Jump to content

Korrekt turtall på Perkins 150hk?


drifter

Recommended Posts

Lurer på om det er en norm. på turtall på diesel i båt.

Har en Perkins 150 hk. som går på 2250 rpm. i gir(2300 rpm i fri) er dette lavt,går det i tilfelle an å stille opp turtall på pumpa og hvor går da grensa.

Noen som vet.

Motoren er marinisert og i god stand og står i en Halco 31

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Turtall på motor.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Mulig noen kan si hvilken type det er hvis du poster noen bilder av den.

Tidligere teknologi tillot ikke motorer med direkte innsprøytning å gå med høyere turtall enn ca 2500o/min. Dette fordi man ikke klarte å forstøve dieselen godt nok på kortere tid. Får å omgå problemet benyttet man forkammer der dieselen sprøytes inn i ett lite rødglødende kammer som står i forbindelse med sylinderen via en liten åpning. Denne metoden tillot turtall opp mot 5000o/min, men ulempen var høyere forbruk.

I dag klarer man å lage motorer med direkte innsprøytning og høyt turtall. Det var vel Ford som var først ute med en hurtiggående direktesprøytet motor, først brukt i Transit.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg verken har instruksjonsbok eller motornr.(prøver og finne m.nr), det er vel mittt største problem?

Den skal altså gå såpass lavt på turtallet..da er vel ting stort sett iorden da..takk for hjelpen.

 

 

Her finner du hvor motornummeret skal stå http://okonomideler.no/downloads/katalog/perkins.pdf

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...