Jump to content

Drømmer om ny båt :) hva med import?


Wandalen

Recommended Posts

Drømmer om lukket båt :) jeg ser derfor at det er masse billig og velge i av amerikanske båter, vell og merke uten motor(er).

Nå er det 2 år siden jeg hadde noe erfaring med ce merking. Kjøpte en Bayliner 2755 av en hyggelig kar fra Gjøvik som da ordnet CE godkjenning i IMCI. Denne prosessen gikk meget smertefritt.

Nå er det jo slik at byråkratene prøver og gjøre det vanskeligst mulig for og stoppe handels lekasjen. Derfor lurer jeg litt på hvor stort problem er det i dag og CE merke en båt og hvilke feller er det lett og gå i ved kjøp av en båt som bere kan sees på bilder? De fleste importører skriver , prisen er levert Gøteborg med CE papirer for fortolling prisen inkludert norsk MVA. Betyr det at jeg bare må betale transporten selv og starte CE merkingen? Og sist men ikke minst motoren jeg setter i vere ny? eller får jeg godkjent en brukt disel/bensin motor?

 

 

Sukk har ikke lyst til og selge denne heller :cryin: Men Admiralen (kona) er hardt rammet av 3 fot syken :)

 

bilde_430_bukta.jpg

Link to post

Vi ordner alt fra USA og hjem til deg, men riktig at sjøfartsdirektoratet prøver lage nye problemer hele tiden . siste er at du kan bruke injection MPI motorer som har vert i Norge siden 96 . eller må være MPI motor fra 2004 og nyere ved import. Diesel brukt går det meste bra .

 

selve CE merking er ingen big deal ,ordnes enkelt.

 

fordelen med en brukt båt fra USA er at de har få timer brukt , men viktig og få sjekket at ting virker osv.

bayliner 2858 er en fin model hvis du skal ha større plass og bare 1 motor. skal du opp på større flybridges ,så må du inn med 2 motorer , med ett unntak 3058.

Link to post
  • 2 uker senere...

Jepp der var ny/brukt båt handlet ! Import Bayliner 3058 U/motor(er) :cheers:

Nesten hjem på døra.

Nå er det motore® som skal kjøpes, der er jeg litt usikker ettersom jeg for omtrent helt forskjellige svar etter som hvem jeg spør :crazy:

Har bestemt meg for og bare bruke 1 motor siden disse båtene blir litt tunge bak med 2 deiseler.

Nå er det jo også litt begrenset med lengden på motor rommet også ca 120cm - 130cm

Noen som har noen gode ideer alt fra 250-330HK ?

Link to post
Har bestemt meg for og bare bruke 1 motor siden disse båtene blir litt tunge bak med 2 deiseler.

Har du tenkt nøye gjennom det med 2 motorer :discuss: . Jeg ville revurdert det. Mange fordeler med 2 motorer. Blant annet at båten er stødigere sideveis når personer forflytter seg inne i båten, vind og strøm :confused: Sikkerheten ved å ha 2 motorer. Båten du har kjøpt har kanskje 2 drev som passer til mindre diesler ??? Skal du ha bare 1 motor må du godt over 300 hk. Å undermotorisere båten din er den største tabben du kan gjøre.......

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Har du tenkt nøye gjennom det med 2 motorer :discuss: . Jeg ville revurdert det. Mange fordeler med 2 motorer. Blant annet at båten er stødigere sideveis når personer forflytter seg inne i båten, vind og strøm :confused: Sikkerheten ved å ha 2 motorer. Båten du har kjøpt har kanskje 2 drev som passer til mindre diesler ??? Skal du ha bare 1 motor må du godt over 300 hk. Å undermotorisere båten din er den største tabben du kan gjøre.......

Har tenkt tanken , men det er 2 stk Alpha one drev, ikke spesielt egnet til diesel motor, Jeg vill også få dobbelt av alt problemer,service, olje skift etc.. humm usikker

 

 

Hei sann et lite tips.

Framnes maritim i sandefjord har en Yanmar 315 hk 290 Ahk Ståendes. Ring dem og forhør deg :smiley:

 

MVH

Øystein

 

Ahhh drømme motoren det ja men de er kansje litt dyre? Well jeg få ringe og høre da :)

Link to post
Vi ordner alt fra USA og hjem til deg, men riktig at sjøfartsdirektoratet prøver lage nye problemer hele tiden . siste er at du kan bruke injection MPI motorer som har vert i Norge siden 96 . eller må være MPI motor fra 2004 og nyere ved import. Diesel brukt går det meste bra .

 

selve CE merking er ingen big deal ,ordnes enkelt.

 

fordelen med en brukt båt fra USA er at de har få timer brukt , men viktig og få sjekket at ting virker osv.

bayliner 2858 er en fin model hvis du skal ha større plass og bare 1 motor. skal du opp på større flybridges ,så må du inn med 2 motorer , med ett unntak 3058.

 

Diesel brukt går det meste bra. CE merking ingen big deal....

Kunne tenke meg å få vite hvilke diesler og årsmodeller som går bra ved import fra USA

GB fra statene leveres stort sett med Cat, Ford etc. Blir disse godkjennt ??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...