Jump to content

Bravo 2 drev slurer på tomgang?


Ruby

Recommended Posts

Jeg har vært og prøvekjørt båt, og syntes Bravo 2 drevet oppførte seg litt merkelig.

Etter innkobling, uten mer gasspådrag enn tomgang virket det som om det koblet inn og ut, liksom slurte litt. Ingen ulyder, men dette har jeg aldri vært borti før.

Ellers virket alt helt normalt med litt mer gasspådrag...

Håper noen her kan bidra til å opplyse meg litt.....

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen jeg, i håp om at noen har tilsvarende erfaringer....

 

Problemet er altså at under prøvekjøring av båt oppdaget jeg at drevet sluret litt på tomgang, som forklart i første innlegg.

Etter å ha søkt her på BP finner jeg masse diskusjon om tilsvarende type drev, men ikke noe om tilsvarende problem.

Har snakket med Mercruiser mekaniker, uten å bli særlig klokere. En ansvarlig mekaniker vil nok ikke si mye om hva årsaken kan være uten nærmere undersøkelser, forståelig nok.

Men jeg lurer på om dette kan oppstå som en følge av at overføringsvaieren ikke er nøyaktig justert, eller har kommet littegrann ut av eksakt posisjon i løpet av et par års bruk.....

...og i så fall om dette er bare å justere på nytt, eller om noe kan ha tatt skade av å bli brukt en stund slik....

Om dette løser seg raskt, kan jeg komme hjem med "ny" båt kommende helg....

Link to post
Share on other sites

Jeg merker også litt sluring på tomgang på mitt Bravo IIIx drev, dette er ved 600rpm. Når jeg gir litt mer gass kjenner jeg at konen slår mer kontant inn.

 

Jeg har i tillegg fått proff mekanikker til å justere vaieren da drevet begynnte å slå noe ved reversering før det gikk i revers. Dette skyltes i følge mekanikker at kontrollboksen min var slitt. Ny kontrollboks er bestilt.

 

Etter justering forsvant slagene ved gear skifte men det føles som den slurer litt enda på 600rpm. Jeg har slått meg til ro med at det er det lave turtallet som gjør det. Så snart jeg kommer opp i 1000rpm så griper konen inn 100%.

 

I verste fall snakker du om omsliping av konen. Men dersom den ikke slurer ved pådrag så er ikke dette noe problem.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja, selv om jeg ikke har vært borti disse drevene før høres det fornuftig ut. Kan være at den båten jeg prøvde også har litt slark i kontrollboksene. Vaierene virket dessuten litt trege, kanskje en liten overhaling med oppsmøring av ledd og vaiere hjelper....

Drevet er fra 1997 og skal etter selgers utsagn være overhalt i 2004 da ny motor ble satt inn.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Rogaland lystbåtservice da jeg har en Steyr og de er merkeforhandler. Fikk dem til å justere gir vaier mens jeg hadde motor inne til service. Tror ikke ventetiden er så lang nå etter fellesferien.

 

Ellers så kan du prøve Siddis Motor. De tok service på drevet mitt i vår men jeg har hørt at de har litt manko på mekanikere for tiden.

 

Du kan også prøve:

 

Båtdoktoren Geir Hetland

Skogv. 18, 4330 Ålgård

481 83 585

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja, selv om jeg ikke har vært borti disse drevene før høres det fornuftig ut. Kan være at den båten jeg prøvde også har litt slark i kontrollboksene. Vaierene virket dessuten litt trege, kanskje en liten overhaling med oppsmøring av ledd og vaiere hjelper....

Drevet er fra 1997 og skal etter selgers utsagn være overhalt i 2004 da ny motor ble satt inn.

 

Jeg valgte å bestille ny kontrollboks fra statene, min gamle var også fra 97 og treg og slitt, venter denne i løpet av uka.

Litt info her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry420556

 

Hvilken motor er det snakk om? Er det en fabrikkny motor som ble satt inn i 2004?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

For å utelukke om det er feiljustert girwire så kan du koble fra girwire som går ned til drevet og gire manuellt på denne og se om sluringen forsvinner da.

Slurer den fortsatt så er det vel sannsynlig at clutshkonen som setter giret i forover er slitt. Konen har riller som skal presse oljen fort ut når drevet settes i gir. Er disse rillene mye slitt så dannes en oljefilm mellom konen og giret som gjør at denne kan slure noe før den går i gir. Dette er en kjent problemstilling på bravodrev.

Link to post
Share on other sites

I Stavanger er det vel Siddis Marine som har Mercruiser-agenturet? Selv stoler jeg alltid mest på gutta på Rogaland Lystbåtservice.

 

Nå har eier hatt servicemann fra Rogaland Lystbåtservice på plass og justert vaiere, og rapporterer at alt er OK.

 

SF:

Ja, det er en Steyr 256 som ble montert inn fabrikkny i 2004 av RL....

 

Så nå ser jeg frem til en fin tur hjem til Bergen i løpet av helgen....

 

Takk for gode tips, alle...

Link to post
Share on other sites

Så ikke denne før nå.

 

Jeg hadde samme symptomer på mitt Bravo 1. Byttet kontrollboks og nedre wire. Etter 2 dager var problemet tilbake.

 

Drevet ble åpnet av merkeverksted. Alle deler innenfor toleransene. MEN: 3 olje-evakueringsspor i kon-clutch var litt "vridd", og det lå også litt oljeslam i disse.

 

Konklusjon: Oljen kom seg ikke raskt nok ut av konen da drevet ble satt i gir. Dette medførte sluring på tomgang, da momentet er minst. Merkes spesielt godt ved tomgang fremover i med-sjø, da konen kan slippe helt.

 

Medisin: Puss opp oljespora, og "riss" konen. Har nå gått over 600 mil etter reparasjonen.

 

:cheers:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...