jeg meg med Aspen 2T motorsagbensin på en 4 HK Johnson. Det gikk greit så lenge jeg kjørte pent. Ved kjøring på full fart merket jeg at den "lugget etter en stund. Tror ikke den bensinen egner seg til påhengere. Det jeg er litt usikker på er om det er oljen eller bensinen som er problemet. Tror nok helst det er oljen og at 4t utgaven med outboard olje er OK. Det er i alle fall sikkert at det er mer behagelig å dorge med miljøbensin, eksosen er mye mindre plagsom enn med vanlig bensin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...