Jump to content

Min Mercury 90hk yter plutselig ikke full effekt.


Smiley

Recommended Posts

Da er endelig Smuggleren sjøsatt og testet. Til å begynne med gikk alt tilnærmet perfekt. 90 hesteren var kraftig nok i massevis til å skyve båten rett i plan, vannskikjøring med 90kg mann pluss to i båten gikk også som en drøm. Toppfarten var anslagsvis 35 knop. Merket tydelig at det må et propellbytte til, da jeg hadde langt igjen opp til ideelt turtall (ca. 1000-1500 omdr for lavt vil jeg tro).

 

:headbang:Problemene derimot startet under vannskikjøringen; etter et av opptrekkene mistet jeg plutselig ca. 70 % motorkraft. Kikker da på bensintanken og ser at jeg har glemt å åpne luftingen. Åpner denne, og regner med at alt er i orden. Det er det ikke, motoren ville ikke gi turtall. Under videre testing ville heller ikke turtallet opp, og kreftene var ikke nok til å få båten i plan. Men... når jeg trykket inn nøkkelen og "primet" motoren økte turtallet raskt, og kreftene var tilbake i korte, punktvise øyeblikk. Etter en natts hvile prøvde jeg igjen; motoren virker med en gang normal igjen, men etter 7-8 sek faller turtallet igjen.

Er det noen som har noen formening i hva feilen kan være???

Motoren er en Mercury 99 mod. 2-takt 90hk med betegnelsen 90ELPTO

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Punkt 1 sjekk kompresjonen på alle sylindere.

 

En propell som ikke gir deg MAX anbefalt turtall på WOT er døden for en 2-takter, dra vannski utenpå :nono:

Manko på tank luftinga KAN ha vært spikeren i kista da dette misket motorens tilgang på bensin = minsket både smøring OG kjøling .

Stemplene kjøles nesten utelukket av bensinen.......

 

Skal ikke avskrive motoren enda, ta en komp test først, kryss fingrene :wink: .

 

 

Arne Kjetil

 

P.S dere med 4-taktere er like utsatt hvis dere har feil propell, så ikkenoe......uknow :nono: .

Link to post
Share on other sites

Den får alt for lite bensin: suger falsk luft ( slangeklemmen )

ta ut bensinslangen og blås i den, kan være drit som tetter.. (den går ved fetere blanding )

 

Tenkte på det, og byttet bensinslange med båten til guttungen. Hjalp desverre ikke.

 

Har vært ute og målt kompresjonen, den var identisk på alle tre sylindere; 115 p.s.i.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Har vært ute og målt kompresjonen, den var identisk på alle tre sylindere; 115 p.s.i.

 

Hvis den er innenfor 10% regnes det som bra, synes 115 var litt lite hadde regnet ned 130 > 150 siden din 90hk er en looper, MEN ingen målere er like + div andre faktorer ( batteri, kald/varm motor, lengde på slange( til måler )) .

 

Neste punkt blir å se på pluggene, noe unormalt der ( aluminiums rester ), hvordan ser stempel toppene ut ( lykt igjennom plugghull ), hvis den delen er bra, sjekk bensin tilførselen .

 

Det kan bli et kraftig sug ved høyt turtall og stengt lufting, mye dritt som KAN ha løsnet i tank, slanger, filtere +++.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Der kan ligge drit på motorsiden der hvor slangen er koblet på: Ta ut bensinslangen fra motoren og sjekk om der ligger drit som tetter.

 

Det er ikke tenningen, det ligger på forgasser-tilførsel av bensin¨tipper jeg

Er det bensinfilter under motorlokket som er tett?

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Membranen er røket?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Regner med at du fortsatt bruker den originale bensintanken til din motor.? Mesteparten av de billige bensintankene som selges har for dårlig lufting.

Et lite tips til slutt: Sjekk bensinslangen fra bensinfilter til forgasser. Hadde store problemer på min Tohatsu en gang, da slangen hadde fått en "knekk" i bøyen inn til forgasser. Det hender slangene kan få en "kollaps" i forbindelse med høy temperatur. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Pluggene er ute og ser greie ut, litt sota / olja. Ingen tegn til metallspon eller liknende. Stemplene er stedvis noe sota, men så for en ukyndig fine ut. Litt mistenksom til bensintilførselen; filteret er enten helt fullt (uten luftblære) eller så er det ikke bensin i det i det hele tatt. Litt vanskelig å se da det ikke er helt klart.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det, fønker motoren nå :cheers:

 

Har ikke fått testet så mye nå, men har fått litt innput fra annet hold også.

Snakket i sted med en bekjent som tidligere var motorforhandler. Han fortalte at påhengsmotorene i noen tilfeller kan gå i "nød-drift" vedfeil f.eks. for lite olje eller andre ting som kan forårsake skade på motor. I slike tilfeller vil ofte turtall bli begrenset til ca. 3000 omdr. Dette kunne jo høres ut som mitt symtom.

Spørsmålet er hvordan man "resetter" dette igjen. Kanskje så enkelt som å bryte strømtilførsel til motor? (nei jeg har ikke fått montert hovedstrømbryter enda, så motoren har kontinuerlig strømtilførsel) Dersom jeg ikke finner noe i forbindelse med dette så han også kun mulighetene i bensintilførselen f. eks. flottør(er) som har hengt seg opp pga. vakumet på tanken.

Droll du som kjenner Mercuryene, har du noen synspunkter om ovenstående, evt. andre???

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Hadde lignende symptomer på min suzuki 65 tidligere i sesongen. Da var det så enkelt som litt vann i bensinen. Jeg så ikke om du svarte på om du hadde vannutskiller, men dersom du ikke har det kan du jo prøve med kondensfjerner og evt. forgasserrens (brukte selv Biltema sin "super gas treatment"). En flaske av hver gjorde underverker for min motor :)

Link to post
Share on other sites

uten betydning for den aktuelle saken........

 

...........

 

P.S dere med 4-taktere er like utsatt hvis dere har feil propell, så ikkenoe......uknow :nono: .

 

 

ikke helt sant da alle elektronisk styrte 4T motorer har bankekontroll og en viss underspyling av olje til stempelkronen som kjøling......

 

noen opererer og med 3 temperatursoner i motoren for å ytterligere eliminere dette i tillegg til over nevnte.....;)

Link to post
Share on other sites

P.S dere med 4-taktere er like utsatt hvis dere har feil propell, så ikkenoe......uknow :nono: .

 

uten betydning for den aktuelle saken........

ikke helt sant da alle elektronisk styrte 4T motorer har bankekontroll og en viss underspyling av olje til stempelkronen som kjøling......

 

noen opererer og med 3 temperatursoner i motoren for å ytterligere eliminere dette i tillegg til over nevnte.....;)

 

Når jeg så at Scrut... hadde svart i denne tråden, måtte jeg bare sjekke om det var sneket inn noe Hånda-reklame i denne også, og tror dere ikke at her kom det... :wink:

 

Men nå begynner også jeg å bli frelst på disse, for de japanske teknikerne har altså i stedenfor å gjøre brukerne oppmerksom på at de må sørge for å ha riktig propell på motoren for ikke å ta drepen på den, bare laget 3 temperatursoner i motoren... så genialt.. :lol:

 

Men andre ord, ryker Hånda'n, så er det i hvert fall ikke pga feil temperatur. Men de ryker jo ikke. Problemet løst, som det heter i reklamen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått testet så mye nå, men har fått litt innput fra annet hold også.

Snakket i sted med en bekjent som tidligere var motorforhandler. Han fortalte at påhengsmotorene i noen tilfeller kan gå i "nød-drift" vedfeil f.eks. for lite olje eller andre ting som kan forårsake skade på motor. I slike tilfeller vil ofte turtall bli begrenset til ca. 3000 omdr. Dette kunne jo høres ut som mitt symtom.

Tror ikke denne motoren er utstyrt med den typen "safe mode", høres mere ut som et bensin relatert problem.

Kan ta en titt her ( PDF fil ), se på side 44

 

kreftene var tilbake i korte, punktvise øyeblikk

Eventuel "safe mode" går vel på tenninga, ville vel da kun gå opp til sperrepunkt ??.

 

Tenkte på det, og byttet bensinslange med båten til guttungen. Hjalp desverre ikke.

Prøv en gang til, og ta med tanken denne gangen .

 

motoren virker med en gang normal igjen, men etter 7-8 sek faller turtallet igjen

Flottør nivå for lavt , blir ikke etterfylt ??, feil på pumpe ??

 

Tar ikke lange tiden å demontere bensin pumpa, 4 mulige problemer.

  • For dårlig kompresjon, pumpa blir drevet av veivhus trykk/vakuum, eventuelt noe i slangen imellom blokk og pumpe.....
  • Hull i membran...
  • Defekt fjør/fjører inne i pumpe...
  • Defekte ventiler (enveis ventiler, 2 stk ) i pumpe, tetter ikke pga rusk, eller har satt seg...

En liten test.... pump opp trykk...start motor varm kjør den på tomgang... stopp motoren og koble ifra slange INN på forgasserene... sett denne ned i et flaske( slangen ifra bensinpumpa )...start motor... la motoren gå på tomgang...bensin ja/nei... mye/lite.

 

litt sota / olja. Ingen tegn til metallspon eller liknende. Stemplene er stedvis noe sota

Perfekte plugger/stempel topper, helt rent eller rene flekker = problemer .

Hvis du ikke finner noe annet kan du jo bytte ut pluggene, da en og en, har isåfall ingen direkte tilknytning til bensin ventilasjone .

 

 

uten betydning for den aktuelle saken........

ikke helt sant da alle elektronisk styrte 4T motorer har bankekontroll og en viss underspyling av olje til stempelkronen som kjøling......

 

noen opererer og med 3 temperatursoner i motoren for å ytterligere eliminere dette i tillegg til over nevnte.....;)

Var med tanke på den type kommentarer jeg la til den :nono: , noen har, mange har ikke, og de som har...fungerer elektronikken ALLTID ??, om 10 -15 år ?? .

 

Holder meg til de gode gamle motorene, de som krever at brukere har såpass intelligens at han kan tenke selv :seeya: .

Siste prosjekt er en 1966 Merc 1100, sekser selvsagt :yesnod: , dog ikke min..

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

:flag: 21 fot, 1000kg m/fører, 90 hk og 38,3 GPS målte knop på 5400 rpm! Slett ikke galt det vel? :cool:

 

Renset tank og fylte ny bensin, byttet pumpe på slange, renset slanger i motor og renset forgassere. Tror dog at problemet var en flottør som hadde "satt" seg i den nedre forgasseren. Så ikke dette, men fikk en mistanke om at den løsna idet jeg skrudde opp.

I alle fall, var en tur på Drammenselva / -fjorden idag og motoren gikk perfekt. Og maksturtallet på 5500rpm ble nesten oppnådd på 71 km/t på GPS`n.

:sailing:

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...