Jump to content

Volt på kartplotter, hva viser det?


froesak

Recommended Posts

ok så når motoren står så ser jeg hvor mange volt det er igjen på batteriet? Slenger på ett spørsmål til ang lading i samme tråden: Har en liten påhenger 9,9 4t Før så hadde jeg ett lite batteri på 75 ah da greide jeg stort sett og ligge på mellom 11,9 og 12,2 under dorgefart med elektronikk og ap på. Satte inn ett 115 ah men da klarer jeg ikke og komme over 12v i dorgefart. faller helt ned i 11v når jeg har brukt det litt. Kan dette batteriet bli for stort for motoren slik att jeg holder ladinga bedre oppe med ett mindre??

Link to post
Share on other sites

Små påhengere lader veldig dårlig (tilnærmet ingenting) på lavt turtall. Mao vil du aldri få ladet opp batteriet ordentlig, heller motsatt, du vil tappe det ned. Siden det skal mer lading til for å fylle opp et større batteri vil dette bli dårlige ladet enn ett mindre. Hvilket innebærer at batterispenningen blir lavere.

Hvis mulig bør du vedlikeholdslade batteriet slik at det er fullt når turen starter.

Link to post
Share on other sites

Hei takker for svar. Jeg har båten på henger hjemme så jeg kan lade før jeg drar ut. problemet er når jeg er borte ett par dager for da blir det til slutt så lite strøm att jeg ikke får startet varmeren (wallas 1300) selv om jeg kjører på mye gass så det står 12,5 v på plotteren så tenner den ikke derfor tenkte jeg att det var for lite volt på batteriet. I helga så hadde jeg brukt en del strøm og når jeg kjørete på full gass viste det 12,9v og når jeg kjørte på tomgang viste det 9,4 v da fikk jeg ikke liv i den selv om jeg kjørte på fult når jeg prøvde. vil det lønne seg og bruke ett mindre batteri eller er det best med ett stort når jeg kan lade den hjemme??

Link to post
Share on other sites

12,9 v er veldi dårli laddespenning og 9,4 er tomt batteri.Få tak i ett multimeter for å sjekke spenningen helt nøyakti.For att ett batteri skal trives bør ladespenning være like over 14 v.Det skal ganske mye til for å ladde ett 115 amp batteri så ett mindre ett vil i ditt tilfelle falle naturli.For å få levetid på batteri bør det brukes vedlikeholds ladder eller topplade det med vanli lader fordi att små korte turer med båt så greier ikke dynamo å topplade det.

Sto engang i båtbørsen en go del om lading og levetid samt vedlikehold for batteri.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...