Dupp Startet 12.August.2007 Link til dette innlegget Startet 12.August.2007 Har en Mercury 4 hk som ikke vil gå skikkelig. Den starter og går ei stund, men etterhvert dør den bare ut. Etter at den dør slik ut går den så vidt på tomgang, men med en gang den settes i gir dør den. Hva kan være feilen til dette? Og kan man få mer power ut av denne motoren? Det er snakk om en 4 hk mercury totakter ca 94-modell. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Dette er et kjent problem. Symptomene tyder på at motoren ikke får nok bensin. Jeg hadde samme oppførsel på min 5 hk. Årsaken er antagelig dritt og/eller vann i bensinen. Demonter bensinsystemet slange for slange fra tanken til og med forgasser (Regner med at denne kun har intern tank 5 hk har også mulighet for ekstern tank, og da må velgerkranen også åpnes og renses, eventuelt byttes). Kast bensinen. Blås godt igjennom slangene, skift filteret og åpne forgasseren og rens opp. Etter at du har tørket ut bunnslammet i tanken, og sørget for at alle partikler er fjernet, bør den gå som et skudd. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Helge Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Og kan man få mer power ut av denne motoren? Det er snakk om en 4 hk mercury totakter ca 94-modell. Dersom denne er lik min 1997 Mercury 4/5 er det bare å åpne reedventilplate nr.2 samt bytte en stk dyse i forgasseren. Åpner du bare reedventilen og ikke bytter dyse får du et sted MELLOM 4 og 5 Hk. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
glek Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Mercury 4hk........ Har også hatt lignende symboler. Tømte tanken, fylte på ny bensin, ut med pluggen og rengjøring av denne og kun blåste gjennom filteret og etterpå har den gått feilfritt. Mor og jeg var ute på en lang kjøretur med jolla da det skjedde. Hadde blitt en laaaaaang rotur tilbake. Skiftet ikke filter. Mulig dette burde vært gjort i ettertid. Ser poenget.. Sitér dette innlegget Link to post
Dupp Svart 14.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2007 Takk for gode råd! Jeg tok ut forgasseren, og i bunnen av denne var det fullt av dritt. Etter å ha fjernet dette startet motoren slik den gjorde da den var ny! Angående reed ventilen, så det ut som begge disse platene var åpne. Dette tyder på at motoren har vært slik hele sitt liv... Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 (redigert) Du hadde jo fått gode svar allerede... Venner meg ikke helt til disse endringene :-) Redigert 22.August.2007 av Skrotnisse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dagevert Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Min første post på forumet, og jeg vekker denne tråden fordi den beskriver problemene jeg opplever: Mercury/Mariner/Tohatsu 4hk totakter som går på tomgang, og kan kjøres opp i turtall i fri, men slukner så fort den settes i gir og får litt belastning. Etter en demontering og rens av drivstoffslanger, filter, pumpe og forgasser fungerer motoren fint en liten stund (5-15 minutter) før den igjen får samme symtpomer. Kjedelig da man kommer et godt stykke utpå fjorden før man må ro hjem igjen. Har gjort følgende: Skiftet tennplugg Åpnet topplokk og renset ut av synlige kjølevannskanaler Skiftet impeller Renset forgasser og blåst grundig reint med trykkluft Renset bensinpumpa Skiftet bensinkrana Skiftet bensinfilter Renset bensinslanger Og selvfølgelig starta med rein bensin Nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal gå videre for å få bukt med problemet, er det noen som har noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjø1 Svart 7.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2022 Heisann Dagevert, Det høres ut som du har vært over de mest vanlige tingene- så da er vi vel over på å sjekke litt videre enn det. Et par forslag: -Jeg har en gang opplevd lignende symptomer på en Johnson 5hk (Suzuki) 2-takt. Døde av ved belastning bla. Der la jeg etterhvert merke til at kjølevannsstrålen ikke var helt på topp. Det som til slutt løste floka var å ta en stor "sprøyte" med en slags kalkløsende svak syre, (fosforsyre?), og presset igjennom fra toppen av kjølekrets, og ut eksos og sladrehull. Da gikk det en propp der, og etter det gikk den fint. Husk å spyle/kjøre igjennom ferskvann med en gang etterpå. Dette var en gangske pussig greie, men det er mulig at dette skapte et mottrykk eller lignende som hindret motoren i prestere skikkelig, evt gikk den seg bare for varm. -En annen ting som slo meg; da du hadde av topplokket, tittet du på sylinderveggene? Jeg tenker da på mulig varmskjæring, dersom problemet oppstår først ved driftstemperatur. -Har du sjekket alle dysene, også tomgangsdysen som det er fort å glemme, da denne gjerne sitter med tilkomst eksternt på toppen eller siden av forgasserhuset? Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
dagevert Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 (redigert) Takk for svar! Tror ikke det er kjølevannet, fikk skrapa ut det jeg så av saltavleiringer når topplokket var av, impelleren er frisk og kjølevannstrålen er kraftig. Har sjekket dysen med tilgang fra toppen av forgasseren, men har ikke skrudd ut dysene inne i forgasseren, bare brukt diverse rensemidler og blåst rent. Kan kanskje være en ide å ta mot til meg og skru dem ut? Dette med varmskjæring, kan du forklare litt mer av hva som skjer? Redigert 25.Mai.2022 av dagevert skrivefeil og ekstra info (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Temperaturen i motoren stiger, sylinder utvider seg av varmen, stempelringer tetter ikke lenger skikkelig, man mister kompresjon, motor stopper. Hvis man er heldig temperatur synker, kompresjon er tilbake.... Sitér dette innlegget Link to post
dagevert Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Takk! Regner med at det da må dreie seg om et kjøleproblem? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Ja. På Yamaha 4 hk er det svært ofte termostat som er gjengrodd. Tok et bilde av en tidligere : Sitér dette innlegget Link to post
dagevert Svart 26.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Takk igjen. er litt usikker på om det er noen termostat på tohatsu/mariner/mercury 4hk'ene? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2022 Det finner du ut på boats.net Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 dagevert skrev for 20 timer siden: Takk igjen. er litt usikker på om det er noen termostat på tohatsu/mariner/mercury 4hk'ene? Nå har du ikke skrevet noen årsmodell på din motor. Men typ 1995-2005 ish Mercury 4hk har ikke termostat. Du refererer til Tohatsu/mariner og Mercury 4hk som samme motor. - Mange av Mariner sine 4hk bygger på en yamaha 103cc og er ikke samme motor som din Mercury. Denne har forøvrig også termostat i motsetning til Mercury’n. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
dagevert Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Min er vel 1994 om jeg husker rett, har en 1994 mariner og en 1998 Mercury som er "delemotor". Disse er visstnok produsert av Tohatsu ifølge mange kilder. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Mariner har nok brukt både Yamaha og Mercury i sine småmotorer. Her er en jeg har stående mariner 4hk med yamaha blokk Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.