Jump to content

Mercury 4hk vil ikke gå skikkelig

Dupp

Recommended Posts

Har en Mercury 4 hk som ikke vil gå skikkelig. Den starter og går ei stund, men etterhvert dør den bare ut. Etter at den dør slik ut går den så vidt på tomgang, men med en gang den settes i gir dør den. Hva kan være feilen til dette?

Og kan man få mer power ut av denne motoren? Det er snakk om en 4 hk mercury totakter ca 94-modell.

Dette er et kjent problem. Symptomene tyder på at motoren ikke får nok bensin. Jeg hadde samme oppførsel på min 5 hk.

Årsaken er antagelig dritt og/eller vann i bensinen. Demonter bensinsystemet slange for slange fra tanken til og med forgasser (Regner med at denne kun har intern tank 5 hk har også mulighet for ekstern tank, og da må velgerkranen også åpnes og renses, eventuelt byttes). Kast bensinen. Blås godt igjennom slangene, skift filteret og åpne forgasseren og rens opp. Etter at du har tørket ut bunnslammet i tanken, og sørget for at alle partikler er fjernet, bør den gå som et skudd.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Og kan man få mer power ut av denne motoren? Det er snakk om en 4 hk mercury totakter ca 94-modell.

Dersom denne er lik min 1997 Mercury 4/5 er det bare å åpne reedventilplate nr.2 samt bytte en stk dyse i forgasseren. Åpner du bare reedventilen og ikke bytter dyse får du et sted MELLOM 4 og 5 Hk.

Mercury 4hk........

Har også hatt lignende symboler. Tømte tanken, fylte på ny bensin, ut med pluggen og rengjøring av denne og kun blåste gjennom filteret og etterpå har den gått feilfritt. Mor og jeg var ute på en lang kjøretur med jolla da det skjedde. Hadde blitt en laaaaaang rotur tilbake. Skiftet ikke filter. Mulig dette burde vært gjort i ettertid. Ser poenget..

Takk for gode råd!

Jeg tok ut forgasseren, og i bunnen av denne var det fullt av dritt. Etter å ha fjernet dette startet motoren slik den gjorde da den var ny! Angående reed ventilen, så det ut som begge disse platene var åpne. Dette tyder på at motoren har vært slik hele sitt liv...

• 2 uker senere...
  • 14 år senere...

Min første post på forumet, og jeg vekker denne tråden fordi den beskriver problemene jeg opplever:

Mercury/Mariner/Tohatsu 4hk totakter som går på tomgang, og kan kjøres opp i turtall i fri, men slukner så fort den settes i gir og får litt belastning.

Etter en demontering og rens av drivstoffslanger, filter, pumpe og forgasser fungerer motoren fint en liten stund (5-15 minutter) før den igjen får samme symtpomer.

Kjedelig da man kommer et godt stykke utpå fjorden før man må ro hjem igjen.

Har gjort følgende:

Skiftet tennplugg

Åpnet topplokk og renset ut av synlige kjølevannskanaler

Skiftet impeller

Renset forgasser og blåst grundig reint med trykkluft

Renset bensinpumpa

Skiftet bensinkrana

Skiftet bensinfilter

Renset bensinslanger

Og selvfølgelig starta med rein bensin

Nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal gå videre for å få bukt med problemet, er det noen som har noen forslag?

Heisann Dagevert,

Det høres ut som du har vært over de mest vanlige tingene- så da er vi vel over på å sjekke litt videre enn det.

Et par forslag:

-Jeg har en gang opplevd lignende symptomer på en Johnson 5hk (Suzuki) 2-takt. Døde av ved belastning bla.

Der la jeg etterhvert merke til at kjølevannsstrålen ikke var helt på topp. Det som til slutt løste floka var å ta en stor "sprøyte" med en slags kalkløsende svak syre, (fosforsyre?), og presset igjennom fra toppen av kjølekrets, og ut eksos og sladrehull. Da gikk det en propp der, og etter det gikk den fint. Husk å spyle/kjøre igjennom ferskvann med en gang etterpå. Dette var en gangske pussig greie, men det er mulig at dette skapte et mottrykk eller lignende som hindret motoren i prestere skikkelig, evt gikk den seg bare for varm.

-En annen ting som slo meg; da du hadde av topplokket, tittet du på sylinderveggene? Jeg tenker da på mulig varmskjæring, dersom problemet oppstår først ved driftstemperatur.

-Har du sjekket alle dysene, også tomgangsdysen som det er fort å glemme, da denne gjerne sitter med tilkomst eksternt på toppen eller siden av forgasserhuset?

Lykke til!

• 3 uker senere...

Takk for svar!

Tror ikke det er kjølevannet, fikk skrapa ut det jeg så av saltavleiringer når topplokket var av, impelleren er frisk og kjølevannstrålen er kraftig.

Har sjekket dysen med tilgang fra toppen av forgasseren, men har ikke skrudd ut dysene inne i forgasseren, bare brukt diverse rensemidler og blåst rent. Kan kanskje være en ide å ta mot til meg og skru dem ut?

Dette med varmskjæring, kan du forklare litt mer av hva som skjer?

Redigert av dagevert
skrivefeil og ekstra info (see edit history)
dagevert skrev for 20 timer siden:

Takk igjen. er litt usikker på om det er noen termostat på tohatsu/mariner/mercury 4hk'ene?

Nå har du ikke skrevet noen årsmodell på din motor.  Men typ 1995-2005 ish Mercury 4hk har ikke termostat.

Du refererer til Tohatsu/mariner og Mercury 4hk som samme motor. - Mange av Mariner sine 4hk bygger på en yamaha 103cc og er ikke samme motor som din Mercury. Denne har forøvrig også termostat i motsetning til Mercury’n.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Mariner har nok brukt både Yamaha og Mercury i sine småmotorer. 

Her er en jeg har stående mariner 4hk med yamaha blokk

293499ED-8995-4F46-8279-0E707A6D7201.jpeg.d96a7ab2869c8ead13ac35d6b38b68dc.jpegDB88AE64-5F96-4F7C-9268-2CA0DC056746.jpeg.11f6e7de7d6d05f9f270063933a07cd4.jpeg

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...